توصیه های مهمی که همه خانواده ها باید بدانند

به گزارش اخبار ورزشی، خبرنگاران/خراسان رضوی با توجه به شیوع ویروس کرونا در بسیاری از شهرهای کشور و اینکه بسیاری از اقلام و اقدامات امکان انتقال ویروس را دارند، در همین خصوص یک متخصص بیماری های عفونی توصیه هایی را برای روش های جلوگیری از انتقال ویروس، نحوه بهداشتی کردن نان در خانه، بهداشت خرید، رفت وآمد و... را ارائه نمود.

توصیه های مهمی که همه خانواده ها باید بدانند

شیوع ویروس جدید کرونا و سوالات زیاد شهروندان درباره این ویروس ما را بر آن داشت تا با یک متخصص بیماری های عفونی گفت وگو داشته باشیم؛ در ادامه سعی کردیم بعضی سوالات شهروندان را از وی جویا شویم؛ همچنین توصیه ها و مراقبت های بهداشتی را از زبان این متخصص خواهیم آورد.

دکتر خاطره عربی خوان در گفت وگو با خبرنگاران مطرح نمود: در هر اپیدیمی و بیماری عفونی عده ای به عنوان افراد پرخطر دسته بندی می شوند، این افراد شامل سالمندان، بچه ها، افرادی که نقص ایمنی دارند، خانم های باردار و افراد با بیماری های زمینه ای هستند.

وی با بیان اینکه بر خلاف تصور عموم بچه ها نیز در معرض خطر ابتلا به کرونای 2019 هستند، در مورد علائم این ویروس بیان نمود: از نظر بالینی این بیماری هیچ تفاوتی با سایر بیماری های ویروسی تنفسی ندارد و در بسیاری مواقع این بیماری بدون علائم و در مواردی نیز کاملا شبیه سرماخوردگی ساده و آنفولوانزاست.

این متخصص بیماری های عفونی توضیح داد: در ابتدا که اپیدمی این ویروس مطرح شد، توضیح حال بیمار که از منطقه ای با اپیدمی بالا آمده یا نه و سابقه تماس با فرد مشکوک یا مبتلا برای ما بسیار مهم بود ولی اکنون که در بیشتر شهرها این بیماری رخ داده و مرزی برای آن قائل نیستیم، نمی توان فقط این موارد را ملاک قرار داد.

روش های انتقال ویروس

وی بیان نمود: در مجموع روش های انتقال برای عفونت های تنفسی ویروسی از راه تماسی، قطرات تنفسی و انتقال به وسیله هوا هستند، در مورد ویروس کرونای 2019 نیز تا چند روز قبل انتقال به وسیله تماس و قطرات تنفسی مطرح بود و ماسک معمولی و رعایت موارد بهداشتی کافی به نظر می رسید؛ اما از دو روز قبل دانشمندان بیان کردند انتقال به وسیله هوا نیز ممکن است، اتفاق بیفتد.

عربی خوان گفت: چون ویروس کرونای 2019 هنوز کاملا شناخته شده نیست مدام توصیه ها در حال تغییر است، به طوری که مرکز تحقیقات چین در طی 24 ساعت اخیر مجدد اعلام کرد که انتقال به وسیله هوا فقط در صورتی اتفاق می فتد که میزان بار ویروس خیلی بالا و مکان بسته باشد و تهویه نیز نداشته باشد.

وی مطرح نمود: فرد بیمار ممکن است قطرات بسیار ریزی فراوری کند که در هوا پخش شود و موجب انتقال شود، به همین علت باید از حضور در اماکن شلوغ و رفتن به بازار پرهیز نمود، دهان، بینی و چشم و هر قسمت دیگر مخاطی بدن می تواند محل ورود ویروس به بدن باشد.

شستن مکرر دست ها در روز

این پزشک ادامه داد: شستن دست یکی از راه های اصلی خود مراقبتی است، چون در بیرون خانه تمامی داد و ستدها و تماس ها با دست بوده و از سویی فردی که عطسه و یا سرفه می نماید، قطرات تنفسی برروی سطح می نشیند و ناخودآگاه دست پس از تماس به سطح، آلوده می شود به همین دلیل تاکید می شود، مرتب دست ها شسته شوند.

وی بیان کرد: قبل از انجام هر کاری به خصوص غذا خوردن، آشپزی کردن و پس از دستشویی باید دست ها به مدت 20 ثانیه شسته شود، به طور میانگین توصیه می شود روزانه 20 مرتبه دست ها شسته شوند و حداقل یک بار سطوح خانه ضد عفونی شود.

متخصص بیماری های عفونی بیمارستان شهید مدرس کاشمر گفت: اگرچه بهترین روش ضد عفونی شستشوی دست است، اما محلول الکلی 70 درصد نیز از دیگر راه های ضد عفونی دست است، همچنین توصیه می شود به ازای هر 4 یا 5 باری که از محلول های ضد عفونی استفاده می شود یک بار دست ها با آب و صابون نیز شسته شوند.

دستورهای تغذیه ای سنتی درست یا غلط؟

وی همچنین بیان نمود: برای دستورهای تغذیه ای خاص سنتی هیچ پشتوانه علمی وجود ندارد، اینکه گفته می شود طبع ویروس سرد و یا گرم بوده و باید مواد غذایی خاصی مصرف شود از نظر علمی مورد تائید نیست و به افراد توصیه می کنیم از همه نوع مواد غذایی برای افزایش توان سیستم ایمنی بدن استفاده کنند.

خانه تکانی و آنچه ورزشکاران نیز باید رعایت کنند

متخصص بیماری های عفونی بیمارستان شهید مدرس کاشمر گفت: در خانه تکانی اگر وسایلی آلوده باشند و تماس به وسیله دست با چشم، دهان و سایر سطوح مخاطی انجام شود امکان انتقال وجود دارد. باید وسایل و رختخواب و ملحفه های فرد بیمار نیز ضد عفونی شوند.

وی اظهار کرد: ویروس کرونای2019 تا 9 روز بر روی سطوح باقی می ماند و این یکی از علل انتقال پذیری بالای ویروس است، اگر گفته می شود هر کس علائم بیماری را دارد از رفتن به بیرون پرهیز کند به همین علت است چون همه مکان هایی را که دست بزند، آلوده می نماید.

عربی خوان همچنین به ورزشکاران توصیه کرد: باشگاه های ورزشی خود می توانند محل انتقال ویروس باشند، چون افراد مختلفی به این مکان ها رفت و آمد دارند و از سویی به دلیل اینکه 24 ساعت قبل از شیوع علائم، بیماری واگیر دارد به همین دلیل فرد مبتلا در باشگاه با هر وسیله ای در تماس باشد آن بخش را آلوده می کند و هر فردی نیز که به آن دستگاه دست بزند آلوده می شود، به همین علت توصیه می شود، فعلا از رفتن به باشگاه ورزشی پرهیز شود، برای ورزش در فضای بیرون هم باید از دست زدن به سطوح مختلف پرهیز نمود.

دید و بازدیدهای نوروزی تعطیل

وی ادامه داد: در شرایط فعلی توصیه اکید می شود که هیچ گونه رفت و آمدی انجام نشود و مهمانی ها کنسل شود، در واقع هدف این است تا تجمعی صورت نگیرد، در ایام نوروز نیز رفت و آمد نوعی انتقال بیماری است.

این پزشک متخصص اضافه نمود: شاید افرادی باشند که مبتلا شده اند ولی هنوز علائم بالینی بروز نکرده و ممکن است در میهمانی و در هر جمعی حضور داشته و سایر افراد را مبتلا کنند، همچنین سال جاری از سفرهای غیر ضروری، تجمع در محیط هایی همانند بازار پرهیز شود و فقط برای مواقع ضروری از خانه خارج شویم تا زنجیره انتقال شکسته شود.

پلاستیک های میوه را به داخل خانه نبرید

وی گفت: وقتی به میوه فروشی می رویم نمی دانیم فردی که قبل از ما در این مکان بوده و یا خود مسئول مغازه آلوده است یا نه به همین علت توصیه می شود خرید با دستکش انجام شود و در خانه نیز مواد خریداری شده سریع تخلیه و پلاستیک ها جمع آوری شده و میوه ها و سبزیجات با محلول های مخصوص شسته و ضد عفونی شوند و سپس داخل یخچال قرار گیرند.

عربی خوان بیان نمود: اگرچه با نمک و سرکه هم می شود مواد را ضد عفونی نمود اما در شرایط فعلی توصیه می شود که با مواد ضد عفونی این کار انجام گیرد، همچنین چون برای این ویروس انتقال مدفوعی - دهانی هم ذکر شده بهتر است ضد عفونی کردن سبزیجات و میوه ها جدی تر گرفته شود.

نان را بهداشتی مصرف کنید

وی در مورد مصرف نان نیز گفت: اگرچه نانوایی ها ملزم هستند که توصیه ها را رعایت کنند و کسی که نان ها را بیرون می آورد باید به دستکش و ابزار مخصوص مجهز باشد، اما بعضی افراد رعایت موارد بهداشتی را نمی کنند به همین دلیل توصیه می شود، نان قبل از مصرف در داخل فر و یا توستر در دمایی بین 50 تا 60 درجه داغ شود؛ البته باید بدانیم که در حد گرم کردن فایده ای ندارد.

عربی خوان اظهار کرد: ویروس در سرما پایداری بالاتری دارد و در گرمای بین 50 تا 60 درجه از بین می رود، همچنین چون آجیل را نمی شود شست و از سویی چون امکان دارد، منبع انتقال ویروس کرونا باشد به همین دلیل توصیه می شود در صورت امکان از لیست خریدهای خانواده حذف شود.

مراقب لباس هایتان باشید

وی در مورد افراد عادی که از محیط بیرون به خانه برمی گردند، مطرح نمود: اگر شخصی با افراد زیادی تماس دارد، بهتر است که لباس ها قبل از ورود به نشمین بیرون آورده شود و در مکانی خارج از نشیمن قرار گیرد و موبایل و دست ها نیز ضد عفونی شود.

استرس و کرونا

این متخصص بیماری های عفونی گفت: با توجه به اینکه استرس اثر مستقیمی بر روی بعضی از هورمون های بدن دارد، بر سیستم ایمنی بدن تاثیر مستقیم می گذارد و از طرفی استرس با ایجاد اختلال در خواب و تغذیه افراد موجب نقص ایمنی بدن می شود.

این پزشک از خانواده ها خواست ضمن حفظ آرامش توصیه های پزشکان را در مقابله با ویروس کرونای2019 جدی بگیرند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 717

به "توصیه های مهمی که همه خانواده ها باید بدانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های مهمی که همه خانواده ها باید بدانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید