تاکید بر لزوم تغییر رویه در سیستم اعتبارات بازسازی میراث فرهنگی

به گزارش اخبار ورزشی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، تاکید بر لزوم تغییر رویه در سیستم اعتبارات بازسازی میراث فرهنگی صورت گرفت.

تاکید بر لزوم تغییر رویه در سیستم اعتبارات بازسازی میراث فرهنگی

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

میراث فرهنگی نابود می گردد اگر.. .

مجدالدین رحیمی، کارشناس ارشد بازسازی و احیای بناها و بافت های تاریخی در یادداشتی با تاکید بر لزوم تغییر رویه در سیستم بودجه و اعتبارات بازسازی میراث فرهنگی نوشت: فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری در مورد بازسازی، نیازمند دقت، آنالیز و تصویب شورایی است. با توجه به گستردگی کشور و فراوانی میراث فرهنگی و کمبود کارشناسان متخصص و باتجربه سیر آنالیز تا تصمیم زمانبر می گردد. بیشتر مواقع تخصیص و ابلاغ اعتبارات فاقد پشتوانه فنی و طرح مصوب است که این امر باعث می گردد بلافاصله بعد از تخصیص اعتبار فرآیند تهیه، آنالیز و تصویب توضیح خدمات براساس مبلغ تخصیص یافته در استان انجام و برای آنالیز، به ستاد ارسال گردد.

کارشناسان حوزه معاونت میراث فرهنگی با حجم زیادی درخواست از سراسر کشور ضمن آنالیز موضوعات دریافت شده اگر ایرادی در آن مشاهده نکردند موضوع را جهت صدور حکم بازسازی ارسال می نمایند و بعد از ابلاغ آن به استان قابلیت آغاز مراحل قانونی برون سپاری کار به پیمانکار دارای صلاحیت به وسیله سامانه ستاد ایران محقق می گردد. با توجه به اهمیت اولویت ها در انجام بازسازی و عدم تامین اعتبار کامل باید بخشی از موضوع را که با اعتبار ابلاغ شده قابل انجام است معین و اجرا کرد.

اینکه بدون طرح بازسازی جامع و معین اولویت بندی شده بازسازی چه کسانی، چگونه و با چه نگرشی باتوجه به اعتبار ابلاغ شده توضیح خدمات می نویسند و اعتبار هزینه می گردد جای بحث است، این یعنی باری به هر جهت کردن، موضوع بازسازی را نباید سرسری گرفت و در آن مسامحه کرد.

میراث فرهنگی را نباید دستخوش ناملایمات سیاسی و جناحی کرد. اعتبارات و بودجه بازسازی مانند دارو برای بیمار است. وقتی دارویی تامین نگردد انسان به سمت مرگ می رود و زمانی که اعتبار بازسازی براساس برنامه و طرح مصوب به موقع تامین نگردد میراث فرهنگی نابود می گردد. بودجه میراث فرهنگی با توجه به لزوم توجه کیفی نباید در تنگنای محدودیت زمان هزینه کرد اعتبار قرار گیرد.

متاسفانه یکی از ضعف های عظیم سیستم اقتصادی میراث فرهنگی لزوم هزینه کرد اعتبار ابلاغ شده تا خاتمه همان سال اقتصادی است. با توجه به زمانبر بودن فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری در امر بازسازی و عدم تخصیص بودجه برای تهیه طرح بازسازی قبل از آغاز عملیات اجرایی بسیاری از اعتبارات قطره چکانی ابلاغ شده به هدر می رود.

اجرای عجولانه در زمان اندک تا خاتمه سال اقتصادی باعث بی کیفیتی کار و گاهی آسیب می گردد. تجربه نشان داده که اعتبارات برگشت داده شده از این سال اقتصادی به سال اقتصادی دیگر مجددا در اعتبار سال آینده تجمیع نمی گردد. از این رو مسئولیت جذب اعتبار و هزینه کردن آن مطابق مقررات معین شده مشکلاتی را ایجاد می نماید که ضرورت دارد سیستم بودجه و اعتبارات بازسازی میراث فرهنگی را از الزام هزینه تا خاتمه سال اقتصادی مستثنی کرد.

قبل از تخصیص و ابلاغ اعتبار از وجود طرح بازسازی مصوب اطمینان حاصل گردد و اگر اعتبار بازسازیی بدون طرح مصوب درخواست گردد ابتدا برای آن بودجه تهیه طرح بازسازی در نظر گرفته گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 27 آذر 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1194

به "تاکید بر لزوم تغییر رویه در سیستم اعتبارات بازسازی میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید بر لزوم تغییر رویه در سیستم اعتبارات بازسازی میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید