بخشی از حوضه های آبخیز بخش آسارا بازسازی شد

به گزارش اخبار ورزشی، مهدی فتحی در تبادل نظر با مهر، با اعلام این خبر بیان نمود: در جریان سیلی که اواخر تیرماه سال جاری در بخش آسارا به وقوع پیوست بخش زیادی از روستای سیجان تخریب و خسارات جانی و اقتصادی فراوانی به جای ماند که یکی از دلایل مهم این حادثه نبود سازه آبخیز در بالادست روستا بود.

بخشی از حوضه های آبخیز بخش آسارا بازسازی شد

جهت دریافت خدمات بازسازی نمای ساختمان قدیمی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

وی اضافه نمود: این در حالیست که سال 91 نیز سیلابی شدید در روستای حسنکدر از توابع همین بخش به وقوع پیوست که گرچه خسارات زیادی بر جای گذاشت اما وجود سازه های آبخیز از شدت سیلاب کاست و از بروز حوادث ناگوار جانی جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر تاثیر قابل توجه این سازه ها در کنترل و مهار سیلاب گفت: طی بازدیدهای کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در همان سال، میزان جمع آوری رسوبات در مخزن سازه های آبخیز بیش از 60 هزار متر مکعب برآورد شد که نشان می دهد این سازه ها چه حجم بزرگی از رسوبات را در پشت مخزن سد نگهداری نموده و مانع از سرریز رسوبات به داخل روستا و وقوع فاجعه شدند.

فتحی یادآور شد: شدت سیلاب به حدی بود که در بعضی نقاط سنگ هایی به بزرگی 15 مترمکعب با جریان آب به سمت مناطق پایین دست و روستا در حال حرکت بود و در نبود سازه های آبخیز به ساکنان روستا، مناطق مسکونی، باغات و درختان و مسافران جاده گردشگری کرج - چالوس خسارت سنگینی وارد می شد.

فتحی با اشاره به اینکه برای بازسازی سازه ها مبلغ 300 مییلون تومان از محل اعتبارات استانی سال 93 اختصاص یافت، گفت: با هزینه کرد اعتبار تخصیص یافته، هفت سازه که کاملا تخریب شده بود بازسازی شد و در روزهای گذشته به بهره برداری رسید.

به گفته این مسئول مبلغ 300 میلیون تومان دیگر برای کنترل و مهار شدت سیلاب برای بازسازی این زیر حوزه مورد احتیاج است.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با تاکید بر ضرورت بازسازی سازه ها گفت: سازه هایی که بازسازی نشوند خطرناک تر هستند زیرا با وقوع سیل بعدی، رسوبات جدید به رسوبات قدیمی جمع شده پشت سازه ها اضافه و خطر را چند برابر می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 اسفند 1398 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 644

به "بخشی از حوضه های آبخیز بخش آسارا بازسازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخشی از حوضه های آبخیز بخش آسارا بازسازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید