6 ویژگی مهم که گوشی اندرویدی بعدی شما باید داشته باشد

به گزارش اخبار ورزشی، خرید یک گوشی اندرویدی تازه تا چند سال قبل کار بسیار ساده ای بود زیرا در بازار تنوع زیادی دیده نمی شد. در آن دوران گوشی های تازه نسبت به نسل های قبلی از ارتقاهای قابل توجهی بهره می برند و بنابراین هر انتخابی که می کردید، نسبت به گوشی قدیمی شما بهتر بود. اما حالا اگرچه گوشی های هوشمند روزبه روز امکانات بیشتری دریافت می کنند، اما تفاوت بین نسل های قبلی و تازه به اندازه گذشته چندان زیاد نیست. همین موضوع باعث شده که کاربران برای خرید گوشی اندرویدی با سردرگمی زیادی روبرو شوند. در این مطلب به تعدادی ویژگی مهم می پردازیم که برای خرید گوشی اندرویدی باید به آن ها توجه کنید.

6 ویژگی مهم که گوشی اندرویدی بعدی شما باید داشته باشد

1. تراشه قدرتمند

تراشه به زبان ساده مغز گوشی شما است و مدیریت کارهای مختلفی مانند بازی، عکاسی، ذخیره سازی، ارتباطات، وب گردی و سایر موارد را بر عهده دارد. هرچه قدرت پردازنده بهتر باشد، می توانید این کارها را با سرعت و کیفیت بهتر انجام دهید. بدون بهره گیری از یک تراشه قدرتمند، برای انجام کارهای مختلف با محدودیت هایی روبرو می شوید. اینکه کدام تراشه مناسب شما است، تا حد زیادی به نحوه استفاده از گوشی بستگی دارد.

هرکدام از این تراشه ها از چندین بخش تشکیل شده اند و ترکیب چندین بخش مختلف در یک تراشه منجر به صرفه جویی در فضا، هزینه و مصرف انرژی می شود. از بین مهم ترین بخش های تراشه می توانیم به پردازنده، پردازنده گرافیکی، واحد پردازش تصویر، واحد پردازش عصبی و مودم اشاره کنیم. علاوه بر این موارد، وقتی که صحبت از چیپست موبایل به میان می آید معمولا به فناوری استفاده شده برای تولید آن هم اشاره می شود که واحد آن نانومتر است. به زبان بسیار ساده، هرچقدر این عدد کمتر باشد، سیم کشی داخل چیپست کوچک تر است که این موضوع منجر به بهینگی مصرف انرژی و کاهش مقدار چیپست می شود.

در حال حاضر در اکوسیستم گوشی های اندرویدی، مدیاتک بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد و در رتبه دوم هم نام کوالکام دیده می شود. مدیاتک تا چند سال قبل به عنوان سازنده تراشه های ارزان قیمت و ضعیف شناخته می شود اما طی چند سال اخیر توانسته قدرت تراشه های خود را تا حد زیادی افزایش دهد و در این زمینه به رقیب قدرتمند کوالکام بدل شده است.

برای خبردار شدن از قدرت تراشه و مقایسه آن ها، می توانید از بنچمارکهای مشهوری مانند گیک بنچ و AnTuTu بهره ببرید. اگر فقط برای کارهای معمولی و روزمره از گوشی خود استفاده می کنید، تراشه های با امتیاز 300 تا 500 هزار در بنچمارک AnTuTu برای شما کافی هستند. اما اگر از جمله کاربرانی هستید که فشار زیادی به گوشی وارد می کنید و در پی اجرای بازی های سنگین هستید، این تراشه ها نمی توانند نیاز شما را برآورده کنند. به همین علت باید از تراشه های دارای امتیاز 700 هزار و بالاتر بهره ببرید. البته بنچمارک ها به تنهایی معیار کاملی محسوب نمی شوند و بهتر است به نقد و بررسی های گوشی های موردنظر هم نگاهی بیندازید.

2. حداقل 6 گیگابایت رم

رم یا حافظه دسترسی تصادفی یکی از بخش های کلیدی گوشی محسوب می شود. حدود ده سال قبل، گوشی های اندرویدی با 512 مگابایت یا 1 گیگابایت رم عرضه می شدند. اما ظرفیت رم گوشی ها طی سال های گذشته به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده و مثلا در سال 2014 بسیاری از گوشی های پرچم دار با رم 3 گیگابایتی راهی بازار می شدند و در سال 2016 رم 4 گیگابایتی به یک ویژگی رایج تبدیل شد.

اما در نهایت ظرفیت رم محدود است و به همین علت مدیریت آن اهمیت زیادی دارد. برخی از اپلیکیشن ها و بازی های ساده فقط چند صد مگابایت از این ظرفیت را اشغال می کنند ولی تعدادی از بازی های پیچیده و سنگین ممکن است تا 1.5 گیگابایت از ظرفیت رم را استفاده کنند. هرچقدر ظرفیت رم بیشتر باشد، راحت تر می توانید از قابلیت های چندوظیفگی بهره ببرید. همانطور که احتمالا می دانید، در صورت بالا بودن ظرفیت رم تعداد بیشتری از اپلیکیشن ها می توانند در پس زمینه فعال بمانند و در نتیجه دیگر لازم نیست هر بار هنگام باز شدن از اول بارگذاری شوند.

در حال حاضر گوشی های بسیار ارزان قیمت از رم 2 گیگابایتی هم استفاده می کنند و ظرفیت رم در برخی گوشی های پرچم دار و گران قیمت به 16 گیگابایت هم می رسد. اما با توجه به بررسی های اجرا شده، برای خرید گوشی اندرویدی نو بهتر است در پی حداقل رم 6 گیگابایتی باشید. از سوی دیگر هم باید خاطرنشان کنیم رم 16 گیگابایتی هم صرفا برای تبلیغات و به رخ کشیدن مناسب است و ظرفیت بیشتر از 12 گیگابایت زیاده روی محسوب می شود.

3. حداقل 128 گیگابایت حافظه داخلی

این روزها نسبت به گذشته محتوای بسیار بیشتری در فضای مجازی منتشر می شود. به همین علت کاربران مرتبا فیلم ها، بازی ها، اپلیکیشن ها، عکس ها، ویدیوها و آهنگ های بیشتری را در گوشی های خود ذخیره می کنند. علاوه بر این باید به بهبود کیفیت دوربین ها هم اشاره کنیم که در نتیجه عکس های بهتری ثبت می کنند و عکس ها و ویدیوها هم به حافظه داخلی بیشتری نیاز دارند.

تا فقط چند سال قبل، 32 گیگابایت حافظه داخلی مقدار مناسبی محسوب می شد. اما امروزه کاربران می توانند برخی پرچم داران مبتنی بر 1 ترابایت حافظه داخلی را خریداری کنند. در هر صورت اگرچه همچنان شاهد عرضه گوشی های دارای حافظه 64 گیگابایتی هستیم و احتمالا برخی کاربران از این ظرفیت رضایت دارند، اما واقعیت این است که 64 گیگابایت حافظه داخلی برای بسیاری از کاربران کافی نیست.

بنابراین برای خرید گوشی اندرویدی بعدی بهتر است در پی حافظه داخلی مبتنی بر فناوری UFS 3.1 باشید تا هم از نظر ظرفیت و هم از نظر سرعت با تجربه کاربری خوبی روبرو شوید. البته اگر گوشی موردنظر شما از کارت حافظه microSD پشتیبانی می کند، می توانید مدل 64 گیگابایتی را بخرید و از مزایای کارت حافظه هم بهره ببرید. اما متاسفانه بعد از فرایند حذف جک هدفون، حالا روزبه روز شمار گوشی هایی که فاقد درگاه کارت حافظه هستند افزایش پیدا می کند.

4. بالا بودن رفرش ریت نمایشگر

نمایشگر گوشی های هوشمند تا حد زیادی به بلوغ رسیده اند و همچنین یکی از مهم ترین ویژگی های گوشی به حساب می آیند. با توجه به اینکه روزبه روز به شمار کاربران گوشی های هوشمند افزوده می شود که این افراد محتواهای متنوعی را با گوشی خود مشاهده می کنند، کیفیت و قابلیت های نمایشگر اهمیت دوچندانی پیدا کرده است.

نمایشگرهای استفاده شده برای گوشی های مختلف تفاوت های زیادی دارند اما نمایشگر موجود در گوشی های نو باید حداقل رفرش ریت 90 هرتز و رزولوشن FHD را ارائه کند. همچنین حداقل نسبت نمایشگر به بدنه هم باید بیشتر از 80 درصد باشد. در رابطه با رفرش ریت هم باید بگوییم که هرچقدر این عدد بیشتر باشد، نمایشگر موردنظر در هر ثانیه قادر به نمایش فریم های بیشتری خواهد بود. در نتیجه در مقایسه با نمایشگرهای 60 هرتز که استاندارد محسوب می شوند، انیمیشن ها و بازی ها روان تر و مجذوب کننده تر به نمایش درمی آیند.

در سال 2017 که گوشی ریزر فون همراه با این مشخصه به دست کاربران رسید، این قابلیت به عنوان یک ویژگی بی مصرف در نظر گرفته شد. اما به مرور زمان شرکت ها بیشتری به بهره گیری از آن روی آوردند. با بالا رفتن عدد رفرش ریت، مصرف انرژی هم افزایش پیدا می کند. اما به لطف فناوری LTPO، بهره گیری از رفرش ریت متغیر امکان پذیر شده و گوشی های موردنظر در موقعیت هایی که نیازی به رفرش ریت بالا ندارند، می توانند این عدد را پایین بیاورند تا در مصرف شارژ باتری صرفه جویی شود. البته در حال حاضر فقط تعداد محدودی از گوشی های گران قیمت این مشخصه را ارائه می دهند.

5. باتری حداقل 4000 میلی آمپر ساعتی و پشتیبانی از شارژ سریع

هر چیزی پایین تر از ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعت برای باتری گوشی های نو قابل قبول نیست. بنابراین قبل از خرید گوشی اندرویدی نو باید حتما به این موضوع توجه کنید. با این حال، باید خاطرنشان کنیم که بهینه سازی نرم افزاری هم نقش مهمی برای عمر باتری گوشی ایفا می کند. یک گوشی با باتری 4000 میلی آمپر ساعتی مبتنی بر نرم افزار عالی عمر باتری بهتری نسبت به گوشی دارای باتری 5000 میلی آمپر ساعتی ولی با نرم افزار ضعیف ارائه می دهد. در همین زمینه می توانیم به آیفون ها اشاره کنیم که اگرچه نسبت به بسیاری از رقبای اندرویدی از باتری های کوچک تری استفاده می کنند، اما همین بهینه سازی نرم افزاری عمر باتری آن ها را افزایش داده است.

در کنار این موضوع باید به اهمیت سرعت شارژ هم اشاره کنیم. به طور مشخص، یک گوشی نو باید حداقل سرعت 20 وات را ارائه دهد. البته خوشبختانه سرعت شارژ بسیاری از گوشی ها بالاتر از این رقم است.

6. سیستم دوربین بهینه شده

همانطور که احتمالا می دانید، پردازش تصاویر نسبت به گذشته اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده است. اگرچه سخت افزار استفاده شده برای دوربین همچنان اهمیت زیادی دارد، ولی اهمیت این موضوع دیگر به مقدار گذشته نیست. با توجه به اینکه شرکت های مختلف برای گوشی ها از سنسورهای مشخصی استفاده کنند، حالا رقابت این شرکت ها بر سر نرم افزار مربوط به دوربین است.

برخی از گوشی ها به اغراق در رنگ و وضوح تصاویر تمایل دارند ولی برخی دیگر چشم انداز ها را به طور طبیعی تری ثبت می کنند. برخی از آن ها در محیط های کم نور عکس های بسیار خوبی می گیرند ولی در زمینه فیلمبرداری حرف زیادی برای گفتن ندارند. اگرچه همچنان شرکت ها روی تعداد مگاپیکسل ها مانور می دهند، اما این موضوع معیار خوبی برای مشخص کیفیت دوربین نیست. در عوض هنگام خرید گوشی اندرویدی نو بهتر است به دیافراگم و سایز سنسور دوربین توجه کنید.

  • دیافراگم: دیافراگم یا همان گشودگی درب لنز مقدار نوری که وارد سنسور می شود را کنترل می کند. هرچقدر عدد F پایین تر باشد، به معنای بازتر بودن دیافراگم است و در نتیجه نور بیشتری راهی سنسور می شود. این مشخصه به خصوص هنگام عکس برداری در محیط های کم نور و دستیابی به حالت بوکه (مات شدن پس زمینه) نقش مهمی را ایفا می کند.
  • مقدار سنسور: سنسور مهم ترین بخش دوربین محسوب می شود و به زبان ساده هرچقدر مقدار آن بزرگ تر باشد، کیفیت عکس ها هم بهتر می شود. برای مقایسه مقدار سنسورهای دوربین موجود در گوشی باید مشخصات گوشی های موردنظر را با هم مقایسه کنید.

با وجود اینکه این مشخصه ها اهمیت زیادی دارند، ولی به تنهایی معیار کاملی برای انتخاب نیستند زیرا برخی شرکت ها علی رغم استفاده از بهترین سنسورها و لنزها، همچنان در زمینه کیفیت عکس نسبت به رقبا حرف کمتری برای گفتن دارند. به همین علت بهتر است به نقد و بررسی های اجرا شده هم نگاهی بیندازید. در ضمنً باید در کنار دوربین اصلی به اهمیت دوربین اولترا واید هم اشاره کنیم. اگرچه برخی گوشی ها از دوربین تله فوتو و ماکرو اختصاصی هم استفاده می کنند اما برای بسیاری از کاربران مشخصه های ضروری محسوب نمی شوند.

سخن آخر

خوشبختانه این روزها عملکرد، قابلیت ها و کیفیت ساخت گوشی های هوشمند به طور قابل توجهی بهتر از گذشته شده است. همچنین باید به افزایش تنوع گوشی ها در بازه های قیمتی مختلف هم اشاره کنیم و بنابراین اگر بودجه نسبتا مناسبی را برای خرید گوشی کنار گذاشته باشید، بدون شک می توانید یک گوشی مناسب با نیازهای خود را پیدا کنید.

منبع: Make Use Of

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 فروردین 1401 بروزرسانی: 29 فروردین 1401 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1888

به "6 ویژگی مهم که گوشی اندرویدی بعدی شما باید داشته باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 ویژگی مهم که گوشی اندرویدی بعدی شما باید داشته باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید