مراقب بیماری مرگبار فصلی فاسیولا باشید، چگونه فاسیولا از بین می رود؟

به گزارش اخبار ورزشی، متخصص پرستاری و مدرس دانشگاه در مورد شیوع بیماری خطرناک فاسیولا در گیلان گفت: به منظور پیشگیری از این بیماری خطرناک مردم از طبخ و مصرف غذاهای تولید شده با سبزی های محلی پرهیز کنند.

مراقب بیماری مرگبار فصلی فاسیولا باشید، چگونه فاسیولا از بین می رود؟

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، دانشگاه علوم پزشکی گیلان از ابتلای 13 گیلانی به بیماری فصلی فاسیولا خبر داد و از مردم خواست از مصرف فرآورده ها با سبزی های محلی خودداری کنند.

فرشید الازمنی در گفتگو با خبرنگار خبرنگاران در ارتباط با شیوع بیماری فصلی فاسیولا در گیلان اظهار کرد: این بیماری فرسایش کبد و گندیدگی کبد نیز نامیده می شود که در فارسی به نام کپلک کبد گوسفند معروف بوده که یک بیماری مهم انگلی کرمی است.

وی اضافه کرد: میزبان های نهایی این انگل طیف وسیعی دارد و بسیاری از پستانداران علفخوار و انسان را در بر می گیرد، حلزون های آب شیرین به عنوان میزبان واسط در چرخه زندگی انگل به شمار می آیند.

این متخصص پرستاری بیان نمود: این بیماری در دو مرحله بهاره و پاییز شایع تر است که در خرداد ماه و مهر و آبان نیز همه گیری دارد.

الازمنی در مورد چگونگی درگیری این بیماری در افراد مبتلا گفت: در مرحله ورود این انگل به کبد، فرم حادّ بیماری ظاهر شده که فرد دچار تب، خارش شدید، درد معده و حالت تهوّع و استفراغ می شود اما وقتی انگل وارد کبد شد این علائم دیگر از بین می رود، وقتی این انگل وارد بدن می شود، مخاط روده باریک و اثنی عشر را سوراخ کرده وارد حفره صفاقی شده و از آنجا به کبد راه یافته و در آنجا جایگزین می شود.

وی بیان نمود: مهم ترین اشکالی که این انگل می تواند در کبد ایجاد کند این است که اگر تعدادشان زیاد باشد، به کبد حمله ور شده و می توانند بافت کبد را به صورت وسیع تخریب کنند؛ همچنین نمی توان با شست وشو، انگل فاسیولا را از سبزی زدود و از بین برد، این انگل برخلاف میکروب های اسهال خونی، وبا و تیفوئید با شست وشوی سبزی های با محلول های غلظت پایین پرکلرین و یا سایر شوینده های توصیه شده مخصوص سبزی ها از بین نمی رود

این مدرس دانشگاه در مورد علائم اولیه این بیماری گفت: علائم اولیه این بیماری تب متناوب، ایجاد خارش، درد شکم، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، اسهال، تغییر در عادت های روده و کاهش وزن و کم خونی به ویژه در بچه ها است و در علائم ثانویه بیماری تخریب کبد را به همراه دارد.

الازمنی در مورد اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری گفت: مردم باید از مصرف سبزی خصوصاً سبزی های محلی خودداری کنند، همچنین در صورت استفاده باید سبزی ها کاملاً پخته و یا در مقابل آفتاب کاملاً خشک شود؛ همچنین درصورتی که فرآورده های سبزی های محلی را از بیرون تهیه می کنند قبل از مصرف در فریزر با دمای 20- درجه تا 3 روز نگه داری و سپس مصرف شوند، زیرا فقط فاسیولا در این دما از بین می رود.

4148/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 890

به "مراقب بیماری مرگبار فصلی فاسیولا باشید، چگونه فاسیولا از بین می رود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقب بیماری مرگبار فصلی فاسیولا باشید، چگونه فاسیولا از بین می رود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید