13 روز آرام برای کتاب فروشی ها، فواید باشگاه مشتریان در ایام کرونا

به گزارش اخبار ورزشی، وحید تیموری، مدیر کتاب فروشی کتاب پارسه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره فروش در نخستین روز های سال 1400 اعلام کرد: سال نو مثل فروردین سال 1399 با کرونا شروع شد، علاوه بر تاثیر این بیماری بر فعالیت صنوف مختلف از جمله کتاب فروشان، خرید قابل توجه کتاب دوستان از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و طرح زمستانه کتاب 99 همچنین افزایش سفرنوروزی در مقایسه با سال گذشته، موجب شد تا میزان فروش کتاب چشم گیر نباشد؛ بنابراین 13 روز ابتدایی سال نو برای کتاب پارسه آرام بود.

13 روز آرام برای کتاب فروشی ها، فواید باشگاه مشتریان در ایام کرونا

وی درباره برنامه ریزی کتاب فروشان برای فعالیت قابل قبول با توجه به آغاز موج چهارم کرونا گفت: بی تردید کتاب فروشان باید برای بقاء بیشتر از روزگار قبل از کرونا داشته باشند یکی از مصادیق این کوشش فراوری محتوا در فضای مجازی است.

تیموری اضافه نمود: کتاب فروشی، در روزگار شیوع کرونا پیروز است که در فضای مجازی محتوای بیشتر و جامع تری درباره تازه های نشر فراوری کند. با فراوری محتوای با کیفیت است که خرید اتفاق می افتد؛ درحالی که بی توجهی به فراوری محتوا به ویژه در شرایطی که جریان فراوری کتاب به دلیل گرانی نهاده های فراوری به دشواری پیگیری می گردد، شرایط بازار کتاب با کاهش قدرت خرید مردم را وخیم تر می نماید؛ بنابراین کتاب فروشان با فراوری محتوای جذاب می توان در رقابت با دیگر همکاران خود پیروز ظاهر گردد.

مدیر کتاب فروشی کتاب پارسه درباره نقش دولت در حمایت از کتاب فروشان در روزگار شیوع کرونا اظهار داشت: نباید تصور کنیم برگزاری طرح های حمایتی و تخصیص یارانه یاری به بازار نشر و بقاء کتاب فروشی ها است؛ هرچند این یاری ها می تواند موثر باشد اما باید به موضوع تغییر رفتار مشتری و شکل گیری عادت به وجود تخفیف های فصلی نیز توجه کنیم. هرچند عادت مشتری به تخفیف موضوع کلیشه ای به نظر برسد اما در حوزه کتاب و کتابخوانی، کوشش کنیم کتاب به کالای ضروری تبدیل گردد. عادت به تخفیف موجب شده تا بعضی مشتری ها یک هفته قبل از آغاز طرح، از علاقه مندی های خود فهرستی تهیه و با آغاز طرح به کتاب فروشی مراجعه نمایند.

تیموری ادامه داد: برگزاری طرح های فصلی، زمینه گذران و کسب روزی فعالان حوزه کتاب فروشی را فراهم میکند اما با انتها طرح، معضل بزرگتری ایجاد می گردد و متاسفانه مشتری را به خرید کتاب با تخفیف عادت می نماید. به نظر می رسد طرح های حمایتی در کوتاه مدت جوابگو است و در درازمدت، عاملی برای کتاب خریدن مردم نیست. حتی اگر ده ها دوره دیگر از طرح های حمایتی برگزار گردد، مردم به خریدن کتاب عادت نمی نمایند؛ بلکه عادت می نمایند هر زمان دولت اظهار داشت برای خرید کتاب تخفیف مشخص شده، به کتاب فروشی مراجعه کند. با تخفیف های فصلی، کتاب خریدن از ضرورت های زندگی قلمداد نخواهد شد.

وی درباره باز تعریف طرح های حمایتی به عنوان یک فرصت از سوی کتاب فروشان و نهاد های صاحب تریبون برای ایجاد رفتار مراجعه منظم به کتاب فروشی اظهار داشت: به نظر می رسد کوچک ترین اقدام کتاب فروشان در زمان برگزاری طرح های حمایتی، به ویژه در روزگار کرونا، تشکیل باشگاه مشتریان، تعامل با آن ها و استمرار ارتباط با فراوری محتوا در فضای مجازی است. بی تردید این شیوه به مرور در بلند مدت، در رفتار مشتریان موثر خواهد بود تا دست کم هفته ای یک بار به کتاب فروشی مراجعه نمایند و به وسیله کتاب فروش، با کتاب های جدید آشنا شوند.

مدیر کتاب فروشی کتاب پارسه اضافه نمود: مشابه فعالیت های ترویجی کتاب فروش ها در جریان برگزاری طرح های حمایتی از سوی صدا و سیما نیز امکان اجرا دارد؛ به عنوان مثال تهیه گزارش های میدانی از کتاب فروشی ها در زمان اجرای طرح های حمایتی و یا گفت و گو با کتاب فروش ها.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 3 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1400 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1442

به "13 روز آرام برای کتاب فروشی ها، فواید باشگاه مشتریان در ایام کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 روز آرام برای کتاب فروشی ها، فواید باشگاه مشتریان در ایام کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید