چرا مار ها پرواز می کنند؟ ، گامی روبه جلو برای طراحی روبات های پرنده

به گزارش اخبار ورزشی، گونه ای مار در جنوب و جنوب شرقی آسیا وجود دارد که به مار بهشت معروف است و گاهی برای رساندن خود به درخت دیگر پرواز می کنند، دانشمندان به تازگی رمز و راز این نوع پرواز را بررسی کردند.

چرا مار ها پرواز می کنند؟ ، گامی روبه جلو برای طراحی روبات های پرنده

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، دانشمندان دریافته اند که مار هایی مثل مار بهشت بدن خود را در حین گردش هوا رها می کنند و با این حرکت منحصر به فرد قادر به پرواز هستند. این مار ها در امتداد شاخه های درخت حرکت می کنند و برای رساندن خود به درخت دیگر، خود را به هوا پرتاب و با زاویه خاصی به سمت پایین حرکت می کنند.

دانشمندان ویرجینیا تک در آمریکا برای تحقیقات خود که در مجله فیزیک نیچر به چاپ رسیده است، روی هفت مار برچسب ثبت حرکت چسباندند و با دوربین های پرسرعت از پرواز این مار ها از ارتفاعی به اندازه یک آپارتمان چهار طبقه فیلم گرفتند.

جک سوچا، یکی از این محققان، دانشمند رشته مهندسی زیست پزشکی و مکانیک در ویرجینیا تک است که بیش از 20 سال است روی این مار ها مطالعه می کند و با همکاری تیم خود با بررسی بیش از 100 پرواز ماری توانسته یک مدل سه بعدی از این پرواز ارائه دهد. در این مدل، فاکتور هایی از فرکانس امواج، جهت آن ها، نیرو هایی که به بدن مار وارد می شود و توزیع جرم را مدنظر گرفتند و با استفاده از این مدل، آزمایش های مجازی را برای تحقیق در حرکت موجی هوا انجام دادند.

سوچا می گوید: در تمامی این سال ها، شاهد پرواز هزاران مار بوده ام و هر زمان که یکی از این وقایع عجیب را نگاه می کنم، باز هم شگفت زده می شوم. واقعا چه چیزی موجب می شود که این حیوان پرواز کند؟ پاسخ به این سوال از زمانی که دانشجو بودم در ذهنم بود و حال با رسیدن به این پاسخ از خودم راضی هستم.

محققان در یکسری از آزمایش های خود، حرکت مار را شبیه سازی کردند تا دریابند که در نبود هر کدام از این فاکتور ها چه اتفاقی می افتد. با حذف هر کدام از این فاکتورها، مار شبیه سازی به شدت سقوط کرد. آن ها با انجام این آزمایش ها در واقع فرضیه خود را ثابت کردند که حرکات موجی هوا، پایداری چرخشی مار ها را در حین پرواز تضمین می کند و مانع سقوط آن ها می شوند.

محققان در مقاله خود نتیجه گیری کرده اند که این پژوهش آن ها را به کنترل بهتر روبات های پرنده دینامیک نزدیک تر کرده است و در آینده ای نزدیک روی این روبات ها کار خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 983

به "چرا مار ها پرواز می کنند؟ ، گامی روبه جلو برای طراحی روبات های پرنده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مار ها پرواز می کنند؟ ، گامی روبه جلو برای طراحی روبات های پرنده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید