دیدار مقامات افغانستان و ازبکستان؛ مسائل مرزی محور رایزنی

به گزارش اخبار ورزشی، معاون والی بلخ افغانستان با مقامات ازبکستان دیدار و مسائل مهم دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

دیدار مقامات افغانستان و ازبکستان؛ مسائل مرزی محور رایزنی

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در تاشکند، شجاع الدین شجاع معاون والی بلخ افغانستان امروز در رأس یک هیأت وارد استان سرخان دریا واقع در جنوب ازبکستان شد.

هیأت افغانستان و رؤسای کنسولگری ایران، هند، قزاقستان، روسیه، تاجیکستان مستقر در مزار شریف که به همراه این هیأت وارد ازبکستان شدند، در کاروان شادی مردم مبنی بر جشن نوروز شرکت کردند.

شجاع الدین شجاع سرپرست هیأت افغانستان در دیدار با بهادر پولات افم استاندار سرخان دریا برای حضور در جشن جشن نوروز از طرف مقامات ازبکستان تشکر و سلام و تبریک اسحاق رهگذر والی بلخ را تسلیم وی کرد.

وی تاکید کرد: سنت حضور کنندگان ولایت بلخ و استان سرخان دریا در جشن نوروز در شهر مزار شریف و شهر ترمذ به تحکیم روابط حسن همجواری بین دو کشور و مردم که تاریخ، فرهنگ، دین و سنن مشترک دارند، کمک می کند.

در این دیدار همچنین چشم انداز گسترش بیش از پیش همکاری های متقابل بین مناطق مرزی دو کشور نیز بررسی شده است.

مبادلات بازرگانی دو کشور در سال 2017 میلادی با 19 درصد افزایش نسبت به سال قبل در سطح 617 میلیون و 100 هزار دلار قرار گرفته است. مبادلات بازرگانی این دو کشور طی 5 ماه سال 2018 میلادی با 15 درصد افزایش به 286 میلیون و 700 هزار دلار رسیده است.

هم اکنون در ازبکستان 110 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران افغان فعالیت می کنند. در افغانستان نیز 8 شرکت با حضور بازرگانان ازبکستان فعالیت می کنند.

افغانستان استقلال این کشور را در تاریخ 22 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 13 اکتبر سال 1992 میلادی بین این 2 کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 7 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 81

به "دیدار مقامات افغانستان و ازبکستان؛ مسائل مرزی محور رایزنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدار مقامات افغانستان و ازبکستان؛ مسائل مرزی محور رایزنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید