سنگینی سایه بختک بر سر شهر چالوس!

شهر چالوس نیز مانند بسیاری از شهرها به دلیل مهیا نبودن زیرساخت های لازم نتوانست آن گونه که باید و شاید در توسعه معابر و عدم تمرکز مراکز مهم در هسته شهر موفق گردد و ترافیک سنگین، سال هاست که همچون بختکی بر سر این شهر افتاده است.

سنگینی سایه بختک بر سر شهر چالوس!

با توسعه و پرجمعیت شدن شهرها که اغلب به صورت خود رشد یافته صورت می گیرد، آنچه که در این میان موجب نگرانی می گردد ازدیاد خودروها و در راستای آن حجم عظیمی از ترافیک است؛ عدم توسعه معابر و خیابان ها همزمان با توسعه جمعیتی، ساخت و سازها و تمرکز موسسات و مراکز آموزشی در مرکز شهر می تواند از جمله علل این ترافیک باشد.

سعید رضوی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر چالوس در گفت وگو خبرنگاران اظهار کرد: شهر چالوس یک شهر خود رشد یافته است اما یعنی شریان های حمل و نقلی بر اساس الگوی خاص طبقه بندی شده رشد پیدا نکرده است.

وی با اشاره به اینکه معابر این شهر به صورت ریشه گیاه است و عدم اتصال بین شریان های اصلی، برای بهبود سطح حمل و نقل شهری ضعف ایجاد می نماید، اضافه نمود: چالوس دارای یک هسته مرکزی متراکم است و اگر دایره ای به شعاع 700 متر در مرکز شهر رسم کنیم تقریبا بالای 75 درصد نقاطی که باعث جذب ترافیک می شوند در این دایره قرار می گیرند.

وی از مدارس، بانک ها، موسسات به عنوان نقاط جذب ترافیک یاد کرد و گفت: بالغ بر 70 تا 80 درصد نقاط جذب در دایره مرکز شهر قرار می گیرند و با توجه به اینکه این دایره احتیاجهای مردم را تامین می نماید آنها ناچارند وارد مرکز شوند، این هسته مرکزی معیوب نیز روبروز در حال رشد است و باعث ایجاد یک تنش ترافیکی می گردد.

عضو شورای شهر چالوس به آنالیز دو بُعد درون شهری و برون شهری در معضل ترافیک این شهر پرداخت و یادآور شد: بُعد درون شهری یعنی تاثیرات نقاط جذب درون شهری و بُعد دوم تاثیرات برون شهری چالوس به عنوان نقطه جذب گردشگر و محل اتصال یک نقطه ژئوپولوتیک یا سوق الجیشی را باید دید.

رضوی ادامه داد: در بُعد درون شهری معضل ترافیک چالوس باید به صورت علمی و به صورت تی دی ام یا همان مدیریت ترافیک برطرف گردد که در این پروسه نقاط جذب ترافیک شهر باید در یک بازده زمانی کوتاه، میان و بلند مدت از مرکز شهر خارج گردد.

وی، راه اندازی رینگ دو شهری چالوس را از جمله راه چاره های مناسب جهت برطرف معضل ترافیک دانست و توضیح داد: در صورتی که در کنار این راه چاره مناسب نقاط جذب ترافیک کماکان در نقاط هسته مرکزی شهر باقی بماند این رینگ شهری هیچ فایده ای نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر چالوس اضافه نمود: باید با برنامه ریزی دقیق فضاهایی در رینگ دو شهری تعریف گردد که نقاط جذب ترافیک همانند مراکز آموزشی، مراکز اقتصادی آموزشی و تفریحی شهر به حاشیه رینگ انتقال یابد تا دیگر مردم به سمت هسته مرکزی شهر حرکت ننمایند؛ یعنی حرکات از حالت همگرا به حالت واگرا تبدیل گردد و این پروسه در قالب برنامه بلند مدت قابل اجرا است.

رضوی، مدیریت تقاطع های سطح شهر را از دیگر برنامه های کوتاه و میان مدت شورای و شهرداری چالوس، عنوان و اعلام نمود: چند تقاطع در سطح شهر همانند دوستگر و خط هشت وجود دارد که متاسفانه نامنظم است، یعنی هیچ سیکل و برنامه منظمی برای آنها در نظر گرفته نشده بود که باید در بعد درون شهری و برون شهری مورد آنالیز قرار گیرد.

عضو شورای شهر چالوس با بیان اینکه با یک طرفه کردن برخی از خیابان ها می توان تا حدی زیادی ترافیک را کاهش داد، اعلام نمود: اصلاح تقاطع رادیو دریا با ایجاد یک دوربرگردان از جمله اقدامات خوبی بود که در جهت کاهش ترافیک و تصادفات در این نقطه انجام شد.

رضوی توضیح داد: بنا به گفته بسیاری، قلب شهر چالوس بیمار است و برای احیا این قلب احتیاج به پیوند رگ جدید است. خیابان 24 متری در کنار مجتمع حریر بافی که قدمگاه شهدا نامگذاری شده است در واقع رگ جدید در داخل قلب معیوب شهر چالوس است و این اتفاق باعث نظم در حرکات داخل مرکز شهر و بهبود رفتارهای حمل و نقلی و افزایش سرویس دهی خدمات ریلی مرکز شهر می گردد.

عضو شورای شهر چالوس به آنالیز مشکل ترافیک این شهر از بُعد برون شهری پرداخت و گفت:عبور گردشگران فصلی و مقطعی از شهر چالوس از دیگر عوامل تاثیرگذار در ترافیک است، در واقع این شهر نقش انتقال دهنده را بازی می نماید. شهر چالوس از این میزان گردشگر که از کمربندی و خط هشت عبور می نمایند بهره لازم را نمی برد.

رضوی ادامه داد: احتیاج به یک اتصال از میدان خط هشت به رادیو دریا وجود دارد؛ این خیابان به عنوان جاده ساحلی تعریف شده است و در راستای آن تملکاتی از میدان خط هشت آغاز شد. همچنین از رادیو دریا هم سازه های سنگی و موج شکن ها آغاز شده که 500 متر پیشرفت داشته است. این خیابان می تواند به پیکر بی جان چالوس، خون حیات بخش درآمد توریستی را تزریق کند، اما شرط لازم برای همه این ها تعریف جذابیت هایی همانند پارک آبی است.

رضوی با اشاره به اینکه این شهر پس از بازگشایی آزاد راه بیشتر مورد پسند واقع خواهد شد، گفت: باید زیرساخت های لازم را برای حمل و نقل ترافیک جدی گرفته گردد.

کاظم پولادی، رئیس شورای اسلامی شهر چالوس نیز در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: شورای شهر و شهرداری پیگیر تملک و عقب نشینی مغازه هایی که در مسیرهای پرترافیک قرار گرفته است، است.

وی با بیان اینکه در حال رایزنی با بنیاد ، کمیته امداد و کاسبان 30 واحد تجاری مسیر هستیم، اضافه نمود: در صورتی که ادارات مربوطه با شورا و شهرداری همکاری نمایند ظرف این دوره شورا، عقب نشینی 10 باب مغازه انجام می گردد و با توجه به اینکه تعدادی از این مالکان در پشت مغازه دارای زمین هستند این امر را تسهیل می نماید.

گزارش از: سپیده پورشعبان، خبرنگار خبرنگاران

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سنگینی سایه بختک بر سر شهر چالوس!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگینی سایه بختک بر سر شهر چالوس!"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید