چرا غذاهای خیابانی آتن، تا این حد معروف شده اند؟

به گزارش اخبار ورزشی، زمانی که شما به غذا در یونان فکر می کنید ، احتمالا اولین غذایی که به ذهنتان می رسد، تاوِرنا است. دهه های زیادی است که یونانی ها زمان ناهار و شام خود را بیشتر برای ارتباطات اجتماعی و نزدیک تر شدن به هم استفاده می نمایند. خانواده ها دور هم جمع می شوند، دوستان دور میز غذا، دیداری تازه می نمایند و حتی تفریحات محلی مانند نواختن ساز بوزوکی نیز در این زمان ها انجام می گیرد. در گذشته، غذاهای خیابانی یونان تنها دکه هایی کوچک از کباب سوولاکی بود و با توجه به ترکیب بسیار خوشمزه طعم ها در این غذا، تعجبی نیست که همچنان محبوب و پرطرفدار مانده است. اما درنهایت، قانون نانوشته این نوع غذاها به عنوان بخش مهمی از غذاهای خیابانی به چالش کشیده شد.

چرا غذاهای خیابانی آتن، تا این حد معروف شده اند؟

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

علاوه بر آن، با اینکه بعید است که حضور تاوِرنا در هر گوشه و خیابان آتن برای همواره ناپدید گردد، اما در سال های اخیر شاهد آن هستیم که نوآوری هایی در طبخ، چهره غذاهای شهر را تغییر داده است. رستوران های نوآورانه زیادی مانند وِزِن (Vezene) افتتاح شده اند و سرآشپزهای آتن، تغییرات خلاقانه و مبتکرانه ای روی غذاهای یونانی ایجاد نموده اند. به طور کلی شاید بتوان گفت که شهر، طعم جدیدی گرفته است!

اما در سوی دیگرِ این تغییرات، غذاهای خیابانی هم بیش از پیش مهم شده اند، تا جایی که فرهنگ جدیدی از خوردن غذاهای خیابانی در بین مردم پدید آمده است. استاوروس استریلیگاس (Stavros Striligas)، مدیر مطبوعاتی جشنواره غذاهای خیابانی آتن هم با این موضوع موافق بوده و گفته است: چهره غذاهای خیابانی به شدت تغییر نموده است. زمانی که شما در مرکز آتن پیاده روی می کنید، در خیابان ها از کنار رستوران های سنتی که تاوِرنا سرو می نمایند، عبور خواهید کرد. اما علاوه بر آن ها، استندهای برگر، دکه های دسر فروشی و همچنین دکه های کوچک فروش غذاهای گوناگون خیابانی هم به چشم می خورد. همه آن ها را می توان جایگزینی برای سوولاکی دوست داشتنی دانست.

موفقیت روزافزون فستیوال غذاهای خیابانی آتن باعث شده که محبوبیت این نوع غذاها در میان یونانی ها بیشتر گردد. هر ساله در ماه مِی جشنواره غذاهای خیابانی در آتن برگزار می گردد، که بعضی از بهترین و معروف ترین نام ها و غذاها را گردهم می آورد. با اینکه در مکان هایی مانند لندن و نیویورک، فستیوال ها و جشنواره غذاهای خیابانی زیادی برگزار می گردد، اما جشنواره ای به این وسعت و نوع را تنها در آتن می توان تجربه کرد. با همه این ها، اصلا جای تعجب نیست که این فستیوال، تا این حد شلوغ و محبوب است، اما این موفقیت چندان هم ساده نبود. استاوروس می گوید: زمانی که در سال 2016 این فستیوال آغاز به کار کرد، بسیاری از مردم حتی نام غذای خیابانی را نشنیده بودند. ما مجبور بودیم سرآشپزها را قانع کنیم تا دستورپخت غذاهای خیابانی آماده نموده و آن ها را در مقادیر مختلف طبخ نمایند.

دو سال بعد، نگرش ها به طور کل تغییر یافت. هزاران گردشگر یونانی و خارجی به این فستیوال آمدند تا از جشنواره آشپزی خیابانی آتن لذت ببرند و سال جاری گردشگران می توانند غذاهای گوناگونی را نوش جان نمایند. از غذاهای برجسته این فستیوال می توان به غذایی تحت عنوان مک اند چیزِس (Mac ‘N Cheesus) نام برد که ترکیبی یونانی از غذای معروف آمریکای کلاسیک در رستوران مانستر برگر است. همچنین شیرینی های معروفی نیز در این جشنواره سرو می شوند که طعم بسیار لذیذی دارند.

در این جشنواره همان طور که گفته شد، نوآوری همواره حرف اول را می زند و طبخ غذاهای خلاقانه همچنان ادامه دارد. یکی از نوآوری های جشنواره سال جاری، ظهور بستنی تایلندی است که به نظر می رسد در تابستان هرجای آتن که بروید، بتوانید دکه هایی که این بستنی را می فروشند، مشاهده کنید. در میان هیجان انگیزترین غذاهای خیابانی که در حال حاضر در سراسر آتن فروخته می شوند، می توان به سوشی هاوایی، بائو بانز (نان بائو) و چیزکیک هایی روی چوب اشاره نمود. آخرین مورد یعنی این چیزکیک ها، با اینکه کمی عجیب و غریب به نظر می رسد، اما نتیجه آن، دید متفاوتی از طعم ها، تکنیک ها و دستورپخت هایی است که سرآشپزان یونانی به آن رسیده اند.

با اینکه شاید همه انواع غذاهای خیابانی یونان در سال های آینده دوام نیاورند، اما همان طور که استاوروس هم معتقد است، این تنوع غذاها نیستند که معروف شده اند. همه غذاها می آیند و می فرایند و این فرهنگ خوردن غذاهای خیابانی است که به نظر می رسد تا سالیان سال در آتن و یونان باقی بماند.

منبع: گردشبان
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1231

به "چرا غذاهای خیابانی آتن، تا این حد معروف شده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا غذاهای خیابانی آتن، تا این حد معروف شده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید