فعالیت 400شرکت فناور در زمینه فراوری محصولات مقابله با کرونا

به گزارش اخبار ورزشی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در نشست مجازی وزیر علوم، با روسای پارک های علم و فناوری سراسر کشور با موضوع بحث و آنالیز دستاوردهای پارک ها در مبارزه با بیماری کویید 19، با اشاره به چابکی شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری کشور گفت: پارک ها و مراکز رشد در ماه های اخیر چابکی خود را به خوبی نشان دادند؛ یکی از نشانه های این موضوع فعالیت چند شرکت محدود در ابتدای اسفند و رسیدن آمار آنها به 400 شرکت تا به امروز است.

فعالیت 400شرکت فناور در زمینه فراوری محصولات مقابله با کرونا

به گزارش خبرنگاران، دکتر مسعود برومند در این نسست مجازی با بیان اینکه پارک های علم و فناوری را می توان به نوعی پلتفرم اقدامات استان ها قلمداد کرد، توضیح داد: تقاضای ما از پارک ها این است که گزارش عملکرد خود را به صورت هفتگی جمع آوری و در اختیار این معاونت قرار دهند تا بتوانیم به سازماندهی و آنالیز شرایط سراسری کشور اقدام کنیم. انتظار ما این است که شرکت های فناور همیشه چند قدم جلوتر از سایر بخش ها فعالیت نمایند.

وی با تاکید بر اینکه پارک های علم و فناوری سراسر کشور بایستی ارتباط بیشتری با رؤسای دانشگاه های استان ها اعم از دانشگاه های وزارت علوم و دانشگاه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته باشند، اعلام کرد: ارتباط بیشتر پارک های علم و فناوری با دانشگاه های علوم پزشکی و دیگر دانشگاه های استان ها سبب می گردد که احتیاجهای روز جامعه را پیش از فراگیری شناخته و به دنبال راه چاره آنها باشند.

به گفته برومند، امروزه پارک های علم و فناوری کشور در بعضی حوزه ها به جایی رسیده اند که علاوه بر قابلیت تأمین احتیاج کشور، توانایی صادرات به دیگر کشورها را نیز دارا هستند.

وی در سرانجام گفت: تقاضای دیگر ما از اصحاب رسانه است؛ دوستان رسانه ها از جمله صداوسیما باید پوشش رسانه ای در خور اقدامات پارک های علم و فناوری داشته باشند و محصولات فراوری شده آنها را به جامعه معرفی نمایند. معرفی محصولات شرکت ها می تواند ادامه کسب و کار آنها را با سهولت بیشتری پیش ببرد.

فروش 13 هزار میلیاردی شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری

در ادامه این نشست مجازی، دکتر مهدی کشمیری، مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم با اشاره به آمار پارک های علم و فناوری سراسر کشور گفت: تعداد پارک های علم وفناوری کشور شامل 42 پارک و 1 شهرک علمی و تحقیقاتی می گردد.

وی گفت: از این تعداد 35 پارک زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و 8 پارک بیرون از وزارت علوم قرار دارند. پارک های زیر نظر وزارت علوم شامل شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، 27 پارک وابسته به وزارت علوم و 7 پارک وابسته به دانشگاه های وزارت علوم شامل تهران، صنعتی شریف، شهید بهشتی، تربیت مدرس، سمنان، تحصیلات تکمیلی زنجان و تحصیلات تکمیلی کرمان می گردد.

به گفته وی، پارک های غیروابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز شامل دو پارک وابسته به دانشگاه های وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی (علوم پزشکی ایران و دانشگاه آزاد اسلامی)، یک پارک وابسته به دستگاه اجرایی (پارکICT)، یک پارک وابسته به نهاد ریاست جمهوری (پارک پردیس)، سه پارک وابسته به جهاد دانشگاهی (فناوری های نرم، البرز و کرمانشاه) و یک پارک وابسته به بخش خصوصی (ایرانیان) است. پارک های علم و فناوری تقریباً هر 45 روز یکبار جلسه ای در سطح رؤسای پارک ها برگزار می نمایند.

کشمیری در ادامه به تشریح دستاوردهای پارک های علم و فناوری پرداخت و گفت: مجموعه فروش شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری در سال گذشته بالغ بر 13 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به اینکه 9 هزار واحد فناور در کشور فعال است که از این تعداد، هزار واحد مجوز دانش بنیان را کسب نموده اند، توضیح داد: خوشبختانه سال جاری بودجه پارک های علم و فناوری 24 درصد نسبت به سال 1398 رشد داشته است. مساحت اراضی پارک ها نیز هزار هکتار است.

وی در سرانجام گفت: با شروع شیوع کرونا در کشور، بیش از 400 شرکت فناور در زمینه فراوری محصول های مبارزه با کرونا فعالیت خود را جهت دهی کردند. این فعالیت ها در زمینه های مختلف تجهیز و درمان بوده که شامل توانایی فراوری حدود یک میلیون ماسک در روز، یک و نیم میلیون لیتر مواد ضدعفونی نماینده در روز، فراوری ونتیلاتور، مخازن اکسیژن، دماسنج های غیر تماسی، لباس های حفاظتی و کیت های تشخیص می گردد. در این میان پارک قزوین و سپس گلستان بیشترین فراوری مواد ضدعفونی، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بیشترین فراوری ماسک و صنعتی شریف بیشترین تعداد شرکت های تجهیزاتی را در میان 400 شرکت فعال به خود اختصاص داده اند.

توانایی سریع تغییر کاربری شرکت ها با پیدایش احتیاجهای جدید کشور

در بخش دیگری از این نشست، علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر حس خودباوری موجود در پارک های سراسر کشور در دوران شیوع کرونا اعلام کرد: علی رغم همه فشارها به دولت برای تعطیلی کشور، شرایط پیش آمده در دنیا به گونه ای پیش رفت که امکان مقایسه اقدامات ایران با دیگر کشورها به وجود آمد.

وی اضافه نمود: در زمینه تامین اقلام مورد احتیاج کشور، سهم درخور توجهی از این تأمین برعهده پارک های علم و فناوری بود. صندوق نیز در این بخش 500 میلیارد منابع اختصاص داده است. از میان طرح های موجود تعداد 48 طرح برای اجرایی شدن از سوی صندوق تصویب شد. 200 میلیارد تومان از منابع تا به امروز به شرکت ها پرداخت شده است.

طبق اعلام روابط عمومی وزارت علوم، وحدت با اشاره به لزوم حمایت از سامانه های بومی کشور در شرایط کنونی گفت: یکی از موارد قابل آنالیز موضوع حمایت از سامانه هایی است که می توانند در این شرایط یاری بسیاری به جامعه انجام دهند. در این ایام چند سامانه فعال نقش مهمی داشتند موضوع بعدی در مورد حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپ ها است. چابکی شرکت های مستقر در پارک ها موضوع بسیار مهمی است. شرکت ها توانستند با پیدایش احتیاجهای جدید کشور سریعاً تغییر کاربری بدهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 834

به "فعالیت 400شرکت فناور در زمینه فراوری محصولات مقابله با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت 400شرکت فناور در زمینه فراوری محصولات مقابله با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید