رایگان شدن 50 درصد آب بها برای رعایت کنندگان الگوی کشت

به گزارش اخبار ورزشی، معاون برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی گفت: در الگوی کشت هیج محدودیتی برای فراوری محصولات وجود ندارد و برای کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت می نمایند 50 درصد آب بهای رایگان می گردد.

رایگان شدن 50 درصد آب بها برای رعایت کنندگان الگوی کشت

امروز میز اقتصاد به آنالیز الگوی کشت با حضور قربانی معاون برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی و حسینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان،پریچهر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان،دهقان پور رئیس سازمان کشاورزی فارس،تقی زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل ، برزعلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان بحث و آنالیز شد.

سوال الگوی کشت در چه بخش هایی قرار است اجرا گردد و چه محصولاتی قرار است به آنها پرداخته گردد؟

قربانی : الگوی کشت یعنی تضمین معیشت کشاورزان در آینده،یعنی تامین احتیاج کشور. الگوی کشت زراعی را ما برای کل کشور تنظیم کردیم که تمام استان ها را در بر میگیرد.

محصولات اساسی مانند گندم،جو،ذرت،علوفه،سیب زمینی،پیاز،گوجه،دانه های روغنی،کلزا فعلا تا کنون تعیین شده و در آینده بر اساس تغییرات بر این محصولات اضافه خواهد شد.

در الگوی کشت قانون گذار نگفته است که فراوری محدود نمایند. استان هایی مانند تهران،گلستان،کردستان،هرمزگان،آذربایجان،کرمان،سیستان و بلوچستان انتخاب ویژه ما هستند برای سطح زیر کشت آنها و این استان ها ما برنامه ویژه داریم.

سطح مجری ها تفاوت دارد،در این استان ها معاونان وزیر هم بر روی مسائل نظارت مینمایند.

سوال ساز و کار اجرای طرح در استان ها چیست ؟

قربانی: قرار شد کمیته ای تحت عنوان کار گروه ملی کشت،آغاز به کار کند برای سازمان هایی که درگیر الگوی کشت هستند. ما مجری الگوی کشت را در سطح ملی تعریف کردیم.حوزه تحقیقات را به عنوان ناظر الگوی کشت تعیین کردیم.

سوال آیا الگوی کشت به شما ابلاغ شده است ؟

حسینی: بله الگوی کشت با حضور معاون رییس جمهور انجام شد. به کشاورزان هم ابلاغ و اطلاع رسانی شده است.

در استان ما گندم،محصولات علوفه ای و... در الگوی کشت ابلاغ شده است. با دستور وزیر کشاورزی،همه ابزار کار در استان سیستان و بلوچستان فراهم است.

بیش از دوازده هزار تن انواع کود های شیمیایی را تامین کردیم.آب و بذر و ادوات کشاورزی هم تامین شده است. همه زیر ساخت ها فراهم شده است.

سوال آیا الگوی کشت به شما ابلاغ شده است؟

پریچهر : در بخش مالی تمهیدات لازم در استان تماشا شده است و محصولات اساسی ابلاغ شده است و این موضوع بیان شده است و تامین آب و کود هم صورت گرفته است. محصولات عمده ما گندم آبی،کلزای آبی،جوی آبی،گندم دیم است. برترین زمان کشت ما از پانزده آبان تا پانزده آذر است.

سوال نظر شما در این خصوص چیست:

قربانی: زیر ساخت هایی که ما احتیاج داریم،ساختاری است. کار های ستادی و برنامه ریزی صورت گرفته است. معاونت نظارت مباحث فنی را تدارک دیده اند،تدارک بذر و ادوات کشاورزی و بحث ایجاد مدیریت فنی و ناظر هم باید انجام گردد. هسته مرکزی بعد نظارت شکل گرفته است. اختلال هفته بعد در بحث کود ایجاد شده بود اما اکنون حل شده است.

سوال کشاورزان اکنون چه کار باید انجام دهند؟

قربانی: عملکرد و اقدامات تعیین است.باید بروند در سطح شهرستان ها و شرایط اقلیمی و سطح زیر کشت را چک نمایند. در بخش اقدامات،ابلاغ آغاز شده است. توجیه و جلسه حضوری هم شکل میگیرد. بسته تشویقی هم بخشی از آن آغاز شده است. چغندر قند و کلزا یارانه ای پرداخت میگردد.

طرح ملی الگوی کشت به شما ابلاغ شده است یا خیر ؟

دهقان پور : ما جلسات توجیهی داشتیم در خدمت بعضی از مسئولان کشوری و دانش آن به مشارکت گذاشته شد. یکی از گام هایی که ما باید برداریم این است که زی ربط ها از همه کار ها اطلاع داشته باشند. ما استان را به پنج منطقه تقسیم کردیم و به هر منطقه سر می زنیم و رسیدگی میکنیم. می گوییم که اگر سوالی است مطرح گردد و ما راه های ارتباطی را هم معرفی کردیم. بر اساس هماهنگی های خوبی که صورت گرفته ما در برترین شرایط تامین کود هستیم.

سوال الگوی کشت به شما ابلاغ شده است ؟

تقی زاده : بله با حضور ریاست جمهوری و معاون اولشان رو نمایی شد و بعد هم ابلاغ شد و دبیر خانه الگوی کشت هم شکل گرفته است. قرار است کشاورزان با رسانه و پلاکارد ها در شهر از این موضوع آگاه شوند. نهاده ها آماده است و تدارک دیده شده و به زودی توزیع خواهد شد.

سوال آیا جزئیات اعلام شده ؟

برزعلی : بله با شرکت تمام شرکت های مرتبط صورت گرفته است. ما به وسیله رسانه های استان این موضوع را به کشاورزان رساندیم. ما حدود پنجاه هزار تن بذر گندم آماده کردیم.

سوال چه مشوق هایی در این بخش در نظر گرفته شده است:

قربانی: ما تاکید کردیم که از نهاد های فرهنگی برای توجیه مردم استفاده گردد. ما برای بسته های تشویقی سیاست های دوگانه داریم. ما قصد داریم جامعه هدف خود را راهنمایی کنیم. هر کس که الگوی کشت را پذیرفته پنجاه درصد آب بهای آن رایگان است و این متناسب با اندازه بهره بری انجام میگردد.

با وزارت نیرو در بخش برق هم توافق کردیم،ما منتظر هستیم وزارت نیرو اعداد را اعلام کند احتمالا حدود پنجاه درصد خواهد بود. یارانه ای که ما درباره کود ها داشتیم به کلزا،جو و گندم اختصاص دادیم،اینها برای استان هایی هستند که الگوی کشت را رعایت نموده اند و پیش رو شده اند.

ارتباط با کشاورزان دو سویه است. قرار است سطح زیر کشت محصولات آب بر کاهش پیدا کند متناسب با احتیاج مردم.ما عوارض بالایی را برای محصولات آب بر در نظر گرفتیم.

خبرنگاران مالی صنعت ، تجارت و کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 آبان 1401 بروزرسانی: 3 آبان 1401 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 2031

به "رایگان شدن 50 درصد آب بها برای رعایت کنندگان الگوی کشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایگان شدن 50 درصد آب بها برای رعایت کنندگان الگوی کشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید