مشهورترین و تأثیرگذارترین نمودار ها و تصاویری که دنیا را تغییر دادند!

به گزارش اخبار ورزشی، وبسایت تابناک باتو : از وقتی انسان ها ثبت کردن اطلاعات را آموختند، آغاز به استفاده از نمودار ها و جداول و تصاویر شماتیک برای نمایش مختصر و مفید اطلاعات و ذهنیات خود کردند. آنان با یاری این شیوه های نمایش دانش و شناخت خود را در خصوص هر چیزی که تصورش را بکنید با دیگران به اشتراک می گذاشتند، از آناتومی پیکر انسان گرفته تا جایگاه زمین در عالم هستی و حتی مراتب دوزخ!

مشهورترین و تأثیرگذارترین نمودار ها و تصاویری که دنیا را تغییر دادند!

به تازگی اسکات کریستیانسُن کتابی با عنوان 100 دیاگرامی که جهان را تغییر دادند منتشر نموده و در آن مشهورترین و تأثیرگذارترین نمودار ها و تصاویر را در یک جا گرد آورده است. مروری بر تعدادی از این تصاویر می تواند جالب باشد، این نمودار ها از زاویه دید دیگری، نشان می دهند که سنگ بنای هر چه داریم و پایه اندیشه های کنونی ما متکی بر دانش و سعی متفکران و دانشمندان گذاشته است.

1- سی هزار سال قبل از میلاد مسیح:

این نقاشی های باستانی در غار Chauvet واقع در فرانسه کشف شده اند، این نقاشی ها دو برابر نقاشی های باستانی دیگر قدمت دارند.

2- سنگ روزتا (Rosetta)

: این کتیبه در سال 1799 کشف شد، روی این بلوک گرانیتی فرامینی به سه زبان نوشته شده بود. این کتیبه به مصرشناسان یاری کرد که زبان هیروگلیف را برای نخستین بار رمزگشایی نمایند، زبانی که از 4 قرن پس از میلاد مسیح، زبانی مرده محسوب می شد.

3- سامانه بطلمیوسی

: این نمودار در سال 1568 به وسیله یک کیهان شناس پرتغالی به نام بارتولومو ولبو کشیده شده است.

4- نقشه جهان که به وسیله کلادیوس پتولمی در 150 سال بعد از میلاد مسیح کشیده شده است

، در این نقشه خبری از آمریکا یا سرزمین های پایین تر از خط استوا نبود، بنابراین جهانی قدیم همه عرض و طول نقشه را اشغال نموده است، البته دقت نقشه، با توجه به فناوری آن روزگار بسیار خوب است.

5- ابوریحان بیرونی در این نمودار کتاب التفهیم، به روشنی نشان داده است که چگونه خسوف اتفاق می افتد و ماه به اشکال مختلف دیده می گردد.

6- نقشه دوزخ بر اساس کتاب کمدی الهی دانته

که در قرن نوزدهم کشیده شده است، نه طبقه دوزخ در این تصویر نمایش داده شده است!

7- این هم تصویر مشهوری است که به وسیله لئوناردو داوینچی در سال 1487 کشیده شده است و با تماشا آن متوجه می شویم این نابغه ایتالیایی تا چد دقت نظر داشته است و شناخت دقیقی از آناتومی بدن انسان داشته باشت. در این نمودار نشان داده شده است که فاصله بین نوک انگشتان دو دست در حالت گشاده از هم، همیشه برابر با طول قامت یک انسان است، داوینچی می خواست نشان بدهد که در بدن انسان چه تناسب های جالبی وجود دارد.

8- این هم تصویری است که همه پزشکان و کسانی که در رشته های مربوط به پزشک تحصیل نموده اند، به کرات روی جلد کتاب های درسی آناتومی دیده اند، اما شاید هیچ کدام کنجکاو نشده اند که بدانند این تصویر را چه کسی کشیده و چه تاریخچه ای دارد!

این تصاویر را آندره آس وسالیوس کشیده شده است، او آناتومیست و پزشکی بود که در قرن شانزدهم میلادی می زیست، مهم ترین اثر او کتاب De humani corporis fabrica یا در ساختمان بدن انسان بود، او پایه گذار آناتومی مدرن است، او استاد دانشگاه پادوآ بود و بعد ها طبیب سلطنتی چارلز پنجم شد.

9- این هم نقشه ای که نیوکلاس کوپرنیک در سال 1543 از منظومه شمسی کشید که در آن خورشید در مرکز قرار گرفته بود.

10- نقشه های معماری آندره آ پالادیو:

او در قرن شانزدهم می زیست و با الهام از معماری رومی و یونانی، نقشه بنا هایی را کشیید که گرچه همه آن ها فقط در ونیز ساخته شدند، اما تأثیر این نقشه های بر معماری غربی شاخص و برجسته است. کتاب مشهور او چهار کتاب معماری است.

11- سال 1596، نقشه ای از فلاش توالت از جان هارینگتون

! سر جان هارینگتون، مخترع توالت مدرن است! این نویسنده و هنرمند، اولین تولت فلاش دار را با نام Ajax ساخت!

12- ساعت آونگ دار، کریستین هویگنس، سال 1657:

این ریاضی دان هلندی، ایده گلیله را برای ساخت یک ساعت آونگ دار تکمیل کرد. کار او تحولی در ثبت زمان ایجاد کرد و باعث ساخت ساعت هایی شد که به مدت 3 قرن، دقیق ترین نوع ساعت های زمان خود بودند.

13- طراحی های سطح ماه گالیله:

تا پیش از این طراحی ها، تصور می شد که سطح ماه صاف است.

14- گردونه رنگ که به وسیله موزس هریس در سال 1766 کشیده شده است.

15- درخت تکامل، 1837، چاراز داروین:

16- تاریخ در یک تایم لاین رنگی

: این تایم لاین جالب را ژورف پریسلی در سال 1769 کشید، با یاری این نمودار دانشجویان می توانستند ببینند که در هر تاریخ دلخواه در 18 امپراتوری مختلف چه کسی بر سر کار بوده و چه شده است.

17- گراف خطی

: ویلیام پلیفیر، نخستین شخصی بود که اطلاعات مالی و جمعیتی را به صورت نمودار ها نمایش می داد. او از رنگ در نمودار های خود استفاده می کرد و تاریخ را روی محور افقی و اطلاعات دلخواه دیگر را روی محور عمودی نمایش می داد.

18- در 30 مارس سال 1881، در نشریه Puck برای نخستین بار چهار شکلک برای نمایش حالت روحی لذت، افسردگی، بی تفاوتی و تعجب نمایش داده شد.

19- نقشه جزیره گنج، سال 1883، رابرت لویی استیونسُن:

هیچ جزیره گنجی عملا وجود نداشت، اما این نقشه تخیلی سال ها و دهه ها است که بچه ها را مشغول و هیجان زده نموده است! او خالق دکتر جکیل و آقای هاید (یکی از داستان های کلاسیک ژانر علمی-تخیلی) هم است.

20- نمودار کوبیسم و هنر انتزاعی

، 1936، آلفرد بار:

21- پردازشگر 4004 اینتل:

این نقشه در سال 1971 به وسیله وین پیکت و فیلیپ تای کشیده شد. پردازشگر 4004، یک پردازشگر 4 بیتی بود که به وسیله اینتل در سال 1971 وارد بازار شد. این پردازشگر نخستین پردازشگر کاملی بود که می توانست روی یک بورد نصب گردد، ضمناً این پردازشگر نخستین ریزپردازشگری بود که به صورت تجاری در دسترس عموم قار گرفت.

22- کامپیوتر اپل، سال 1980:

زمانی که این اختراع در سال 1980 ثبت شد، جابز 25 ساله بود.

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 17 مهر 1403 بروزرسانی: 17 مهر 1403 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 2204

به "مشهورترین و تأثیرگذارترین نمودار ها و تصاویری که دنیا را تغییر دادند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشهورترین و تأثیرگذارترین نمودار ها و تصاویری که دنیا را تغییر دادند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید