فوائد بادام در سلامت

به گزارش اخبار ورزشی، بادام علاوه بر اینکه افزودنی خوشمزه بکار رفته در غذاهای شیرین و غیر شیرین است، تقریباً همه از خوردن آن لذت می برند. در این مقاله در مورد فوائد متعدد بادام در سلامت اطلاع خواهید یافت.

فوائد بادام در سلامت

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

بادام علاوه بر اینکه افزودنی خوشمزه بکار رفته در غذاهای شیرین و غیر شیرین است، تقریباً همه از خوردن آن لذت می برند. در این مقاله در خصوص فوائد متعدد بادام در سلامت اطلاع خواهید یافت.

آنچه بادام را در میان مردم محبوب و خواستنی ساخته است، در دسترس بودن آن در تمام طول سال می باشد. بنابراین، بر خلاف سایر محصولات فصلی، مجبور نیستید منتظر فصل خاصی جهت نوش جان کردن این آجیل خوشمزه باشید. با این حال، در اواسط تابستان خوشمزه ترین و تازه ترین بادام را خواهید یافت.

بادام ـ سرچشمه سلامتی

به اسم آنتی اکسیدان

33% احتیاج روزانه بدن به ویتامین E (که متشکل از آنتی اکسیدان محلول در چربی است) می تواند با مصرف یک اونس یا 28 گرم بادام تأمین شود. به همین علت است که بادام به اسم منبعی غنی از ویتامین E به شمار میرود. بنابراین با وارد نمودن تنها 28 گرم بادام در رژیم روزانه خود، می توانید اندازه ضروری آنتی اکسیدانها را در بدن خود دریافت کرده و از آغاز چندین بیماری مزمن جلوگیری نمایید.

پایین آورنده کلسترول LDL

یکی از مهمترین فوائد سلامتی بخش بادام مراقبت و رسیدگی به کلسترول بد (LDL) در بدن است. بادام یک ماده غذایی با مقدار چربی بالا است اما حاوی چربی های اشباع نشده مونو (با یک پیوند دوگانه) می باشد که به اسم چربیهای افزایش دهنده سلامت شناخته می شوند. این چربیها با کاهش در خطر ابتلاء به بیماریهای قلبی در ارتباط می باشند. در بعضی مطالعات اجرا شده نشان داده شده است که به هنگام ترکیب بادام با یک رژیم غذایی سالم، فوائد آن افزایش می یابد.

کاهش دهنده وزن

یکی از راه های هوشمندانه کاهش وزن وارد نمودن بادام به رژیم غذایی روزانه خود است. این آجیل یا مغز گیاهی سرشار از فیبر و پروتئین است که به سیر نگاه داشتن شما برای مدت زمان بیشتر یاری می نماید. بنابراین تا زمان ناهار و یا شام، احساس گرسنگی نکرده و هوس خوردن آن فست فودهای ناسالم را نخواهید داشت. بنابراین اندازهی از این آجیل سالم را به محل کار خود برده و از خوردن آنها بجای هر غذای سرخ شده یا شیرینی لذت ببرید. متخصصین امر پزشکی اسم می کنند که یک رژیم غذایی متشکل از بادام و سایر آجیل ها، کمتر محتمل است که موجب افزایش وزن نسبت به رژیمهای بدون آجیل شود.

غنی از مهمیم و پتاسیم

وجود مهمیم به منظور برخورداری از گردش خون روان و بدون اختلال و بهبود جریان اکسیژن و چندین ماده مغذی در سراسر بدن مورد احتیاج است. بیشتر موارد حملات قلبی با کمبود این ماده معدنی مهم در ارتباط می باشند. بنابراین، یک چهارم فنجام بادام جهت تأمین حدود 25% از احتیاج روزانه مهمیم کفایت خواهد نمود. پتاسیم دیگر ماده ای است که بدن جهت حفظ فرایندهایی مانند عملکرد عصبی و انجام روان انقباض ماهیچه بدان احتیاج دارد. فشار خون طبیعی و عملکرد طبیعی قلب در نتیجه به اندازه کافی از این ماده معدنی بستگی دارد. یک چهارم فنجان بادام حاوی 257 میلی گرم پتاسیم بوده و سیستم دفاعی شما را در برابر چندین بیماری مانند فشار خون بالا و آترواسکلرزو تقویت می سازد.

سایر فوائد سلامتی بخش

 استفاده از روغن بادام به جهت درمان مسائل پوستی همانند چین و چروک، حلقه تیره در زیر چشم، خشکی پوست، جوشهای سر سیاه و سایر موارد، شناخته شده است. این روغن ماده اولیه اصلی در بسیار از روغن های مخصوص ماساژ می باشد. روغن بادام موجب نرم، صاف و شاداب شدن پوست می شود. ماسک صورت تهیه شده از مخلوطی از روغن بادام، عسل و آب لیمو در صورتی که یک مرتبه در هفته بر روی پوست استفاده شود، عالی عمل می نماید. غیر از پوست، درمان مسائل مو هم، دیگر فایده و خاصیت مهم مصرف بادام است. ریزش مو، شوره سر، سفید شدن مو و خشکی آن را می توان با ماساژ روزانه روغن بادام مورد رسیدگی قرار داد.

 این آجیل سرشار از ماده مغذی ریبوفلاوین و فنیل آلانین است. این دو ماده، عملکرد عصبی را بهبود می بخشند. به عبارت دیگر بادام قدرت مغز را تقویت ساخته و به همین علت است که جهت رشد بچه ها بیشترین فایده را دارا می باشد.

 بادام سرشار از فولیک اسید است که بعلاوه برای زنان باردار و نوزادان تازه متولد شده آنها بسیار مفید می باشد. وجود فولیک اسید جهت پیشگیری از بروز هرگونه ناهنجاری در نوزادان لازم است.

 شیر بادام عاری از لاکتوز بوده و آن را برترین جایگزین شیر گاو می سازد. این شیر که از بادام بدست می آید برای افرادی که نسبت به لاکتوز دچار عدم تحمل می باشند یعنی افرادی که نمی توانند قند موجود در شیر گاو را هضم کنند، مناسب تر می باشد. این شیر در بیشتر دستورهای غذایی که شیر گاو یکی از مواد اولیه آنها است، کاربرد دارد. علاوه بر آن، شیر بادام عاری از آنتی بیوتیک و هورمون بوده، سرشار از مواد مغذی است و مقدار کالری آن پایین است و بعلاوه طعم بسیار خوبی دارد!

 طی مطالعه اجرا شده تعیین شده است که مصرف منظم این آجیل از بدن در برابر ابتلاء به دیابت محافظت ضروری را به عمل می آورد. یکی از نگرانی های اصلی در افراد دیابتی افزایش سطوح قند خون پس از صرف وعده های غذایی است. در مطالعه ای خاص که به وسیله پزشکان صورت گرفت به گروهی از افراد یک وعده غذایی حاوی اندازه زیادی بادام و یک وعده غذایی با غذای معمولی داده شد. پس از آزمایش نمونه های خون آنها پیش از وعده های غذایی و پس از آن، آنها به این نتیجه رسیدند که وعده غذایی حاوی بادام در واقع به آهسته ساختن افزایش قند خون یاری می نماید. بعلاوه سطوح آنتی اکسیدانها را در خون افزایش داده که مجدداً عاملی مفید در برابر کلسترول به شمار میرود.

 با خوردن بادام بعلاوه می توان از بروز سنگهای صفراوی جلوگیری نمود. مصرف تنها 28 گرم از این آجیل در هفته به معنای 25% کاهش خطر ابتلا به این بیماری است.

بادام غیر از آنکه به صورت خام، بو داده و خیسانده شده موجود است، بعلاوه می توان آن را به شکل کره مصرف نمود. کره بادام شبیه به کره بادام زمینی خوشمزه و سالم می باشد. آن را می توان در انواع نرم، طعم دار و غیره یافت و تمام ارزش غذایی بادامی که از آن تهیه شده است را بدست آورد. لازم به گفتن نیست که زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی کار درستی نیست و این امر حتی در خصوص بادام هم صدق می نماید. مصرف بیش از حد این آجیل می تواند موجب افزایش وزن، تداخلات دارویی، اوردوز یا مصرف بیش از حد ویتامین E شده و ممکن است به بروز مسائل گوارشی بیانجامد. بنابراین، همانطور که متخصصین توصیه کرده اند، تنها مصرف 15 تا 20 عدد بادام در روز می تواند زندگی سالمتری را برای شما رقم زند!

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1709

به "فوائد بادام در سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوائد بادام در سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید