سخت ترین ماده روی زمین کشف شد

به گزارش اخبار ورزشی، سخت ترین ماده روی زمین به تازگی پیدا شده که ساختار آن تنها متشکل از دانه است.

سخت ترین ماده روی زمین کشف شد

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، این آلیاژ فلزی ساخته شده از کروم، کبالت و نیکل، CrCoNi نام دارد.

محققان آزمایشگاه ملی لارنس برکلی و آزمایشگاه ملی اوک ریج (Oak Ridge) در حین آنالیز یک آلیاژ فلزی ساخته شده از کروم، کبالت و نیکل به نام CrCoNi بودند که پیروز به میزان گیری بیشترین سختی تا کنون در مواد شدند. این ماده بسیار چک کش خوار است و مقاومتی چشمگیر در برابر تغییر شکل دائمی دارد.

ایسو جورج (Easo George) از رهبران این پروژه می گوید: هنگامی که مصالح ساختمانی را طراحی می کنید، می خواهید محکم و بعلاوه انعطاف پذیر و مقاوم در برابر شکنندگی باشند. معمولا، به چیزی میان این موارد دست می یابید. اما این ماده هر دو مورد را دارا است و به جای اینکه در دماهای پایین شکننده گردد، سخت تر می گردد.

این یافته های رکوردشکنانه در روز دوم دسامبر در مجله Science منتشر شد.

CrCoNi چیست؟

این آلیاژ زیرمجموعه ای از دسته ای از فلزات به نام آلیاژهای آنتروپی بالا (HEAs) است. در حالی که امروزه آلیاژها حاوی نسبت بالایی از یک عنصر واحد با مقادیر کمتری از عناصر اضافی هستند، اما آلیاژهای آنتروپی بالا از ترکیب مساوی از هر عنصر تشکیل می شوند.

این ترکیب به آن ها استحکام و انعطاف پذیری بالایی در برابر فشار می دهد.

رابرت ریچی (Robert Ritchie) یکی از رهبران این تحقیق، می گوید: سختی این ماده در نزدیکی دمای هلیوم مایع یعنی 20 کلوین یا منفی 424 درجه فارنهایت 500 MPa-Sqrt(meter) است. MPa-Sqrt(meter) واحدی برای میزان گیری چقرمگی شکست است. در شرایطی مشابه، سختی یک قطعه سیلیکون یک است، بدنه آلومینیومی هواپیماهای مسافربری حدود 35 و سختی بعضی از برترین فولادها حدود 100 است. بنابراین، 500، عدد خیره کننده ای است.

روش های متعددی برای تعریف سختی مورد احتیاج بود.

دانشمندان از پراش نوترون، پراش الکترونی پس پراکنده و میکروسکوپ الکترونی عبوری برای آنالیز ساختار شبکه نمونه های CrCoNi که در دمای اتاق و 20 درجه کلوین شکسته شده بودند، استفاده کردند.

ریچی می گوید: این قابل توجه است؛ زیرا به گفته متالورژیست ها ساختار یک ماده ویژگی های آن را تعیین می نماید، اما ساختار NiCoCr ساده ترین چیزی است که می توانید تصور کنید. این آلیاژ تنها از ذرات تشکیل شده است.

کاربرد این آلیاژ در زندگی واقعی

CrCoNi و سایر آلیاژهای آنتروپی بالا به استفاده در زندگی واقعی نزدیک تر می شوند. با این حال، از آنجا که ساختن این مواد ساده نیست، رسیدن به این مرحله زمان بر خواهد بود.

منبع: فرارو
انتشار: 19 آذر 1401 بروزرسانی: 19 آذر 1401 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 2047

به "سخت ترین ماده روی زمین کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سخت ترین ماده روی زمین کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید