حق مسکن 650 هزار تومانی کارگران به مهر ماه می رسد؟

به گزارش اخبار ورزشی، در نیمه شهریور ماه 1401 هستیم و هنوز نمایندگان مجلس وعده مهرماه را برای پرداخت حق مسکن 650 هزار تومانی کارگران می دهند. اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یکی از چهره هایی است که این روزها مصاحبه هایش در این زمینه در رسانه های مختلف منتشر شده است. اسماعیلی در این زمینه می گوید:

حق مسکن 650 هزار تومانی کارگران به مهر ماه می رسد؟

طبق ابلاغ رئیس مجلس، مصوبه حق مسکن 550 هزار تومانی کارگران و مصوبه افزایش 10 درصدی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به علت مغایرت با قانون ابطال شد. با ابطال این مصوبه، حق مسکن کارگران به همان رقم 650 هزار تومان بازگشت که در شورای عالی کار تصویب شده بود. این افزایش 650 هزار تومانی حق مسکن کارگران از اول مهر ماه اعمال می گردد و معوقات آن نیز زمان بندی و اعلام بعدی، واریز خواهد شد.

موضوع افزایش حق مسکن کارگری مثل طرح رتبه بندی معلم ها، افزایش حقوق بازنشسته ها و ساماندهی استخدام کارکنان دولت از سوژه هایی است که از ابتدای سال در صدر اخبار کارگری ایران بوده است.

نمایندگان مجلس، ذی نفعانی در وزارت راه و نماینده های کارفرمایان مدام در حال چانه زنی درباره آن بوده اند و هنوز هم داستانش به انتها نرسیده است. جهش قیمت ها در سال 1401 در پی سیاست های مالی دولت موجب شده تا مجلس سیاست های ترمیمی را برای حمایت از کارگران در پیش بگیرد و افزایش مبلغ هزینه مسکن به 650 هزار تومان هم یکی از این سیاست هاست.

چه کسی مصوبه افزایش حق مسکن را تغییر داد؟

اسفندماه هر سال ماراتنی میان کارگران و کارفرمایان برای معین حداقل دستمزد کارگری در ایران برپا می گردد. اسفندماه سال جاری نیز در جریان معین حداقل دستمزد کارگری کوشش هایی برای افزایش حق مسکن هم صورت گرفت.

با توجه به بالا رفتن هزینه های زندگی در ایران که بخش عمده آن را کرایه خانه تشکیل می دهد، در سال 1400 کوشش شد تا با افزایش معنی دار حق مسکن، شرایط معیشت کارگران کمی بهبود داده گردد.

19 اسفند 1400 بود که شورای عالی کار تصویب کرد حق مسکن کارگران را با 100 هزار تومان افزایش به 650 هزار تومان برسد. پس از تصویب این افزایش حق مسکن از آنجایی که این مصوبه جهت اجرایی شدن به تصویب هیات وزیران احتیاج داشت راهی هیأت دولت شد.

اما این همه ماجرا نبود. جامعه کارگری ایران منتظر بود تا از اول سال 1401 مبلغ تازه افزایش حق مسکن را دریافت کند اما هیأت وزیران در جلسه 11 خرداد ماه 1401 مصوبه شورای عالی کار را تغییر داد.

معاول اول رئیس جمهور در نامه ای به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور مصوبه هیات وزیران مبنی بر کاهش حق مسکن کارگران را ابلاغ کرد. به این ترتیب مصوبه یاری هزینه مسکن کارگران از ابتدای فروردین ماه سال جاری با کاهش 100 هزار تومانی 550 هزار تومان معین شد.

این تغییر موجب شد تا پای مجلس به این ماجرا باز گردد. کمیسیون تطبیق مقررات مجلس مصوبه شورای عالی کار در مورد افزایش حق مسکن کارگران را به علت مداخله دولتی ابطال کرد و آن را خلاف قانون تشخیص داد.

بیست و هفتم مردادماه، سرپرست وزارت کار، مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان کارگری براساس تصمیمات مزدی شورایعالی کار را ابلاغ کرد اما این خاتمه کار نبود.

بعضی گزارش ها بعلاوه ادعا می نماید که این تعلل در اصلاح حق مسکن موجب شده تا بعضی از کارفرمایان همان مبلغ 550 هزار تومان را برای حق مسکن کارگران در نظر بگیرند و بعضی دیگر هم با ادعای لغو مصوبه حق مسکن 550 هزار تومانی از سوی مجلس و تا معین مبلغ تازه حق مسکن 450 هزار تومانی سال 1400 را به کارگران می دهند.

به هر روی 6 ماه از سال گذشته و دولت و مجلس در کنار هم نتوانسته اند مسئله افزایش حق مسکن کارگری را به انتها برسانند. این در حالی است که هر دو در اواخر سال 1400 با توجه به پیش بینی افزایش شدید قیمت ها وعده هایی در مورد افزایش دستمزد کارگران می دادند که تا اینجای کار به هیچ نتیجه ای نرسیده است.

انواع آگهی مشاغل را در بلاگ خبرنگاران ببینید

***

اخبار استخدام را در بلاگ خبرنگاران بخوانید

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 21 شهریور 1401 بروزرسانی: 21 شهریور 1401 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 2009

به "حق مسکن 650 هزار تومانی کارگران به مهر ماه می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حق مسکن 650 هزار تومانی کارگران به مهر ماه می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید