تور ویژه کریسمس ترکیه: ند پرایس: ما به آنکارا پیشنهادی ندادیم

به گزارش اخبار ورزشی، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، آمریکا با رد اظهارات رئیس جمهور ترکیه مبنی بر فروش جنگنده های اف-16 به ترکیه، گفت که هیچ پیشنهاد اقتصادی به این کشور بابت این جنگنده ها نداده است.

تور ویژه کریسمس ترکیه: ند پرایس: ما به آنکارا پیشنهادی ندادیم

بهترین تجربه سفر را با تور ویژه کریسمس ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در همین رابطه به خبرنگاران گفت: (چنانچه سوالی در این زمینه دارید،) ما شما را به دولت ترکیه ارجاع می دهیم تا خودش درباره برنامه های تدارکات دفاعی اش صحبت کند. چیزی که می توانم بگویم این است که آمریکا هیچ گونه پیشنهادات اقتصادی درباره درخواست ترکیه برای (جنگنده های) اف-16 نداده است.

پرایس بعلاوه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پول مذکور می تواند برای خرید جنگنده های اف-16 استفاده گردد یا خیر، گفت: وزارت دفاع همچنان درگیر ساز و کار حل اختلاف با ترکیه بر سر پروژه جنگنده های اف-35 است اما تصمیم ندارم که درباره نتیجه آن پیش داوری کنم.

روز گذشته اسماعیل دمیر رئیس صنایع دفاعی ترکیه گفته بود که این کشور در صورت توقف فروش جنگنده های اف -16 (F-16) از سوی آمریکا، می تواند جنگنده های سوخو-35 (Su-35) و سوخو-57 (Su-57) را از روسیه خریداری کند.

اظهارات دمیر پس از آن بیان می گردد که پیشتر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی به موضوع اختلاف میان کشورش و آمریکا بر سر پروژه فراوری مشترک جنگنده های اف-35 (F-35) پرداخته بود.

اکنون اردوغان پس از چند ماه کشمکش میان آنکارا و واشنگتن بر سر پروژه فراوری مشترک جنگنده های اف-35 که نهایتاً منجر به کنار گذاشته شدن ترکیه از این پروژه مشترک شد، می گوید واشنگتن به وی پیشنهاد داده تا از مبلغ پرداختی بابت سرمایه گذاری مشترک در فراوری این جنگنده ها، برای خرید جنگنده های اف-16 از ایالات متحده استفاده کند.

بر اساس قرارداد اولیه میان دو طرف، قرار بود ایالات متحده بیش از 100 فروند جنگنده اف-35 را بابت سرمایه گذاری ترکیه در پروژه فراوری این جنگنده، به آنکارا تحویل دهد که پس از اقدام آنکارا برای خرید سامانه موشکی اس-400 (S-400) از روسیه، واشنگتن نسبت به کنار گذاشتن آنکارا از این پروژه اقدام کرد.

اردوغان پیشتر در مورد کنار گذاشته شدن ترکیه از پروژه فراوری اف - 35 گفته بود: ما 1.4 میلیارد دلار پرداخت کردیم. تکلیف این پول چه می گردد؟ ما این پول را به سادگی به دست نیاوردیم یا باید جنگنده ها را به ما بدهند و یا پولمان را مسترد نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1733

به "تور ویژه کریسمس ترکیه: ند پرایس: ما به آنکارا پیشنهادی ندادیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ویژه کریسمس ترکیه: ند پرایس: ما به آنکارا پیشنهادی ندادیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید