چرا دهم اردیبهشت روز خلیج فارس نام گذاری شد؟

به گزارش اخبار ورزشی، امروز دهم اردیبهشت به عنوان روز ملی خلیج فارس گرامی داشته می گردد. با این حال ممکن است برای شماری از هم میهنان در عین علاقه و احترام به این روز این پرسش شکل گرفته شده باشد که چرا دهم اردیبهشت و مثلاً دهم فروردین یا دهم خرداد نه و کدام رخداد موجب این نام گذاری شده است؟

چرا دهم اردیبهشت روز خلیج فارس نام گذاری شد؟

به گزارش خبرنگاران، عصر ایران نوشت: دلیل نام گذاری دهم اردیبهشت اما این است که نیروهای پرتغالی از 21 تا 30 آوریل 1622 میلادی و قریب 400 سال قبل سواحل جنوب ایران را پس از 117 سال حضور یا اشغال ترک کردند. برخی 21 و برخی 30 آوریل آورده اند اما روند 9 روزه درست تر است.

شاه عباس در عهد صفویه و در سال 1621 هرمز را از چنگ پرتغالی ها درآورد و سال بعد در آوریل 1622 و در پی رشادت های لشکریان ایران به فرماندهی امامقلی خان خلیج فارس را ترک کردند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در سال های اخیر بر پایۀ همین تاریخچه دهم اردیبهشت را به عنوان روز ملی خلیج فارس نام گذاری نموده است.

بر اساس نوشته های مورخان یونانی (هرودوت، گزنفون و استرابن) یونانیان نخستین مردمانی بودند که به این دریا پارس یا پارسه گفتند.

در اسناد یونانی و از زبان مورخان نیز با تعبیر پرسی کوسینوس به معنی خلیج فارس رو به رو می شویم.

خلیج فارس، سومین خلیج (شاخاب) بزرگ دنیا است.

شاید این پرسش شکل گیرد که پس چرا و چگونه خلیج ع ر ب ی در برخی کشورهای عربی مرسوم شد؟ ریشۀ ماجرا را باید در به قدرت رسیدن جمال عبدالناصر در مصر و کوشش برای اتحاد عربی و تحریک و تهییج آنان دانست و اصرار بر این عنوان به جای خلیج فارس؛ خلیج همواره فارس…

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 101

به "چرا دهم اردیبهشت روز خلیج فارس نام گذاری شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا دهم اردیبهشت روز خلیج فارس نام گذاری شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید