قاتل خاموش در البرز دو قربانی گرفت ، 41 نفر مسموم شدند

به گزارش اخبار ورزشی، رئیس اورژانس و مرکز فوریت های پزشکی استان البرز با بیان اینکه با آغاز فصل سرما آمار مسمومیت ها بر اثر گازگرفتگی بالا می رود، گفت: طی هفته گذشته دو البرزی بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست دادند و 41 نفر مسموم شدند.

قاتل خاموش در البرز دو قربانی گرفت ، 41 نفر مسموم شدند

به گزارش گروه حوادث خبرنگاران، مهرداد بابایی، رئیس مرکز فوریت های پزشکی البرز، امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در کرج، گفت: در هفته گذشته، کارشناسان واحد دیسپچ و ارتباطات اورژانس البرز جوابگوی 9805 تماس تلفنی بودند و تکنسین های اورژانس البرز نیز به 2942 ماموریت اعزام شدند.همچنین 276 مورد از این ماموریت ها ترافیکی و 2666 مورد مربوط به حوادث غیرترافیکی بود.

وی ادامه داد: در مجموع این ماموریت ها، 2529 نفر از خدمات اورژانس پیش بیمارستانی البرز بهره بردند که از این بین، 1146 نفر در محل درمان شده و 887 نفر به بیمارستان منتقل شدند.

بابایی اظهار کرد: همچنین تعداد مأموریت با تشخیص اولیه کووید 19 در هفته اخیر توسط سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا 399 مورد بود که این آمار از ابتدای شیوع کرونا در استان تا امروز به 21926 مأموریت رسیده است.

وی اعلام نمود: نکته قابل توجه در حوادث هفته گذشته، آمار بالای مسمومیت با گاز مونواکسید کربن است. تکنسین های اورژانس البرز به 18 مأموریت با تشخیص گازگرفتگی اعزام شدند که در مجموع 41 مصدوم و 2 فوتی داشت.از ابتدای پاییز و با شروع فصل سرما، آمار تماس های اورژانس با تشخیص گازگرفتگی بالا می رود.

این مقام مسؤول افزود: علیرغم توصیه های مکرر و تأکید بر ایمن سازی وسایل گرمایشی، تعداد این مأموریت ها با سردتر شدن هوا اوج می گیرد. باز هم همچون روزهای گذشته از هم استانی های عزیز خواهشمندیم با رعایت نکات ساده اما مهم و حیاتی، از خود و خانواده محافظت کرده تا دچار چنین حوادثی نشوند.گاز مونوکسید کربن یک گاز بی رنگ و بی بو است و به همین دلیل قاتل نا مرئی خوانده می شود.

بابایی با اشاره به اینکه اگر این گاز سمی در یک فضای بسته و بدون تهویه جمع شود، بسیار خطرناک است، گفت: این گاز سبک تر از هواست و قابلیت انتشار آن در محیط بسیار زیاد است و به همین دلیل در تمامی نقاط فضا به سرعت متراکم شده و چون هموگلوبین خون میل ترکیبی زیادی با این گاز دارد، بنابراین مانع رسیدن اکسیژن به بافت های بدن شده و به سرعت موجب مسمومیت می شود.

نشانه های گاز گرفتگی چیست؟

رئیس مرکز فوریت های پزشکی البرز شرح داد: نشانه های اولیه ناشی از این گاز تا حدی شبیه به آنفلوآنزاست با این تفاوت که در آن تب وجود ندارد همزمان در بیشتر افراد خانواده ایجاد می شود و اثرات آن شامل: خواب آلودگی و خمیازه کشیدن بیش از حد، گیجی، ضعف و بی حالی، سردرد، تهوع و استفراغ، کاهش دید،کاهش هوشیاری، قطع تنفس، تشنج، اغما و مرگ از جمله اثرهایی است که در مسمومیت با گاز CO ممکن است ایجاد شود.

بابایی اظهار کرد: زمانی که فردی بر اثر گاز CO مسموم می شود به سرعت این گاز با گلبول های قرمز خون ترکیب می شود، زیرا میل ترکیبی گاز CO با هموگلوبین خون 250 برابر بیشتر از میل ترکیبی اکسیژن با هموگلوبین خون است، به همین دلیل جایگزین اکسیژن بافت شده و در نهایت منجر به خفگی در کل بافت های بدن می شود.

وی در رابطه با چگونگی برخورد با مسمومیت ناشی از گاز CO به چند نکته اشاره کرد که آن موارد را از نظر می گذرانیم؛

- به سرعت از هوای آزاد تنفس کرده و درها و پنجره ها را باز کنیم و وسایل گرمازا مانند اجاق گاز و بخاری را خاموش کنیم اطرافیان را خبر کنیم.

- یقه پیراهن، کمربند و لباس های تنگ را باز کنیم.

- در صورت امکان عملیات اکسیژن دهی به فرد مسموم را با نهایت دقت شروع کنیم.

- باز نگه داشتن راه های هوایی و تماس با اورژانس.

- به یاد داشته باشیم که خارج کردن افراد مصدوم از محیط آلوده و قرار دادن آنها در محیط باز از مهم ترین اقدامات محسوب می شود.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 دی 1399 بروزرسانی: 17 دی 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1239

به "قاتل خاموش در البرز دو قربانی گرفت ، 41 نفر مسموم شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قاتل خاموش در البرز دو قربانی گرفت ، 41 نفر مسموم شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید