ایرانسل از شبکه 5G SA رونمایی کرد؛ سرعت 6.5 گیگابیت بر ثانیه

به گزارش اخبار ورزشی، ایرانسل برای اولین بار در کشور، از شبکه نسل پنجم 5G SA در نمایشگاه تلکام 2023 رونمایی کرد.

ایرانسل از شبکه 5G SA رونمایی کرد؛ سرعت 6.5 گیگابیت بر ثانیه

شبکه های 5G در جهان به دو دسته 5G NSA و 5G SA تقسیم می شوند. در این است که 5G SA یک شبکه کاملا مستقل از 4G LTE است ولی 5G NSA بر پایه همان بستر 4G طراحی و راه اندازی شده است.

تا کنون در ایران شبکه های 5G توسعه داده شده به وسیله ایرانسل و همراه اول از نوع 5G NSA بودند که مقرون به صرفه تر تمام شده و سریع تر راه اندازی می شوند ولی سرعت پایین و تاخیر بالایی نسبت به 5G واقعی دارند.

راه اندازی 5G SA ایرانسل

حالا، ایرانسل در نمایشگاه تلکام 2023 و با حضور بعضی از مدیران وزارت ارتباطات، وزارت صمت و مدیران اپراتورهای مخابراتی، برای اولین بار در کشور شبکه 5G Standalone یا همان 5G SA را پیاده سازی کرد تا از تمام قابلیت ها و مزایای نسل پنجم شبکه های موبایل در صنایع استفاده گردد.

ایرانسل 5G SA را به صورت محدود و در قالب یک شبکه خصوصی برای صنایع کشور از جمله فولاد مبارکه پیاده سازی نموده و می گوید با 5G Standalone می توان خدمات بهتری به صنایع و سازمان های بزرگ داد.

در 5G Standalone می توان براساس احتیاج مشتری، خدمات مختلفی در سطح های متفاوت شبکه (Network Slicing) ارائه کرد. کاهش تاخیر و اطمینان از ارسال بسته های دیتای سالم از دیگر مزایای این نوع 5G است.

در یک شبکه 5G SA می توان تا یک میلیون سیم کارت را در یک محدوده تعیین، پشتیبانی کرد؛ فارغ از اینکه این سیم کارت ها، ماشین های خودران، گوشی تلفن همراه، اینترنت اشیا، تجهیزات پزشکی و سلامتی، ربات یا هر وسیله دیگر هستند.

Mobile Edge Computing (MEC) یکی دیگر از مزایای بزرگ 5G Standalone است که باعث انجام محاسبات در بستر شبکه و در خود هسته شبکه می گردد و دیگر احتیاجی به ارسال دیتای خانم به دیتاسنترها و پردازش آن ها در نقطه ای دور از هسته شبکه نیست.

5G SA مستقل از 4G و 5G واقعی

معمولا در سراسر جهان، اپراتورهای مخابراتی برای راه اندازی سریع و توسعه شبکه های نسل پنجم، سراغ پیاده سازی 5G NSA می شوند که در اصول یک 5G طراحی شده روی هسته شبکه 4G LTE است.

در 5G NSA از همان باندهای فرکانسی 4G LTE استفاده می گردد (مانند باند 3600 مگاهرتز که اکنون ایرانسل و همراه اول برای استفاده می نمایند) و همه چیز بین 4G و 5G مشترک است.

علت کندی اینترنت 5G در ایران و سرعت هایی مشابه اینترنت 4G نیز همین استفاده از 5G NSA است. ایرانسل در همین نمایشگاه تلکام 2023 از 5G Standalone یک تست گرفته که سرعتی حدود 6.4 گیگابیت بر ثانیه را نشان می دهد:

https://shabakehchi.com/wp-content/uploads/2023/12/doc-2023-12-25-08-52-35.mp4

امیدواریم که روزی شاهد پیاده سازی و راه اندازی شبکه 5G SA در سراسر کشور باشیم؛ نه تنها محدود به یک منطقه و صنعت و کارخانه!

*تصاویر از سایت سیتنا برداشته شدند.

درباره 5G بیشتر بخوانید:

منبع: شبکه چی
انتشار: 4 دی 1402 بروزرسانی: 4 دی 1402 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 2177

به "ایرانسل از شبکه 5G SA رونمایی کرد؛ سرعت 6.5 گیگابیت بر ثانیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرانسل از شبکه 5G SA رونمایی کرد؛ سرعت 6.5 گیگابیت بر ثانیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید