بناهایی با سبک معماری زبره کاری در یوگسلاوی سابق که اخیرا مورد توجه قرار گرفته اند

به گزارش اخبار ورزشی، بناهایی با سبک معماری زبره کاری (بروتالیسم) در یوگسلاوی سابق که ساخت آن ها از زمان جنگ جهانی دوم شروع شده بود، پس از مدت ها فراموشی، امروزه به عنوان یک جاذبه توریستی عمل می نمایند.

بناهایی با سبک معماری زبره کاری در یوگسلاوی سابق که اخیرا مورد توجه قرار گرفته اند

لیست خلاصه ­ای از بناهای اسپومنیک (Spomeniks) با سبک معماری زبره کاری (بورتالیسم) که طی سال­ های 1960 تا 1990 در سرتاسر یوگسلاوی ساخته شده اند، اخیرا در کتابی منتشر شده است. درحالیکه تعدادی از این بناها به وسیله جوزف بروز تیتو (Josep Broz Tito) ساخته شده است، بقیه آن ها برای به یاد نگاه داشتن نیروهای انقلابی کمونیستی در طول جنگ جهانی دوم ساخته شدند و امروزه این بناهای ویژه نه تنها بخاطر اهمیت تاریخی شان، بلکه برای طراحی های نو و مبتکرانه شان ارزش دارند.

این کتاب به وسیله دونالد نیبل (Donald Niebyl) نوشته شده است؛ محقق آمریکایی که در سال 2015 وب سایتی طراحی کرد که در آن اطلاعات مربوط به بناهای با سبک معماری زبره کاری در سراسر منطقه یوگسلاوی سابق را لیست نموده است.

هدف اصلی این پروژه این بود که مثل یک ابزار تحصیل رایگان برای مردم سرتاسر جهان عمل کند تا درباره اهمیت فرهنگی و هنری سازه های دارای سبک معماری زبره کاری بیاموزند. این اطلاعات شامل منابعی مثل اطلاعات تاریخی، مقالات، موضوعات تازه، نقشه ها و مدارکی مانند عکس هایی که دونالد گرفته هستند.

دونالد می گوید:

انگیزه نوشتن این کتاب را زمانی به دست آوردم که اولین بار عکس های رمزآلود بناهایی با سبک زبره کاری که به وسیله عکاس بلژیکی، جین کمپناروس (Jan Kempenaers) گرفته شده بود را دیدم. عکس ها فوق العاده بودند، ولی هیچ اشاره ای به اینکه آن ها را کجا می گردد پیدا کرد، نشده بود. پس از آنالیز بیشتر، فهمیدم که هیچ اطلاعات معناداری درباره این ساختارهای عجیب وجود ندارد. پس من تصمیم گرفتم برای پیدا کردن و تماشا این سازه های با سبک زبره کاری به یوگسلاوی سابق سفر کنم.

پس از ماه ها آماده سازی مقدمات سفر، دونالد در سفر خود تا جایی که می توانست سازه های دارای سبک معماری زبره کاری را پیدا کرد و تاریخچه محلی، اطلاعات و داده های زمین شناسی مربوط به آن ها را جمع آوری کرد. وقتی او به خانه برگشت، تصمیم گرفت همه آن ها را در یک وب سایت جمع کند. او می گوید:

وقتی آن ها را کنار هم می­ گذاشتم، بیشتر و بیشتر می ­شدند و مردم در همه جهان جذب کاری که من می ­کردم، شدند. از یک انتشارات در لندن به نام انتشارات و طراحی فوئل (Fuel Publishing & Design) با من تماس گرفتند و برای همکاری با من در نوشتن کتابی در این زمینه اظهار تمایل کردند.

در حال حاضر، پایگاه داده های بناهای یادبود اسپومنیک (Spomenik Monument Database) بیش از 80 نمونه از این بناها را همراه با مدارک و اطلاعات دقیق آن ها گردهم آورده است.

دونالد می گوید:

به جای کوشش برای عجیب و غریب نشان دادن این مکان های تاریخی، تصمیم گرفتم که شرایط حقیقی آن ها را با سطح جامعه محلی آن ها مرتبط کنم. چون کشف اولیه این بناها برای من بسیار مشکل بود، می خواستم یک منبع آموزشی ایجاد کنم که بتواند در آینده به بازدیدکننده ها یاری کند. بعلاوه این اطلاعات می توانند باعث درک ارزش سازه ها به وسیله مردم شوند.

از آن موقع به بعد، هنرمندان و معمارانی که تعدادی از آن سازه های غیرعادی را خلق نموده بودند، با دونالد تماس گرفتند و ضمن تشکر از او، به او پیشنهاد دستیاری در پروژه اش را دادند. در بسیاری مواقع، وب سایت او اولین جایی بود که هنر سازندگان این سازه ها را طی دهه های اخیر به نمایش می گذاشت. به علت اینکه بسیاری از این هنرمندان بعد از جنگ یوگسلاوی به حاشیه رانده شده یا از حافظه تاریخ هنری آن کشور پاک شده بودند. ضمناً، کار دونالد به رشد و پیشرفت صنعت تازه گردشگر با تکیه بر شناخت سازه های با سبک معماری زبره کاری یاری نموده است.

او می گوید:

از زمانی که این پروژه را (درست همین چند سال پیش) آغاز کردم همه چیز به شکل خارق العاده ای فراتر از انتظار من پیش رفت.

منبع: کجارو / lonelyplanet
انتشار: 14 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1401 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1905

به "بناهایی با سبک معماری زبره کاری در یوگسلاوی سابق که اخیرا مورد توجه قرار گرفته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بناهایی با سبک معماری زبره کاری در یوگسلاوی سابق که اخیرا مورد توجه قرار گرفته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید