پایان ارزان فروشی شرکت ها با حضور شستا در بورس

به گزارش اخبار ورزشی، یک تحلیلگر اقتصاد صنعتی معتقد است که یکی از مزایای بورسی شدن شستا، قیمت گذاری واقعی است، به طوری که جلوی واگذاری های پرحاشیه ای که در گذشته شاهد بودیم گرفته خواهد شد. از طرف دیگر هیچ کس نمی تواند یک شبه تصمیم بگیرد و تعداد زیادی شرکت را یک جا به یک نفر بفروشد، آن هم به قیمتی که هیچکس از جزئیات آن اطلاعی ندارد.

پایان ارزان فروشی شرکت ها با حضور شستا در بورس

حسین رحمانی نیا - فعال صنعتی و تحلیلگر اقتصاد صنعتی - در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به عرضه سهام شستا به عنوان یکی از بزرگترین بنگاه های اقتصادی کشور در بورس از صبح امروز، اظهار کرد: این موضوع در درجه اول اجرای اولین بند از اصل 144 قانون اساسی است که دولت را ملزم می نماید تا هر نوع تغییر در مالکیت شرکت ها ابتدا به وسیله بورس انجام گردد. باید امیدوار بود قدم اولی که مدیران شستا در این عرضه بورسی بر می دارند، فضا را برای سایر نهادها و بخش ها فراهم کند که آن ها نیز بتوانند در بورس وارد شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه باید این مساله از چند جنبه آنالیز و اهمیت و آسیب های آن را مورد آنالیز قرار گیرد، توضیح داد: حضور در بورس به علت وجود قوانین و مقررات تعیین و روشن، الزاماتی دارد که مهمترین آن ایجاد شفافیت است؛ به طور کلی شفاف شدن تحت قوانین بورس باعث می گردد تا به خودی خود از شکل گیری بسیاری از فسادها جلوگیری گردد.

این تحلیلگر اقتصاد صنعتی، یکی از مهمترین معضلات مدیریتی شرکت های دولتی را ناگزیر بودن مدیران در توصیه پذیری از افراد، نهادها و سایر مسئولان مطرح کرد و گفت: این مساله با بورسی شدن شستا تا حد قابل توجهی از بین خواهد رفت. قوانین بورس است که تعیین می نماید چگونه هیئت مدیره ها انتخاب و یا جابه جا شوند و اطلاعات تک تک آن ها در سایت بورس درج می گردد. همچنین تمام تصمیمات مهم شرکت ها به ناچار باید در معرض دید سهامداران (و بالتبع آن مردم) قرار گیرد.

رحمانی نیا همچنین یکی از مهم ترین مزایای بورسی شدن شستا و شرکت های آن را قیمت گذاری واقعی دانست و گفت: به این ترتیب جلوی واگذاری های پرحاشیه ای که در گذشته شاهد آن بودیم گرفته خواهد شد. از طرف دیگر هیچ کس نمی تواند یک شبه تصمیم بگیرد و تعداد زیادی شرکت را یک جا به یک نفر بفروشد. آن هم به قیمتی که هیچ کس از جزئیات آن اطلاعی ندارد. لذا باز شدن پای شستا به بورس، به معنای این است که ارزش گذاری و قیمت گذاری این شرکت ها واقعی خواهد شد.

وی اضافه نمود: این امر درست زمانی انجام می گردد که مجموعه خانواده شستا در سال گذشته توانسته سودخالص خود را تا 275 درصد افزایش داده و به رقمی بیش از 4500 میلیارد تومان برساند. به عبارت روشن تر ورود به بورس نه در شرایط ناتوانی و ضعف این مجموعه، بلکه با قدرت انجام می گردد و اجازه داده نمی گردد شرکت ها در حالت ورشکستگی، کم بها فروخته شوند.

این فعال صنعتی، خاصیت مهم دیگر بورسی شدن شستا را ایجاد جذابیت برای بازار بورس دانست و گفت: شستا دارای شرکت های زیادی است که در تمام حوزه ها حضور دارد، از نفت گرفته تا پتروشیمی و کشتیرانی. از فراوری لوازم خانگی گرفته تا ذوب آهن و ارتباطات. لذا سهام شستا تک بعدی نخواهد بود که به عنوان نمونه با بالا و پایین رفتن قیمت نفت، قیمت سهام آن دستخوش تغییرات اساسی گردد.

همچنین به گفته این تحلیلگر اقتصاد صنعتی، به علت حجم بالا و بزرگی هلدینگ شستا، عرضه سهام آن در بورس می تواند جلوی سفته بازی ها در بازارهای دیگر را هم بگیرد. سهام شستا قطعا حجم زیادی از نقدینگی را به سمت بورس راهنمایی می نماید و از سرازیر شدن آن در بازارهای واسطه ای مانند طلا، سکه، ارز و مسکن جلو گیری می نماید. در عوض سرمایه های خرد و کلان به سمت شرکت های صنعتی، فراوریی و خدماتی که مشغول فعالیت هستند و ذیل قوانین بورس حداکثر شفافیت را رعایت می نمایند، حرکت خواهد نمود.

وی در سرانجام مهمترین نگرانی که در این مورد وجود دارد را چگونگی استفاده از وجوه حاصل از فروش این سهام در خود شرکت های شستا مطرح کرد و گفت: در صورتی که این وجوه نتواند به چرخه اقتصادی همان شرکت ها بازگردد، این شرکت ها نخواهند توانست از نقدینگی بزرگ جذب شده بهره لازم را ببرند. توجه به این امر خصوصا در سال جهش فراوری احتیاج به اهتمام ویژه ای دارد.

به گزارش خبرنگاران، امروز (چهارشنبه) تعداد 8 میلیارد سهم معادل 10 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به عنوان پانصد و سی و هفتمین شرکت پذیرفته شده برای اولین بار پس از پذیرش و درج نام شرکت در فهرست شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، عرضه شد. این میزان سهم در بخش هلدینگ چند رشته ای صنعتی، گروه و طبقه شرکت های صنعتی چند رشته ای در فهرست نرخ های بازار دوم و در نماد شستا به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 838

به "پایان ارزان فروشی شرکت ها با حضور شستا در بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایان ارزان فروشی شرکت ها با حضور شستا در بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید