یلدا 99 با آجیل و میوه 200 هزار تومانی

به گزارش اخبار ورزشی، یلدا 99 یکی از عجیب ترین شب هایی است که در خاطره هایمان ثبت می شود؛ به خاطر ویروس سمج کرونا مجبوریم مثل عید نوروز آن را با رعایت کامل مسائل بهداشتی برگزاری کنیم و از سر زدن به بزرگتر ها بپرهیزیم، اما انار، هندوانه، شیرینی و آجیل می توانند همچنان در خانه شما حضور داشته باشند به شرطی که بتوانید هزینه هایش را گردن بگیرید. بررسی های ما نشان می دهد این کار تقریبا 200 هزار تومان خرج روی دست تان می گذارد. چون میوه فروشی های هر کیلو انار را حدود 22 هزار تومان می فروشند و هندوانه کیلویی چهار هزار و 500 تومان است.

یلدا 99 با آجیل و میوه 200 هزار تومانی

به گزارش خبرنگاران، محاسبات نشان می دهد خرید میوه شب یلدا برای خانواده سه چهار نفره یعنی یک کیلو انار، یک هندوانه کوچک و نیم کیلو سیب و پرتقال حدود 50 هزار تومان هزینه دارد. اگر بخواهید موز و نارنگی را هم به آن اضافه کنید، هزینه میوه 75 هزار تومان می شود. همین میوه ها را اگر از میدان تره بار شهرداری ها بخرید، هزینه تان به 60 هزار تومان کاهش پیدا می کند. قیمت آجیل نسبت به عید نوروز تغییر چندانی نداشته.

یک کیلو آجیل مخلوط ممتاز با بهترین انواع پسته، بادام هندی، بادام درختی و... حدود 220 هزار تومان است و این یعنی خرید نیم کیلو آجیل برای خانواده سه چهار نفره تقریبا 110 هزار تومان خرج دارد. با خرید از میدان های تره بار شهرداری این هزینه به 80 هزار تومان کاهش پیدا می کند. هزینه شیرینی هم همه جا ثابت است و خرید یک کیلوگرم شیرینی تر حدود 48 هزار تومان هزینه خواهد داشت. با این حساب بعید است مجموع هزینه ها برای یک خانواده چهار نفره از 200 هزار تومان بیشتر شود. تازه اگر سراغ میدان های تره بار بروید، می توانید آجیل، میوه و شیرینی شب یلدا را با مجموع 160 هزار تومان بخرید. این یعنی خرج شب یلدا نفری 40 تا 50 هزار تومان خواهد بود.

قیمت میوه شب یلدا

میدان های میوه و تره بار شهرداری هر هفته قیمت میوه را به روزرسانی می کنند و اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه می گوید از آنجاکه تا یکشنبه قیمت میوه در میدان تره بار تغییر نمی کند، میوه فروشی ها هم تا شب یلدا قیمت ها را بالا نخواهند برد. در میدان های میوه و تره بار شهرداری قیمت هر کیلوگرم انار بین 13 تا 19 هزار تومان است. هندوانه با قیمت بین دو هزار و 500 تا چهار هزار تومان فروخته می شود و پرتقال حدود هشت تا 12 هزار تومان است.

به گزارش خبرنگاران، البته قیمت هر یک از این میوه ها می تواند متفاوت باشد. مثلا انار شیراز بین 10 تا 16 هزار تومان، انار دماوند بین 12 تا 19 هزار تومان، انار ساوه بین هشت تا 14 هزار تومان و انار کوهستان بین 15 تا 21 هزار تومان است. از طرف دیگر هندوانه محبوبی دو هزار و 500 تا چهار هزار تومان و هندوانه میناب و خطی دو هزار و 500 تا سه هزار و 500 تومان فروخته می شود. پرتقال تامسون شمال هشت تا 12 هزار تومان، پرتقال رسمی جنوب 9 تا 12 هزار تومان و پرتقال ناول بین 13 تا 19 هزار تومان فروخته می شود. آنطور که در فهرست نرخ نامه میدان های میوه و تره بار آمده، سیب بین پنج تا 16 هزار تومان، کیوی بین 9 تا 16 هزار تومان، موز بین 24 تا 30 هزار تومان و نارنگی بین هشت تا 15 هزار تومان قیمت دارد. برای مثال هرکیلوگرم سیب زرد دماوند 10 تا 16 هزار تومان، سیب زرد لبنانی میانه هفت تا 13 هزار تومان، سیب قرمز دماوند پنج تا 9 هزار تومان و سیب قرمز مراغه بین هشت تا 13 هزار تومان فروخته می شود.

بعید است بتوانید انار را با قیمت کمتر از 20 هزار تومان پیدا کنید

قیمت میوه در بازار خیلی بیشتر از میدان های تره بار است. برای مثال بعید است بتوان انار با قیمت کمتر از 20 هزار تومان پیدا کرد. میوه فروشی های مختلف یکی انار را 22 هزار تومان می فروشد، یکی می گوید کیلویی 25 هزار تومان و یکی دیگر روی کاغذ نوشته 27 هزار تومان و روی انار ها گذاشته است. بی کیفیت ترین انار ها که فروشنده می گوید برای آبگیری مناسب است حدود 17 هزار تومان قیمت دارد.

قیمت هندوانه شب یلدا در بازار عموما کیلویی چهار هزار و 500 تومان است و در بعضی میوه فروشی ها به شش هزار تومان می رسد. آن هایی که هندوانه را دانه ای می فروشند، هنداونه کوچک چهار تا شش کیلوگرمی را 25 هزار تومان قیمت گذاری می کنند. هنداونه های متوسط شش تا هشت کیلوگرم حدود 32 هزار تومان است و هنداونه های بزرگ هشت تا 10 کیلویی با قیمت 45 هزار تومان فروخته می شود.

یک کیلو پرتقال در بازار می تواند بین هشت هزار تا 27 هزار تومان قیمت داشته باشد. میوه فروش های مختلف پرتقال تامسون جنوب درجه یک را 27 هزار تومان می فروشند. تامسون جنوب درجه 2 حدود 14 هزار تومان است و تامسون شمال آبگیری هشت هزار و 800 تومان قیمت دارد. سیب در میوه فروشی ها حداقل 10 هزار تومان است و عموما با قیمت 15 هزار تومان فروخته می شود. البته بعضا ممکن است در میوه فروشی ها با قیمت 27 هزار تومان برای یک کیلوگرم سیب روبرو شوید. قیمت موز عموما کیلویی 35 هزار تومان و نارنگی کیلویی 18 هزار تومان است.

احتمالا برای یک خانواده سه چهار نفره یک کیلوگرم انار و یک هنداونه کوچک کافی باشد. اگر بخواهند بقیه میوه ها را هم در سبد بچینند، احتمالا نیم کیلو سیب و نیم کیلو پرتقال در کنار آن بگذارند. با این حساب خرج چنین خانواده ای حدود 22 هزار تومان برای انار، 25 هزار تومان برای هندوانه، هفت هزار تومان برای نیم کیلو سیب و هشت هزار تومان برای نیم کیلو پرتقال خواهد بود و سر جمع به 50 هزار تومان می رسد. اگر نیم کیلو موز و نیم کیلو نارنگی هم به آن اضافه کنیم، خرج سبد میوه حدود 25 هزار تومان ببیشتر می شود و تقریبا 75 هزار تومان خواهد بود. اگر همین میوه ها را از میدان تره بار بخرید، خرجتان به 60 هزار تومان کاهش پیدا می کند.

قیمت آجیل شب یلدا

کاسبی آجیل فروش ها آب رفته است. رئیس اتحادیه شان می گوید فروش آجیل و خشکبار نسبت به پارسال 70 درصد کمتر شده و قیمت ها هم 70 درصد بالا رفته. شاید همین موضوع باعث شده باشد پای آجیل و خشکبار به میدان های مرکزی میوه و تره بار باز شود. آجیل شب یلدا در این مراکز تقریبا 30 درصد ارزان تر از بازار است. مثلا قیمت هر کیلوگرم پسته در میدان های تره بار بین 162 تا 192 هزار تومان است و مغز پسته با قیمت 280 هزار تومان فروخته می شود.

بادام درختی با پوست 120 هزار تومان و مغز بادام درختی 195 هزار تومان به ازای هرکیلوگرم قیمت دارد. بادام زمینی غلاف دار 41 هزار تومان است و اگر علاقه ای به پوست کندن بادام زمینی ندارید، قیمت مغز بادام زمینی 59 هزار تومان اعلام شده. فندق با پوست 132 هزار تومان و مغز فندق کیلویی 270 هزار تومان در میدان های تره بار فروخته می شود. گردو با پوست کیلویی 114 هزار تومان است و مغز گردو سفید کیلویی 223 هزار تومان قیمت گذاری شده. در بین انواع تخمه ها، تخمه کدو از 47 تا 88 هزار تومان، تخمه آفتاب گردان 38 تا 42 هزار تومان و تخمه جابانی که بعضا آن را ژاپنی صدا می کنیم، بین 34 تا 42 هزار تومان قیمت دارد. آنطور که نرخ نامه میدان های میوه و تره بار آمده، بادام هندی کیلویی 273 هزار تومان است و نخودچی کیلویی 30 هزار تومان فروخته می شود. این دو به ترتیب گران ترین و ارزان ترین خشکبار در میدان های میوه و تره بار هستند.

قیمت هرکیلوگرم پسته در آجیل فروشی ها بین 180 تا 280 هزار تومان است. پسته اکبری از همه گران تر و پسته فندقی از همه ارزان تر است. پسته احمدآقایی هم کیلویی 220 هزار تومان است. آجیل فروشی ها مغز پسته را حدود کیلویی 330 تا 340 هزار تومان می فروشند. بادام درختی باپوست یا همان بادام منقا کیلویی 160 هزار تومان است و مغز بادام درختی بین 210 تا 280 هزار تومان قیمت دارد. بادام خام ایرانی از همه گران تر است. بادام هندی زعفرانی کیلویی 360 هزار تومان و از همه انواع بادام هندی گران تر است. ارزان ترین هم بادام هندی ریزیا بادام هندی تفت سنتی است که با قیمت کیلویی 320 هزار تومان فروخته می شود.

بادام زمینی کیلویی 55 تا 60 هزار تومان قیمت دارد و اگر بادام زمینی با پوست دوست داشته باشید، قیمت آن کیلویی 40 تا 45 هزار تومان است. آجیل فروشی ها فندق با پوست را کیلویی 140 تا 150 هزار تومان و مغز فندق را کیلویی 340 تا 370 هزار تومان می فروشند. در بین انواع تخمه، تخمه آفتابگردان شمشیری حدود 35 هزار تومان، تخمه کدو ریز 60 هزار و تخمه کدو گوشتی کیلویی 90 هزار تومان و تخمه جابانی کیلویی 45 هزار تومان قیمت دارد.

نیم کیلو گرم آجیل مخلوط مورد نیاز خانواده سه چهار نفره، حداکثر 110 هزار تومان خرج دارد

آجیل مخلوط بین 90 هزار تا 220 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خرج دارد. آجیل فروشی ها یک کیلوگرم آجیل مخلوط با پسته اکبری، بادام هندی، مغز بادام درختی، تخمه جابانی و تخمه کدو را حدود 220 هزار تومان می فروشند. ارزان ترین آجیل مخلوط هم با پسته احمدآقایی، بادام زمینی، تخمه کدو ریز و تخمه جابانی کیلویی 90 هزار تومان است. احتمالا برای شب یلدا یک خانواده سه چهار نفره، نیم کیلو گرم آجیل مخلوط کافی باشد که حداکثر 110 هزار تومان خرج دارد. اگر بخواهید همین نوع آجیل را از میدان تره بار بخرید، هزینه آن حدود کیلویی 160 هزار تومان خواهد بود و خرید نیم کیلو آجیل تقریبا 80 هزار تومان خرج خواهد داشت.

قیمت شیرینی شب یلدا

قیمت شیرینی برای شب یلدا همان قیمت مصوب اول سال است. این را رئیس اتحادیه قنادی و شیرینی اعلام کرده است. علی بهره مند می گوید هر کیلوگرم شیرینی تر با قیمت 48هزار تومان، زبان، پاپیونی و دانمارکی کیلویی 38هزار تومان و کیک یزدی هم با قیمت هرکیلو 29هزار تومان فروخته می شود و برای شب یلدا افزایش قیمت نخواهیم داشت. قنادی ها عموما شیرینی هایشان را با همان قیمت اتحادیه می فروشند و می توان گفت نرخ 48 هزار تومان برای شیرینی تر و 38 هزار تومان برای شیرینی خشک قطعی است. با این حساب اگر بخواهید برای یک خانواده سه چهار نفره، یک کیلو شیرینی تر بخرید، خرجتان همان 48 هزار تومان خواهد بود.

منبع: فرارو
انتشار: 2 بهمن 1399 بروزرسانی: 2 بهمن 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1257

به "یلدا 99 با آجیل و میوه 200 هزار تومانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یلدا 99 با آجیل و میوه 200 هزار تومانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید