سفیر تهران در پکن: غربی ها روابط استراتژیک چین با ایران را تهدیدی برای منافع خود می دانند

به گزارش اخبار ورزشی، محمد کشاورز زاده در مصاحبه با یک روزنامه چینی، در اشاره به تبلیغات منفی غربی ها علیه سند برنامه همکاری جامع تهران و پکن، گفت آن ها روابط استراتژیک چین با کشوری مستقل مثل ایران را تهدیدی علیه خود می دانند.

سفیر تهران در پکن: غربی ها روابط استراتژیک چین با ایران را تهدیدی برای منافع خود می دانند

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نشریه چینی گلوبال تایمز مصاحبه ای با محمد کشاورز زاده سفیر ایران در چین با موضوع سند برنامه همکاری جامع که اخیراً میان ایران و چین به امضا رسید و همچین سایر مسائل مرتبط با روابط دو کشور انجام داده و در مقدمه آن آورده است: چین و ایران اخیراً توافقی 25 ساله را برای افزایش همکاری های جامع در زمینه های مختلف از جمله تجارت به امضا رساندند. بعد از امضای این سند، بعضی رسانه های غربی کوشش کردند آن را منفی جلوه دهند. بعضی از آن ها ادعا کردند این سند در ایران با انتقاد روبرو شده است. شرایط واقعی چگونه است؟ آیا اجرای این توافق تحت تاثیر تحریم های آمریکا قرار خواهد گرفت؟ ایران چطور همکاری خود با چین را ارزیابی می نماید؟ زی ونتینگ خبرنگار گلوبال تایمز درباره این مسائل با محمد کشاورز زاده، سفیر ایران در چین گفت وگو نموده است.

غربی ها، روابط استراتژیک چین با کشوری مستقل مثل ایران را تهدیدی برای منافع خود می دانند

کشاورز زاده در ابتدای مصاحبه، درباره کوشش های رسانه های غربی برای منفی جلوه دادن این سند گفت: رسانه های غربی همچنان از اهرم رسانه برای گسترش سلطه استعماری خود استفاده می نمایند. آن ها اطلاعات دروغین و دستکاری شده را به وسیله شبکه های اجتماعی و رسانه های جمعی برای ممانعت از همکاری محبت آمیز ایران و چین منتشر می نمایند. ایران و چین قرن ها روابط محبت آمیز و صلح آمیز داشته اند و هرگز با یکدیگر در جنگ نبوده اند. در طول تاریخ، دو کشور از مبادلات تجاری و فرهنگی مسالمت آمیز برخوردار بوده اند و طرح کمربند و جاده یک بار دیگر آن را احیا کرد.

وی اضافه کرد: چین هرگز سابقه استعمارگری نداشته و هرگز کوشش ننموده کشوری دیگر را اشغال کند. کشورهای غربی چین را که یک قدرت جهانی در حال ظهور است، تهدیدی برای سلطه استراتژیک خود می دانند. آن ها برقراری روابط استراتژیک و محبت آمیز بلند مدت بین چین و کشورهای مستقل دیگر مثل ایران را تهدیدی برای منافع اصلی خود در منطقه می دانند. آن ها کوشش می نمایند تصویری بد از چین را برای ترساندن مردم سایر کشورها ارائه دهند. وقتی که همکاری مالی برای مردم محلی رفاه به ارمغان بیاورد و معیشت آن ها را بهبود بدهد، این تبلیغات مسموم و غیر واقعی غرب تاثیر خود را از دست می دهد.

ایران و چین با تهدیدهای مشترک روبروند که برطرف آن ها نیازمند همکاری است

او در پاسخ به این پرسش که گفته می گردد در سند امضا شده، تعمیق همکاری نظامی، درخواست برای آموزش و تمرین های نظامی مشترک، تحقیقات و توسعه سلاح به صورت مشترک و همچنین اشتراک گذاری اطلاعات، ذکر شده، چطور دو کشور همکاری های نظامی را تعمیق خواهند کرد و آیا برنامه های مشخصی وجود دارد؟ گفت: ایران و چین با تهدیدهای مشترکی مانند تروریسم، افراط گرایی، جدایی طلبی، جرایم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر روبرو هستند که نیازمند همکاری مداوم در مورد مسائل مهم منطقه ای و بین المللی برای مهار چالش های مذکور و افزایش صلح و ثبات در منطقه، آزادی حمل و نقل و تجارت در آب های بین المللی و غیره است. رسیدن به این اهداف، به همکاری بیشتر بین بخش های امنیتی و نظامی دو کشور برای تبادل اطلاعات و برنامه ریزی برای انجام مانورهای مشترک نیازمند است. در همین خصوص، تماس های نزدیک بین بخش های نظامی، امنیتی و دفاعی دو کشور در جریان است.

هدف از سند برنامه همکاری های جامع تعمیق روابط دوجانبه است و علیه هیچ کشور سومی نیست

سفیر ایران در تشریح بیشتر در مورد این سند بیان کرد: برنامه جامع همکاری های 25 ساله بین ایران و چین در راستای اجرای بیانیه مشترک شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در سفر رسمی شی در سال 2016 به تهران آماده شد. همانطور که عنوان آن نشان می دهد، در درجه اول، شامل همه جنبه های مختلف همکاری بین دو کشور است و نکته دوم، مدت همکاری است که نقشه راهی برای یک ربع قرن است. ایران و چین دو تمدن باستانی آسیایی هستند که هزاران سال است با یکدیگر در ارتباطند. هدف از این برنامه تعمیق و تقویت این روابط دوجانبه است و علیه هیچ کشور سومی نیست.

لازم است که تحریم های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا در اسرع وقت برداشته گردد

وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال تاثیر تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران، بر اجرای این سند گفت: ایران تنها کشور در جهان نیست که از تحریم های آمریکا رنج می برد. چین و بسیاری دیگر از کشورها هم با چنین مسئله ای روبرو هستند. همانطور که سخنگوی وزارت خارجه چین چندین بار گفته است آمریکا تحریم ها را بی پروا مانند یک چوب عظیم به کار می برد و خودسرانه تحریم های غیرقانونی و یکجانبه را علیه کشورهای مستقل اعمال می نماید. لازم است که تحریم های یکجانبه غیرقانونی در اسرع وقت برداشته گردد. جهان شاهد بود که در دوران سخت مبارزه با کرونا، تحریم های غیرانسانی ایالات متحده تلفات جانی بیشتری را در ایران سبب شد.

کشاورز زاده ادامه داد: معتقدم کشورهای مستقل مصمم هستند حاکمیت خود را حفظ نمایند و برای بهبود زندگی مردم از سرنوشت خود در همکاری (با دیگر کشورها) پیروی می نمایند. حتی مقامات آمریکایی اعتراف نموده اند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است. ایران و چین، هر دو، این تحریم ها را مداخله در امور داخلی و نقض قوانین بین المللی می دانند. بنابراین ما در مقابل این تحریم های غیرقانونی تعظیم نخواهیم کرد.

آمریکا و غرب در موضعی نیستند که کشورهای دیگر را به نقض حقوق بشر متهم نمایند

سفیر ایران در پاسخ به سوالی درباره مواضع مداخله جویانه غرب در مورد منطقه سین کیانگ و اعمال تحریم از سوی این کشورها علیه چین در این ارتباط، گفت: اول از همه، آمریکا باید به یاد بیاورد که سین کیانگ یا هنگ کنگ بخشی از چین هستند. هیچ کشوری مداخله در امور داخلی خود را تحمل نخواهد کرد. آمریکا باید از مداخله در امور کشورهای دیگر خودداری کند. دوم این که معتقدم ایالات متحده و غرب با نگاهی به سابقه آن ها، در موضعی نیستند که کشورهای دیگر را به نقض حقوق بشر متهم نمایند. همانطور که ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین ششم آوریل گفت تاریخ آمریکا پاکسازی وحشتناک سیستماتیک قومی و کشتار مردم بومی آمریکا را ثبت نموده است.

وی اضافه کرد: همچنین گفتنی است که از سال 2001، جنگ ها و عملیات های نظامی که آمریکا به بهانه مقابله با تروریسم در حدود 80 کشور به پا نموده، جان بیش از 800 هزار نفر از جمله 330 هزار غیرنظامی را گرفته و به آوارگی ده ها میلیون نفر در افغانستان، عراق و سوریه و سایر کشورها منجر شده است. بنابراین اگر برای آمریکا حقوق مسلمانان اهمیت دارد، این کشور یک عذرخواهی عظیم به کشورهای مسلمان بدهکار است و باید کشتن مسلمانان به وسیله بمباران کردن خاک آن ها را متوقف کند.

کشاورز زاده در ادامه به بازدید خود از منطقه سین کیانگ اشاره نمود و گفت: هفته گذشته از منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور به همراه هیات های دیپلماتیک از بیش از 20 کشور جهان دیدن کردم. آنجا به نظرم بسیار زیبا آمد. شاهد بودم که چطور کوشش های دولت مرکزی چین زندگی مردم محلی این منطقه را تغییر داده و رفاه و توسعه را برای منطقه به ارمغان آورده است. هدف کشورهای غربی در طرح مسئله سین کیانگ خیرخواهانه نیست و فقط سیاسی است و هدف از آن اعمال فشار بر دولت چین است. جمهوری اسلامی ایران به شدت با این استانداردهای دوگانه غرب مخالفت می نماید.

ایران به رغم انواع توطئه ها می تواند به عنوان یک قدرت منطقه ای مستقل ایفای نقش کند

او در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره نقش حزب کمونیست چین در راهنمایی این کشور در یکصدمین سالگرد تاسیس آن گفت: در صد سال گذشته، چین به قدرتی جهانی در همه ابعاد مالی، سیاسی و نظامی تبدیل شده است. برنامه ریزی دقیق و اقدامات ملموس صورت گرفته از سوی دولت مرکزی و همراهی مردم، مهمترین عامل دستیابی به چنین پیروزیتی بوده است. الگوی حکمرانی چین که توسعه مالی، فقرزدایی و توسعه پایدار در سریعترین و کم هزینه ترین شیوه را محقق نموده، به الگویی جهانی تبدیل شده است. الگوی حکمرانی خوب چین کلیشه دموکراسی غربی را که غرب کوشش کرد لیبرال دموکراسی را به عنوان تنها سیستم حکمرانی پیروز تجویز و آن را به اجبار بر کشورهای دیگر اعمال کند، به چالش کشید.

وی در ادامه با ذکر این که جمهوری اسلامی ایران هم الگوی حکمرانی خود را دارد، اضافه کرد: ایران به رغم انواع توطئه ها، اقدامات تروریستی، جنگ، تحریم ها و فشار حداکثری همچنان می تواند به عنوان یک قدرت منطقه ای مستقل ایفای نقش کند و توسعه و رفاه را برای مردم ایران در 40 سال گذشته ایجاد نموده است.

مقامات ایران در مورد افزایش شراکت جامع استراتژیک با چین اتفاق نظر دارند

این دیپلمات ایرانی در بخش پایانی در پاسخ به این سوال که اهمیت همکاری چین و ایران را در این جهانی چند قطبی چطور ارزیابی می کنید؟ انتظار دارید چین چه نقشی در ارتباط با توافق هسته ای ایران ایفا نماید؟، گفت: سیستم تصمیم گیری ایران بر اساس منافع ملی خود است و تحت تاثیر فشارهای غرب قرار نخواهد گرفت. چین اکنون یک بازیگر مهم جهانی است و مقامات ما در مورد افزایش شراکت جامع استراتژیک با چین اتفاق نظر دارند. ایران از موقعیت جغرافیایی برجسته ای در غرب آسیا برخوردار است که می تواند چین را به اروپا متصل کند. چین نقش سازنده ای در موضوع هسته ای ایران ایفا نموده است. دو کشور گفتگو نزدیکی در این خصوص دارند. چین از آمریکا به دلیل نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل با خارج شدن از برجام انتقاد نموده است. انتظار داریم اعضای برجام و جامعه بین المللی به تعهدات خود بر مبنای قطعنامه ها عمل نمایند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 16 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1400 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1463

به "سفیر تهران در پکن: غربی ها روابط استراتژیک چین با ایران را تهدیدی برای منافع خود می دانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر تهران در پکن: غربی ها روابط استراتژیک چین با ایران را تهدیدی برای منافع خود می دانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید