کیفیت کدام ادویه بیشتر است؟

به گزارش اخبار ورزشی، یکی از پرتکرارترین سوالاتی که در خصوص ادویه ها از کارشناسان و متخصصان علوم و صنایع غذایی پرسیده می گردد این است که روش فراوری و بسته بندی ادویه جات کارخانه ای چه تفاوتی با انواع فله ای دارد و آیا ادویه های کارخانه ضدعفونی می گردد؟ احتمال آلودگی ادویه ها و فساد آنها چقدر است؟ اگر مایل به دانستن پاسخ چنین پرسش هایی هستید با ما همراه باشید.

کیفیت کدام ادویه بیشتر است؟

بعضی افراد بر این باورند که در کارخانه ها عملیات خاصی انجام می گردد که سبب از بین رفتن عطر و طعم و ارزش تغذیه ای ادویه ها می گردد.

برخلاف باور عامه مردم ادویه ها در کارخانه فراوری نمی گردد. کارخانه ها تخم، میوه، ریشه، برگ، پوست یا گل گیاهانی که برای تهیه ادویه کاربرد دارند را به صورت درسته یا پودرشده از بازار تهیه می نمایند.

اگر گیاهان ادویه ای به شکل اولیه باشند گیاه مورد نظر در کارخانه آسیاب و پودر شده و با تاباندن اشعه گاما یا با روش های دیگر ضدعفونی و در نهایت بسته بندی می گردد که البته گاهی در بعضی کارگاه ها و کارخانه ها عملیات ضدعفونی انجام نمی گردد!

بسیار شبیه هم

بنا به آنچه گفتیم حالا بهتر در می یابید که چرا ادویه های فله ای و کارخانه ای از نظر عطر و طعم و رنگ مشابه یکدیگرند.

از قلم نیاندازید ارزش تغذیه ای ادویه ها به خصوص با مصرف اندک روزانه در حدی نیست که بتواند تامین نماینده احتیاج بدن ما باشد و نباید آنها را به عنوان یک منبع تغذیه ای در نظر بگیریم. اما به یاد داشته باشید امکان تقلبی بودن ادویه های فله ای بسیار زیاد است.

ادویه های تقلبی و غیربهداشتی، خارج از محیط آزمایشگاه قابل تشخیص نبوده و ادویه های بسته بندی شده در نایلون های بی نام و نشان نسبت به انواع باز و فله ای (کیلویی) هیچ فزونی خاصی ندارند.

بهتر است گیاهان ادویه ای که به آسانی آسیاب و اغلب سرسفره مصرف می گردد را درسته تهیه و در خانه پودر کنید.

به این روش تا حدودی از بهداشتی بودن و تقلبی نبودن آنها اطمینان خواهید داشت. ادویه های با بسته بندی کارخانه ای که روی برچسب آنها نام و نشانی کارخانه، سیب سلامت و شماره مجوز وزارت بهداشت و تاریخ مصرف لحاظ شده باشد گزینه مناسبی هستند.

هر چه کارخانه معتبرتر و عظیم تر و مجهز به سیستم های روز جهان باشد محصولی قابل اطمینان تر در اختیار مصرف نماینده قرار خواهد داد.

با توجه به این که اغلب ادویه های مصرفی در کشور از نوع وارداتی بوده و پودری شده اند، بدون شک آلوده به میکروب های محیطی زیادی هستند که خوشبختانه به دلیل خشک و بدون رطوبت بودن، میکروب ها قادر به رشد و تکثیر در محصول نیستند.

همچنین بیشتر ادویه ها برای پخت وپز استفاده می گردد که گرما و حرارت طبخ، نابودنماینده بار میکروبی آنها خواهد بود.

نگهداری در ظروف پلاستیکی یا فلزی؟

ادویه ها تا زمانی که در جای خشک و خنک و تاریک نگهداری شوند می توان آنها را به مدت طولانی استفاده کرد.

این محصولات به دلیل خشک بودن، قابلیت نگهداری در ظروف پلاستیکی یا نایلونی را دارند و مهاجرتی بین مواد موجود در ادویه و پلاستیک ایجاد نخواهد شد البته برای اطمینان بیشتر می توانید از ظروف فلزی یا مقوایی بهره ببرید.

اگر ادویه ها در مجاورت با رطوبت دچار چسبندگی و لزجی شده یا کلوخه ای و خمیری شوند، احتمال رشد میکروب ها و به خصوص کپک ها در آنها وجود دارد و بهتر است دور ریخته گردد.

فاخره بهبهانی - سلامت / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 29 خرداد 1400 بروزرسانی: 29 خرداد 1400 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1530

به "کیفیت کدام ادویه بیشتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیفیت کدام ادویه بیشتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید