دانشمندان نوعی از باکتری ای کولای فراوری کردند که به جای قند، دی اکسیدکربن می خورد و می تواند کره زمین را نجات دهد

به گزارش اخبار ورزشی، محققان انستیتوی علوم ویزمن (Weizmann)، نسل جدیدی از باکتری ها ایجاد کردند که از هوا تغذیه می نمایند.

دانشمندان نوعی از باکتری ای کولای فراوری کردند که به جای قند، دی اکسیدکربن می خورد و می تواند کره زمین را نجات دهد

این تیم تحقیقاتی پیروز شدند نوعی از باکتری اشریشیاکولی یا به اختصار ای کولای (E.coli) در آزمایشگاه فراوری نمایند که به جای خوردن مواد قندی و شکری، دی اکسیدکربن هوای اطراف خود را می بلعند.

به طور کلی در دنیا دو نوع ارگانیسم موجود زنده داریم. اتوتروف ها (Autotrophs) که جاندارانی هستند که می تواند غذای خودش را از منبع غیرزنده فراوری نمایند. بخشی از آنها قادرند دی اکسیدکربن را از هوا جذب نموده و آن را به کربن قابل استفاده تبدیل نمایند. گیاهان بارزترین نمونه این گونه ارگانیسم ها هستند.

گونه دوم، هتروتروف ها (Heterotrophs) هستند که کربن مورد احتیاج خود را از جانوران دیگر تامین می نمایند. حیوانات، قارچ ها و غالب باکتری ها از این گونه هستند.

معمولا یک ارگانیسم در دسته اتوتروف ها یا هتروتروف ها قرار می گیرد. اینجا است که اهمیت کار محققان ویزمن معین می گردد. آن ها توانستند با دستکاری ارگانیسم یک باکتری، موجودی که قاعدتا باید از کربن موجودات دیگر استفاده کند را به موجودی تبدیل کردند که از هوا دی اکسیدکربن دریافت می نماید. یعنی ارگانیسمی هتروتروف با ساز و کار تغذیه ای ارگانیسم اتوتروف !

به صورت تئوری این کار غیرممکن بوده است. محققان آزمایشگاه ویزمن هم در روز نخست این تحقیق، چنین باوری دارند و بعید می دانند بگردد ایده تغییر رژیم غذایی یک هتروتروف از محصولات ارگانیک را به یک باکتری مغذی هوا تبدیل کرد.

نتایج این تحقیق در شماره جدید نشریه Cell منتشر شده و یک نقطه عطف بزرگ در علم و حوزه انرژی های تجدیدپذیر و زمین سبز است.

نقطه عطفی برای امیدواری به آینده

این محققان برای آغاز، با ویرایش ژن های باکتری ای کلای، ژن های خاصی که در گیاهان وجود داشت و باعث دفع دی اکسیدکربن می شد را به باکتری های جدید اضافه کردند. همین طور، ژنی به باکتری اضافه شد که بتواند از هوا برای غذا خوردن تغذیه کند.

در گام بعدی، محیط های مستعد برای رشد و تکامل این باکتری ها فراهم شد و کم کم به سویی جهش داده شدند که از هوا به جای قند تغذیه نمایند. البته، به اندازه کافی قند به این باکتری ها داده شده بود تا در معرض گرسنگی و مرگ قرار نگیرند.

به میزان کافی گاز CO2 برای آن ها در محیط فراهم شده و به تدریج از قند محیط کاسته شده تا باکتری ها ناچار شوند برای جبران کمبود قند سراغ دی اکسیدکربن بروند.

در گذشته، دانشمندان از باکتری های E.coli برای مصارف مختلف خود استفاده کردند. مثلا، چند سال پیش محققان توانستند داده های رمزنگاری شده ای را روی میکروارگانیسم ها ذخیره نمایند. حتی کامپیوترهای مبتنی بر ای کلای ساختند.

محققان انستیتوی ویزمن امیدوار هستند نسل جدید باکتری های ای کلای بتوانند دی اکسیدکربن موجود در هوا را خورده و به پاک شدن بیشتر هوا و نجات کره زمین یاری نمایند.

در حال حاضر، پیاده سازی این ایده در دنیای واقعی عملی نیست ولی این امیدواری را به وجود آورده است که بتوان مواد غذایی اصلاح شده ای فراوری کرد که ضرر کمتری داشته باشند یا اینکه روینمودهایی در پیش گرفت که باعث انتشار کمتر دی اکسیدکربن در هوا شد.

منبع: + و +

منبع: یک پزشک
انتشار: 25 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 506

به "دانشمندان نوعی از باکتری ای کولای فراوری کردند که به جای قند، دی اکسیدکربن می خورد و می تواند کره زمین را نجات دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان نوعی از باکتری ای کولای فراوری کردند که به جای قند، دی اکسیدکربن می خورد و می تواند کره زمین را نجات دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید