انتخاباتی که بی نتیجه مانده است

به گزارش اخبار ورزشی، بیش از یک ماه از انتخابات در افغانستان گذشته اما سرنوشت آراء هنوز در هاله ای از ابهام واقع شده است.

انتخاباتی که بی نتیجه مانده است

مهسا مژدهی: ششم مهر سال جاری افغانستان یکی از کم دردسرترین انتخابات های سال های اخیر را برگزار کرد و با وجود تهدیدهای گوناگون طالبان و سایه داعش بر سر این کشور، رای گیری آسانتر از دفعات قبل پیش رفت، اما میزان مشارکت مردمی خیلی پایین تر از میزانی بود که ناظران انتظارش را داشتند. چند روز بعد از برگزاری انتخابات، دو نامزد اصلی آن یعنی اشرف غنی(رئیس جمهور کنونی) و عبدالله عبدالله(رئیس اجرایی دولت) هرکدام به صورت جداگانه اعلام پیروزی کردند. این اعلام در حالی صورت گرفت که هنوز میزان مشارکت مردم در رای گیری هم معین نشده بود. کار آنها یک بار دیگر سیاست افغانستان را صحنه جدل میان دو نامزد انتخاباتی کرد.

دخالت های دردسرساز

هفته گذشته اعضای مجلس سنای افغانستان نسبت به بازدیدهای سرزده و فراوان سفیر آمریکا به کمیسیون انتخاباتی این کشور اعتراض کردند و این موضوع را دخالت در امور انتخابات دانستند. کامل بیگ حسینی که سناتور است در این زمینه گفته:ما از بازدیدهای غیرمترقبه سفیر آمریکا از فرایند شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به شدت نگران هستیم،آیا سفیر افغانستان در واشنگتن می تواند در امور انتخابات آمریکا دخالت کند؟ آصف صدیقی نایب رئیس مجلس سنای هم گفت که این حق مردم افغانستان است که رئیس جمهور کشورشان را خود انتخاب نمایند نه اینکه خارجی ها در این زمینه تصمیم بگیرند، چرا که مردم افغانستان برای انتخابات خون داده اند.

موضوع دخالت احتمالی سفیر امریکا آخرین نوع از دخالت های خارجی نیست که مردم را بدبین نموده. در افغانستان شرکت آلمانیدرملوک هم سوءظن برانگیز شده است. اعلام تفکیک ارای معتبر از نامعتبر به دست شرکت آلمانی درملوک افتاده که با دستگاه های ثبت بیومتریک، امکان تشخصیص آراء باطله و مشکوک از آراء سالم را در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان فراهم نموده است. همین شرکت، میزان همکاری مردم در رای گیری اخیر را یک میلیون و هشتصد و بیست و نه هزار نفر اعلام نموده. آلمان ها برای اعلام این عدد مسائلی مثل ارای باطله را آنالیز نموده اند. در افغانستان به این اقدام شرکت آلمانی به دیده تردید نگاه می گردد.

یکی از اعضای مجلس سنای افغانستان با انتقاد از نقش شرکت درملوک در فرایند شمارش آراء و ضعف مدیریتی کمیسیون انتخابات گفته:در سال 2014 جان کری نتیجه انتخابات را خاطرنشان کرد، اکنون شرایط بیانگر آن است که این بار شرکت درملوک نتایج انتخابات را اعلام خواهد نمود. اشاره او به حضور کری در انتخابات گذشته به منظور برطرف اختلاف میان دونامزد انتخاباتی بود. در آن سال در شرایطی که عبدالله عبدالله و اشرف غنی یکدیگر را متهم به تقلب می کردند، وزیرخارجه آمریکا به کابل سفر کرد تا طی یک ابتکار عمل اوضاع را آرام کند. نتیجه ابتکار او ایجاد دولتی با دو مقام ارشد بود. موضوعی که باعث بهبود مسائل افغانستان نشد.

رئیس فیفا(بنیاد انتخابات آزاد) که یوسف رشید نام دارد، به رسانه های محلی افغانستان گفته است که شرکت درملوک درباره ارائه معلومات برخورد فنی ننموده است. اشاره او به 86 هزار رای است که سرنوشت آنها اعلام نشده و از آن به عنوان قرنطینه نام برده شده است.

شرکت درملوک در اوایل آبان ماه سال جاری به مدت هشت روز به آنالیز آرایی پرداخت که بایومتریک(دارای انگشت نگاری) بودند و بعد از هشت روز نتیجه این آنالیز را به کمیسیون مستقل انتخابات فرستاد.

زمان مردم را بی اعتماد نموده است

وحید که دانشجوی دکترای علوم سیاسی در کابل است، به خبرنگاران گفت، مردم نسبت به طولانی شدن زمان اعلام نتایج عصبانی هستند و همین موضوع آنها را بی اعتماد نموده است. آنها فکر می نمایند که بازهم قرار است اتفاقات سال 2014 تکرار شده و مناسبات داخلی و خارجی نتایج را تغییر دهد. به نظر او این طولانی شدن اعلام نتایج هیچ وقت نشانه خوبی برای افغانستان نبوده است. او می گوید تفکر غالب مردم این است که دست های خارجی اینبار هم اوضاع را به دست می گیرند.

از سوی دیگر یکی از کاندیداهایی که همان ابتدای کار خود را پیروز میدان خاطرنشان کرد، ادعا نموده رقیبش یعنی اشرف غنی و رئیس جمهور فعلی قصد دخالت در نتایج را دارد. سخنگوی عبدالله عبدالله انگشت اتهام را به سمت کمیسیون انتخابات برده و گفته است که آنها تحت فشار غنی افغانستان را به سوی بحران می برند. تیم رئیس اجرایی کنونی این کشور فعلا خواستار باطل شدن سیصدهزار رای شده است. در آن سو هم محمدسرور دانش معاون رئیس جمهوری افغانستان گفته که بعضی از نامزدان در کار کمیسیون انتخابات مداخله می نماید و باید از فشار بر کمیسیون دست بردارند. به نظر اشاره او به عبدالله عبدالله باشد.

افغانستان در انتخابات قبلی بحران بزرگی را پس از انتخابات و شایعه تقلب تجربه کرد. در آن سال لج و لجبازی غنی و عبدالله که هر دو خود را برنده می خواندند بحران آفرید و موضوع با پادرمیانی جان کری برطرف شد. اما هنوز مردم افغانستان از آن پادرمیانی کینه به دل داشته و دست های آمریکا را پشت سر دولت می بینند. این بار هم ناظران با توجه به اختلافات دو نامزد اصلی، امکان بالا دریافت بحران را مطرح می نمایند.

مسعود که عکاس است، به خبرنگاران می گوید مردم دیگر از بحران های این چنینی خسته هستند، خشونت بیشتری نمی خواهند و ترجیح میدهند ناظر اتفاقاتی باشند که درحال رخ دادن است. به گفته او بالا دریافت خشونت ها علیه غیرنظامیان در سال های اخیر باعث شده تا مردم دیگر علاقه ای به پیگیری اختلافات نداشته باشند و نوعی از ناامیدی و بی تفاوتی در میان قشرهای متفاوت در جامعه به چشم می خورد.

به نظر می رسد که نتیجه انتخابات افغانستان به این زودی اعلام نگردد. بعضی احتمال برقراری انتخابات مجدد را مطرح می نمایند، اما به دلایل امنیتی و هزینه بر بودن این کار امکان آن چندان زیاد نیست. به صورت قانونی اگر اراء هیچکدام از نمایندگان به 50 درصد نرسد، برگزاری دوباره انتخابات در دستور کار قرار خواهد گرفت. اما به نظر می رسد بودجه و امکانات کافی برای چنین اقدامی در افغانستان وجود نداشته باشد. بعضی ناظران معتقدند، شرایط فعلی امکان دخالت دولت های خارجی در فرایند اعلام آراء و نتیجه انتخابات را افزایش می دهد و بعضی دیگر هم نسبت به جدی گرفته شدن پیشنهاد طالبان و ایجاد دولت موقتی که آنها مطرح نموده اند، هشدار می دهند. در هر حال شرایط کنونی تنها نشان دهنده این است که فعلا نباید منتظر اعلام نتایج انتخابات افغانستان باشیم.

23/ 310310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 14 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 485

به "انتخاباتی که بی نتیجه مانده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاباتی که بی نتیجه مانده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید