تفاوت برنج ایرانی و خارجی چیست؟

به گزارش اخبار ورزشی، برنج در چهار نوع سفید، سیاه، قهوه ای و قرمز در بیشتر منطقه ها قاره آسیا کشت می گردد. بعضی از انواع برنج سفید به علت شباهت ظاهری از انواع خارجی قابل تشخیص نیستند.

تفاوت برنج ایرانی و خارجی چیست؟

سال های مدیدی است که در ایران علاوه بر محصولات ایرانی، انواع برنج خارجی نیز در بازار مصرف جا خوش نموده اند. برای تشخیص برنج خوب باید به بعضی ویژگی های آن واقف باشیم. تشخیص برنج ایرانی از خارجی با آنالیز فاکتورهایی قابل انجام است؟ تفاوت برنج ایرانی و خارجی چیست؟ خبرنگاران در ادامه به تک تک آنها اشاره می نماید.

قد برنج

اگر سری به برنج فروشی های بزرگ زده باشید، انواع برنج پاکستانی و هندی دانه بلندتر از انواع برنج ایرانی هستند. برنج های ایرانی قدی استاندارد دارند و خیلی زیاد ری نمی نمایند و حجیم نمی شوند. بعضی از برنج هایی که در رستوران ها و مجالس پخته می گردد، بسیار قد کشیده اند و کمی غیرطبیعی به نظر می رسند. البته گفتنی است که بعضی افراد از هواداران برنج دانه بلند هستند و از مصرف چنین اقلامی برای پذیرایی ها و میهمانی های خود استقبال می نمایند.

عطر

به طور قطع اگر مقداری از انواع برنج های ایرانی را بو کنید، به راحتی از عطر دل انگیز برنج ایرانی متوجه ایرانی بودن یا نوع خارجی آن می شوید. بعلاوه یک راه تشخیص برنج اصل ایرانی پخت آن است. در طرز پخت برنج ایرانی عطری به مشام می رسد که قابل مقایسه با انواع خارجی نیست. اگر هر دو نوع ایرانی و خارجی را با چشمانی بسته بو کنید، به تفاوت در کیفیت و مرغوبیت آن پی می برید. یکی از ترفند هایی که در بین فروشندگان باب شده ، مخلوط کردن مقداری برنج ایرانی با خارجی است. این برنج زمانی که پخت می گردد، قد و کشیدگی برنج خارجی را نمایان می نماید و درعین حال عطر و طعم برنج ایرانی را با خود یدک می کشد.

رنگ برنج

برنج های خارجی به لحاظ رنگ تیره تر از برنج ایرانی هستند. برای مثال دو برنجی که حجم بیشتری از واردات به ایران را به خود اختصاص داده برنج هندی و پاکستانی است که در مقایسه این اقلام با نوع ایرانی رنگی کدرتر دارند. برنج های ایرانی به صورت عمومی سفید یا شیری رنگ هستند.

تفاوت در پخت

برنج ایرانی نه تنها باکیفیت تر، خوش طعم تر، خوش عطرتر، خوش خوراک تر و خوش مزه تر است بلکه خوش پخت تر از سایر انواع برنج خارجی نیز هست. طرز پخت برنج کته یا آبکش در برنج های ایرانی تبحر و مهارت می خواهد. این گونه نیست که هر مدلی برنج را طبخ کنید، هیچ اتفاقی برای آن نیفتد. به طور معمول طرز پخت برنج هندی یا انواع دیگر خارجی ساده تر است؛ چراکه خیلی زود شفته نمی گردد و بعلاوه دانه های برنج در اثر استفاده از آب زیاد وا نمی رود.

سطح مقاومت در برابر آفت

در بین کشاورزان و فروشندگان برنج همواره این دغدغه وجود دارد که برنج ایرانی بیشتر دچار آفت می گردد و به اصطلاح حشره می افتد. استفاده کمتر از مواد شیمیایی در کشت و فراوری برنج ایرانی تنها دلیل این رخداد به شمار می رود. اما برنج های خارجی این گونه نیستند. برنج غیرایرانی در هر شرایط آب وهوایی یا رطوبت نگهداری گردد، اتفاقی برای دانه های برنج نمی افتد. این مورد یکی از راه های تشخیص برنج ایرانی از خارجی است. برنج ایرانی بیشتر دچار آفت می گردد و به اصطلاح حشره می افتد.

ویژگی های شاخص برنج خارجی

انتخاب و تشخیص برنج اصل ایرانی تا حد زیادی به سلیقه افراد وابسته است. زمان نگهداری از برنج خارجی طولانی تر است و به این سبب که برنج دچار آفت و شپش مخصوص برنج نمی گردد، می توان مدت طولانی تری از آن نگهداری کرد. علاوه بر این انواع برنج خارجی ظاهری زیباتر دارد. دانه هایی بلند، کشیده و یکدست به هواداران این برنج افزوده است. نکته مهم در رابطه با برنج خارجی این است که قیمت پایین تری نسبت به برنج های مرغوب ایرانی دارند.

آزمونی برای تشخیص برنج ایرانی از سایر برنج ها

همان طور که می دانید با وجود تمام این مشخصه ها باز هم تشخیص برنج ایرانی از خارجی سخت است. تنها یک کشاورز یا کسی که دستی در شالی کاری و فراوری برنج داشته، می تواند به این مهم دست یابد. اگر به تفاوت برنج ایرانی و خارجی پی نبردید یک راه تشخیصی ساده، آنالیز مورد زیر است. مقداری از هر دو برنج را به صورت جداگانه در دو کاسه بخیسانید و اجازه دهید بیش از سه روز بماند. برنج ایرانی به صورت طبیعی و ارگانیک کشت می گردد و فاقد هر گونه مواد افزودنی است؛ به همین دلیل پس از چند روز کاسه ای که کپک زده یا آثاری از خراب شدن در آن مشهود است، برنج ایرانی تشخیص داده می گردد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب ترفندهای استفاده از سرکه، لیمو و جوش شیرین را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 23 مرداد 1401 بروزرسانی: 23 مرداد 1401 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1994

به "تفاوت برنج ایرانی و خارجی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت برنج ایرانی و خارجی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید