چند میلیارد انسان واکسن کرونا نخواهند زد؟

به گزارش اخبار ورزشی، خبرنگاران : نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شد، نشان می دهد که از هر چهار نفر در سراسر دنیا، یک نفر نمی تواند تا سال 2022 میلادی به واکسن ویروس کرونا دسترسی داشته باشند.

چند میلیارد انسان واکسن کرونا نخواهند زد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، محققان دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ در این مطالعه متوجه شدند که بیش از نیمی از تمام واکسن های پیش سفارش شده به کشورهای پردرآمد که تنها 14 درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می دهند، اختصاص دارد.

بنابر گزارش دیلی میل، این مطالعه نشان می دهد که اگر همه فراوریکنندگان واکسن بتوانند میزان فراوری خود را افزایش دهند تا انتها سال 2021 حدود 6 میلیارد دوز واکسن در دسترس خواهد بود که این موضوع باعث می گردد، حدود یک چهارم جمعیت دنیا تا سال 2022، واکسن کووید-19 نداشته باشند.

محققان در این مطالعه، پیش سفارشات واکسن ویروس کرونا را در سراسر دنیا قبل از هرگونه تایید عمومی آنها ، آنالیز کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که تا 15 نوامبر (25 آبان)، چند کشور، 7.48 میلیارد دوز واکسن کووید-19 - که برای مایه کوبی 3.76 میلیارد نفر کافی است - از 13 فراوریکننده واکسن سفارش داده اند. این فراوریکنندگان شامل شرکت های آسترازنکا و نواواکس دانشگاه آکسفورد، فایزر و بایون تک، جانسون اند جانسون، مُدرنا و چند شرکت دیگر هستند.

آنها متوجه شدند که کمی بیش از نیمی از این سفارشات - یعنی 51 درصد - به کشورهای با درآمد بالا اختصاص دارد که 14 درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می دهد. آمریکا کشوری است که بیشترین میزان دوز این واکسن را یعنی در مجموع 800 میلیون دوز، ذخیره نموده است.

با این حال کانادا بیشترین میزان سرانه واکسن کووید-19 را با حدود 5 دوز برای هر نفر سفارش داده است و پس از آن استرالیا و انگلیس قرار دارند. در حقیقت، استرالیا، کانادا و ژاپن با وجود اینکه کمتر از یک درصد موارد ابتلا به کووید-19 را در دنیا تشکیل می دهند، اما بیش از یک میلیارد دوز از این واکسن را رزرو نموده اند.

این بدان معنی است که 5.66 میلیارد دوز از این واکسن - که برای مایه کوبی 2.83 میلیارد نفر کفایت می نماید - برای کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط است که بیش از 85 درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می دهد.

حتی اگر فراوریکنندگان واکسن بتوانند حداکثر ظرفیت فراوری را داشته باشند، باز هم تقریباً یک چهارم جمعیت دنیا تا سال 2022 از دسترسی به واکسن بی بهره خواهند ماند.

نویسندگان این مطالعه می گویند: این مطالعه نشان می دهد که کشورهای با درآمد بالا از تأمین واکسن های کووید- 19 در آینده اطمینان حاصل نمودهاند، اما دسترسی به این واکسن ها برای سایر کشورهای دنیا نامشخص است.

آنها می گویند: دولت ها و فراوریکنندگان می توانند به وسیله شفافیت و پاسخگویی بیشتر اطمینان لازم برای تخصیص عادلانه واکسن کووید-19 را ارائه دهند.

این مطالعه در نشریه BMJ منتشر شده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1270

به "چند میلیارد انسان واکسن کرونا نخواهند زد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند میلیارد انسان واکسن کرونا نخواهند زد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید