بدهکار معتبری هستیم

به گزارش اخبار ورزشی، رضا اردکانیان، وزیر نیرو در یک برنامه تلویزیونی درباره لایحه جامع آب، بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران و معین قیمت برق در بورس گفت. به گفته اردکانیان لایحه جامع آب تا خاتمه دولت دوازدهم تقدیم مجلس شورای اسلامی می گردد. ویرایش اول تدوین لایحه جامع آب که پس از تصویب به قانون تبدیل و با مشارکت همه دستگاه ها، فعالان، دانشگاه ها و انجمن های علمی اجرا شده که حداکثر تا یکی دو هفته آینده این ویرایش روی وب سایت گذاشته می گردد.

بدهکار معتبری هستیم

او ادامه داد: برای لایحه جامع آب فراخوانی نیز داده خواهد شد تا همه کسانی هم که در این مشارکت نبودند اگر نظرهایی دارند، ارائه نمایند و در همین دولت این لایحه را به مجلس تقدیم می کنیم.

نکات مهم سخنرانی اردکانیان را بخوانید:

-در حوزه بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران در دولت دوازدهم، ما با سازوکارهای قانونی که در قوانین بودجه سالیانه برای ما گذاشته اند، برای تهاترها و انواع مختلف، 59 هزار و 950 میلیارد تومان از بدهی های خود به فراورینمایندگان غیردولتی برق، پیمانکاران، مشاوران و تأمین نمایندگان تجهیزات و همین طور بدهی های بانکی را تهاتر کردیم و به همین نسبت هم بدهی ایجاد شد، چراکه این صنعت در حال چرخش است و بدهی بلاوجه نداریم.

- اکنون حدود 40 هزار میلیارد تومان بابت مابه التفاوت قیمت های تمام شده و قیمت تکلیفی بنا به گزارش سازمان حسابرسی از دولت طلبکاریم و بدهکار معتبری هستیم.

به منظور صرفه جویی برق، حدود 340 مگاوات از محل معابری که خاموشی آن ها ایجاد دردسر و ناامنی نمی کرد، وصول شده و این میزان وصول انرژی با خاموشی کامل یا کم کردن حجم چراغ ها به دست آمده است.

-برای کشف قیمت برق در بورس برای مصرف و خریداری آن درصدد دریافت تصویب نامه ای از هیئت دولت هستیم که به تصویب هیئت وزیران رسید، مصوبه آن هم پس از طی ترتیبات قانونی که باید موردبررسی قرار می گرفت صادر شد و اکنون واحدهای 5 مگاوات به بالا در اولویت قرار دارند و بعد با ترتیباتی حتی به یک مگاوات به بالا هم تسری داده خواهد شد. امیدواری زیادی داریم که از این طریق علاوه بر ایجاد ارتباط مستقیم میان فراورینماینده و مصرف نماینده، فراورینماینده وجه خود را زودتر دریافت می نماید و مثل سابق، توانیر خریدار برق از فراورینماینده بخش خصوصی است.

-توانیر فروشنده برق به متقاضی دیگر در بخش خصوصی نیست و منابع توانیر وارد سازوکار تبصره 14 نمی گردد که به این منابع دسترسی نداشته باشد. سال جاری در لایحه بودجه این مشکل با یاری نمایندگان مجلس برطرف خواهد شد. این موضوع در شرف اجرایی شدن قرار گرفته است و امیدواریم هر چه زودتر رخ دهد.

- سازمان برنامه وبودجه هم قول داده تا سرانجام سال جاری طرح آمایش سرزمین را ارائه می دهند اما ما از اسفند 96 کار خود را آغاز کردیم، طرح سازگاری با کم آبی استان ها با مشارکت 5، 6 وزارتخانه و سازمان مرکزی تدارک دیده شده است.

-آمایش سرزمین برای 12 استان تصویب شده و تا سرانجام دولت دوازدهم تمام استان های کشور طرح مصوب سازگاری با کم آبی خواهند داشت.

- پیروز شدیم با یک کار کارشناسی وسیع در طول یک سال گذشته و با همکاری نزدیک با سازمان امور اداری و استخدامی کشور، معاونت آب وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب را یکی نموده و ساختار جدید آن را بر اساس مدیریت حوضه آبریز شکل دهیم.

- پویش #هر هفته-الف-ب-ایران به صورت منظم اجرا شد و با طرح هایی که فردا یکشنبه در سی و نهمین هفته پویش در خراسان شمالی و کردستان با بیش از 4 هزار و 700 میلیارد تومان سرمایه گذاری افتتاح می گردد، تعداد پروژه های پویش به 220 پروژه می رسد که حدود 60 هزار میلیارد تومان برای این ها هزینه شده است.

- در تابستان 1400، تعداد شهرهایی که با تنش آبی روبرو خواهند شد به یک صد شهر کاهش می یابد، در تابستان 94، 285 شهر کشور تا 20 درصد کمبود آب داشتند که با احتساب شهرهایی با کمبودهایی کمتر از این میزان، درمجموع نزدیک به 550 شهر که نیمی از شهرهای کشور را شامل می شوند، تحت تنش کم آبی بودند.

- اصلی ترین مشکل اهواز نداشتن شبکه های جمع آوری آب سطحی است. وقتی که بارندگی های شدید کوتاه مدت رخ می دهد به دلیل نبود شبکه جمع آوری روان آب ها، به طور طبیعی بارش ها در جهت فاضلاب وارد می گردد و پس زدگی فاضلاب اتفاق افتاده و مردم به زحمت علی حده می افتند.

- تصفیه خانه های متعددی در خوزستان در دستور کار قرار گرفته است. اخیراً موافقت نامه های خوبی بین بانک های کشور در شرف انعقاد است که از تسهیلات ماده 56 هم استفاده کنیم. امیدواریم سال جاری خبرهای خوبی برای هم وطنان خوزستانی در این رابطه داشته باشیم.

- برق خانگی فقط یک بار قطعی داشت، ممکن است به دلایل فنی قطعی داشته باشیم اما ازلحاظ فراوری، ظرفیت نصب شده در کشور حدود 84 هزار مگاوات است. در پیک تابستان اوج بار زیر 60 هزار مگاوات بود، اوج بار زمستان در روز حدود 40 هزار و در شب حدود 38 هزار مگاوات است.

- کشور هیچ مسئله ای به لحاظ فنی برای فراوری برق به ویژه در فصل سرما ندارد.

- بخش صنعت همراهی خوبی در تابستان برای کاهش مصارف خود داشت و در مقابل، در بقیه روزهای سال انرژی بیشتری در اختیارشان است اما مسئله ای که اکنون پیش آمده، ناشی از این است که سردی هوا و مصرف رو به رشد گاز در بخش خانگی یکی از دلایل است.

- طبق گزارش ها، رشد مصرف گاز در بخش خانگی 12 درصد و در تهران 15 درصد است. گازی که برای همه نیروگاه ها عرضه می گردد کمتر از یک هفتم گازی است که در بخش خانگی و تجاری استفاده می گردد.

-طبق گزارش استاندار تهران، از 15 درصد افزایش مصرف در بخش خانگی شاید حدود 2 درصد مصرف ناشی از انشعاب های جدید باشد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 15 اسفند 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1343

به "بدهکار معتبری هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدهکار معتبری هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید