عملیات کاووش در شهر بلقیس تعطیل نیست، سایت موزه در دومین بنای خشتی کشور راه اندازی می گردد

به گزارش اخبار ورزشی، خبرنگاران/خراسان شمالی معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: عملیات کاووش در شهر تاریخی بلقیس در اسفراین تعطیل نیست.

عملیات کاووش در شهر بلقیس تعطیل نیست، سایت موزه در دومین بنای خشتی کشور راه اندازی می گردد

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت آنلاین طراحی سایت از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا توسعه وبسایت های حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

مستوفیان در گفت و گو با خبرنگاران، در پاسخ به این سوال که طبق گفته یکی از مسئولان میراث فرهنگی چند سالی است عملیات کاووش در این شهر تاریخی به علت کمبود اعتبار متوقف شده و آیا سال جاری برای انجام کاوش در این مکان تاریخی برنامه ای وجود دارد؟ تاکیدکرد: عملیات کاووش در این مکان متوقف نبوده و این اداره کل طبق برنامه عملیات مختلف کاووش، بازسازی و حفاظت را انجام می دهد.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین اهدافی که این اداره کل در شهر تاریخی بلقیس به دنبال آن است ایجاد سایت موزه می باشد تا امکان استفاده و بازدید جهانگردان را از این شهر تاریخی فراهم آورد.

مستوفیان ادامه داد: بخش های برج و باروی این شهر تاریخی بیرون بوده اما بخش های قابل توجهی از این شهر در دل خاک بوده که طبق برنامه همیشه عملیات کاووش در بخش های مختلف صورت گرفته و و تا به امروز قسمت های زیادی و باارزشی نیز از زیر خاک بیرون آورده شده است.

وی در ارتباط با ایجاد سایت موزه در دومین بنای خشتی و گلی کشور نیز شرح داد: برای ایجاد سایت موزه در یک بنای تاریخی در ابتدا باید سایت پلن و پلن مدیریتی آن تهیه گردد که برای تهیه آن در ابتدا باید مطالعات لازم در بخش های مختلف آن صورت گیرد.

این مقام مسئول اعلام کرد: در حال حاضر مطالعات اولیه برای راه اندازی سایت موزه در شهر تاریخی بلقیس در حال اجرا است اما باید بعد از آن مشاور گرفته و مطالعاتی نهایی انجام و سپس به تایید برسد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا یکی از عواملی که موجب شده تا این شهر تاریخی جهانگردان نتوانسته تا به امروز جهانگردان خیلی زیادی را جذب کند، نبود سایت موزه بوده است؟ تاکید نمود: در حال حاضر شهر تاریخی بلقیس جهانگردان و بازدیدکنندگان خیلی زیادی را دارد و اینکه یک اثر تاریخی دارای جهانگرد خیلی زیادی است نشان دهنده آن نیست که معرفی خیلی خوبی برای آن شده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی خراسان شمالی تاکیدکرد: حضور جهانگردان خیلی زیاد برای یک اثر تاریخی همیشه نکته مثبت و خوبی نیست چراکه باید مواردی همچون باروری، تاب آوری و ... آن اثر تاریخی را نیز در نظر گرفت.

لازم به ذکر است تا به امروز 9 فصل کاوش در شهر تاریخی بلقیس صورت گرفته است و بعد از انتها هر دوره کاوش امر بازسازی صورت گرفته است.

شهر بلقیس در 3 کیلومتری جنوب غربی شهر اسفراین در استان خراسان شمالی قرار گرفته و بیش از 180 هکتار وسعت دارد.

این مجموعه تاریخی شامل بقایای یک ارگ و خندق های اطراف آن، برج و بارو، منار تپه، آب انبار، بازار، کاروانسرا، یخدان و گورستان است.

مجموعه شهر تاریخی بلقیس که در حقیقت به عنوان اسفراین کهن شناخته می گردد، در حدود 4000 سال قدمت دارد. در طول قرن های متمادی همیشه افراد و تمدن هایی در این منطقه زندگی نموده اند و بر اثر هجوم و تجاوز اقوام دیگر، این شهرها تخریب شده اند و پس از مدتی دوباره شهری نو روی ویرانه های شهر قبلی ساخته اند. یافته های جدید تاریخی نشان می دهد که قدمت این شهر تاریخی به قرن دوم اسلامی می رسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1400 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1476

به "عملیات کاووش در شهر بلقیس تعطیل نیست، سایت موزه در دومین بنای خشتی کشور راه اندازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملیات کاووش در شهر بلقیس تعطیل نیست، سایت موزه در دومین بنای خشتی کشور راه اندازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید