آیا شیوع بیماری وبا از فضا نشات می گیرد؟!

به گزارش اخبار ورزشی، وبا یکی از بیماری های ناشی از آب است که با خوردن و هضم آب و غذای آلوده به باکتری ویبریو کلرا(Vibrio cholerae) ایجاد می گردد. این باکتری، در نواحی ساحلی دنیا به خصوص نواحی پرجمعیت گرمسیری وجود دارد.

آیا شیوع بیماری وبا از فضا نشات می گیرد؟!

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ایسنا، این عامل بیماری زا معمولا در دمای گرم و شوری و گل آلودگی متوسط زندگی می نماید و می تواند توسط پلانکتون ها و موجودات کوچک مهار گردد.

گرمای دنیای و افزایش رخدادهای شدید آب و هوایی موجب شیوع وبا می شوند. این بیماری سالانه 1/3 تا چهار میلیون نفر را در سرتاسر دنیا تحت تاثیر قرار می دهد و تا 143 هزار مورد مرگ و میر را پدید می آورد. یک پژوهش جدید نشان می دهد که شیوع وبا در نواحی ساحلی هند را به واسطه آنالیز شوری آب دریا می توان با 89 درصد موفقیت پیش بینی کرد.

رابطه میان عوامل محیطی ابتلا به وبا پیچیده و فصلی هستند و اثرات متفاوتی دارند. الگوریتم های یادگیری ماشینی می توانند با یاد دریافت تشخیص الگوهایی که در پایگاه داده ها وجود دارند، بر این مسائل غلبه نمایند و پیش بینی های قابل آنالیز ارائه دهند.

امی کمپبل(Amy Campbell) و همکارانش در آزمایشگاه دریایی پلیموث(PML) انگلستان، از یک الگوریتم یادگیری ماشینی استفاده کردند که کاربرد متداولی در علوم محیطی دارد و می تواند الگوهای موجود در سراسر پایگاه داده ها را تشخیص دهد و پیش بینی های قابل آنالیز ارائه کند.

پژوهشگران، این الگوریتم را در خصوص شیوع وبا در هند بین سال های 2010 تا 2018 آموزش دادند.

الگوریتم توانست روابط میان عوامل محیطی وبا را با یاری داده های ثبت شده با شش ماهواره یاد بگیرد که بخشی از برنامه آژانس فضایی اروپا(ESA) موسوم به Climate Change Initiative هستند.

این الگوریتم با گنجاندن یا حذف متغیرهای محیطی و تنظیمات فرعی برای فصول گوناگون، متغیرهای کلیدی را برای پیش بینی شیوع وبا یعنی دمای سطح زمین، شوری سطح دریا، کلروفیل و تفاوت سطح دریا از سطح متوسط را شناسایی کرد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1283

به "آیا شیوع بیماری وبا از فضا نشات می گیرد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا شیوع بیماری وبا از فضا نشات می گیرد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید