6 نکته مهم که درباره اسنپدراگون 8 نسل 1 باید بدانید

به گزارش اخبار ورزشی، کوالکام اوایل ماه دسامبر از پردازنده 4 نانومتری و قدرتمند اسنپدراگون 8 نسل 1 رونمایی کرد. این تراشه به نسبت نسل گذشته پیشرفت بسیار زیادی داشته است در نتیجه تصمیم گرفتیم به آنالیز 6 مورد مهمی بپردازیم که در رابطه با آن وجود دارد.

6 نکته مهم که درباره اسنپدراگون 8 نسل 1 باید بدانید

اسنپدراگون 8 نسل 1 قدرتمندترین تراشه ای است که در امسال رونمایی شده است و قرار است در پرچم دارهای سال آینده به عنوان قلب تپنده بکار گرفته گردد. این تراشه به نسبت نسل گذشته پیشرفت بسیار زیادی دارد و کوالکام هم در رویداد معرفی از این تراشه ادعاهای جالبی را در رابطه با قدرت و سرعت آن عنوان نمود. اما آیا این تراشه واقعا به آن میزان که انتظار داریم قدرتمند است؟ در پاسخ باید بگوییم بله چرا که شرکت کوالکام در آن از قابلیت ها و فناوری های پیشرفته زیادی استفاده نموده است. در نتیجه پردازنده بسیار خوبی را شاهد هستیم که می تواند عملکرد درخشانی از خود به نمایش بگذارد.

البته افزایش قدرت پردازشی و گرافیکی تنها نکته قابل توجهی نیست که در رابطه با این تراشه می دانیم. بلکه موارد دیگری هم وجود دارد که باعث شده اند این تراشه بسیار مورد توجه کاربران و شرکت های فراورینماینده گوشی قرار بگیرد. در این مطلب به آنالیز شش نکته ای می پردازیم که باعث می گردد اطلاعات مان در رابطه با تراشه ای که قرار است قلب تپنده پرچم داران سال 2022 باشد تا حدودی افزایش پیدا کند.

1. اسنپدراگون 8 نسل 1 اولین تراشه کوالکام با هسته های Armv9 است

همانطور که در خبرهای قبلی هم دیده بودیم، اسنپدراگون 8 نسل 1 از فناوری پیشرفته ARM یعنی v9 بهره می برد. این یعنی هسته هایی که در آن بکار گرفته شده اند فوق العاده قدرتمند، سریع و بهینه هستند. این پردازنده از 8 هسته تشکیل شده است که شامل 1 هسته قدرتمند Cortex-X2 با فرکانس 3 گیگاهرتز، 3 هسته قدرتمند دیگر از نوع Cortex-A710 و 4 هسته کم مصرف از نوع Cortex-A510 می شوند. چهار هسته کم مصرف تراشه های سری اسنپدراگون از زمان اسنپدراگون 845 تا به امروز تغییری ننموده بودند اما کوالکام در این نسل تصمیم گرفت آ ن ها را بهبود ببخشد. بنابراین باید انتظار داشته باشیم در انجام کارهای سبک تر، عملکرد این تراشه بهتر از نسل های گذشته باشد.

به صورت کلی کوالکام هم می گوید که از لحاظ عملکرد پردازشی این تراشه به نسبت نسل گذشته 20 درصد بهبود داشته است و از لحاظ مصرف انرژی هم بهبود 30 درصدی را شاهد هستیم. علاوه بر این ها، هسته هایی با این فناوری ساخت قدرتمند و پیشرفته در زمینه یادگیری ماشین و هوش مصنوعی هم عملکرد فوق العاده ای خواهند داشت. کوالکام هم مدعی شد که عملکرد این تراشه در زمینه هوش مصنوعی پیشرفتی چهار برابری به نسبت نسل قبل داشته است که فوق العاده به نظر می رسد چون اسنپدراگون 888 هم در این بخش یک پردازنده بسیار توانمند محسوب می گردد.

2. عملکرد عالی در زمینه پردازش تصویر

تراشه پرچم دار کوالکام در زمینه پردازش تصویر یکی از فزونین تراشه های سال 2022 خواهد بود. معمولا تراشه های ساخت کوالکام از لحاظ پردازش تصویر عملکرد خوبی داشته اند و در این زمینه مشکل خاصی نبوده است اما با اسنپدراگون 8 نسل 1 این عملکرد خوب بیشتر از قبل خود را نشان می دهد. کوالکام می گوید این بزرگ ترین تغییری است که طی چند سال اخیر روی عملکرد پردازشگر تصویر تراشه این شرکت اعمال شده است.

اگر بخواهیم به طور دقیق تر و فنی تر در رابطه با این موضوع صحبت کنیم باید بگوییم یک واحد پردازشگر تصویر 18 بیتی با سرعت 3.2 گیگاپیکسل در ثانیه در آن بکار گرفته شده است. علاوه بر این، توانایی ضبط ویدیوهای 8K با سرعت 30 فریم بر ثانیه آن هم در حالت HDR در این پردازنده وجود دارد تا بدین ترتیب شرکت ها بتوانند پرچم داران خود را تا جایی که امکان دارد در زمینه عکاسی و فیلم برداری به قابلیت های خوب و قدرتمند مجهز نمایند. این تمام ماجرا نیست. تراشه فوق العاده سریع و قدرتمند کوالکام قادر است این امکان را به کاربران بدهد که ظرف مدت 1 ثانیه، 240 تصویر 12 مگاپیکسلی (بهبود دو برابری به نسبت نسل گذشته) و 30 فریم از پردازش تصویر چند فریم (بهبود پنج برابری به نسبت نسل گذشته)، ثبت نمایند که اگرچه چنین چیزی در عمل ممکن نیست اما توانایی بسیار بالای این تراشه را نشان می دهد. بعلاوه این مورد آخر می تواند تضمینی باشد برای بهبود چشمگیر عملکرد در عکاسی در نور شب، افزایش سرعت ثبت تصاویر در شرایط نوری مختلف، بهبود عملکرد در حالت HDR، حذف اشیا از تصاویر و بسیاری موارد دیگر که باید دید شرکت های سازنده گوشی چگونه از آن بهره می برند.

پیشرفت های مربوط به پردازش تصاویر و دوربین در اسنپدراگون 8 نسل 1 به همین موارد ختم نمی شوند. پرچم دارهای مجهز به این تراشه این قابلیت را خواهند داشت که هنگام عکاسی با دوربین فوق عریض، دیگر با مشکل اعوجاج تصویر دست و پنجه نرم ننمایند. مسئله ای که در حال حاضر در تصاویر فوق عریض زیادی دیده می گردد. بعلاوه پشتیبانی از یک دوربین 200 مگاپیکسلی، سه دوربین 36 مگاپیکسلی و ویدیوی سوپر رزولوشن برای بهبود عملکرد در بزرگ نمایی حین فیلم برداری از دیگر قابلیت هایی است که تراشه قدرتمند کوالکام به پرچم دارهای آینده می آورد.

3. بهبود چشمگیر تجربه گیمینگ

نه تنها اسنپدراگون 8 نسل 1 بلکه غالبا تمام پردازنده هایی که کوالکام در طول این سال ها فراوری نموده است در زمینه گیمینگ عملکرد بسیار خوبی داشته اند. خیلی کم پیش آمده که تراشه ای از کوالکام در انجام بازی ها کاربران را ناامید نموده باشد. البته در رابطه با تراشه های پرچم دار صحبت می کنیم. هسته های قدرتمند در کنار پردازشگر گرافیکی آدرنو آنقدر ترکیب خوب و مجذوب کنندهی بوده اند که هیچوقت حتی در انجام سنگین ترین بازی ها هم کم نیاورد.

البته اسنپدراگون 8 نسل 1 شاید قدرتمندترین تراشه گیمینگ سال 2022 نباشد چرا که رقبای قدرتمندی از سامسونگ و مدیاتک دارد. مدیاتک به تازگی از تراشه Dimensity 9000 خود رونمایی نموده است که عملکرد بسیار خوبی در زمینه پردازشی دارد و حتی مدیاتک مدعی شده عملکرد آن از اسنپدراگون 8 نسل 1 هم بهتر است. هرچند به نظر می رسد در مجموع باز فزونی از آن تراشه کوالکام است. اگزینوس 2200 را هم اصلا نباید فراموش کرد چرا که سامسونگ بعد از پشت سر گذاشتن یک سال بد دیگر (از لحاظ کمتر بودن قدرت تراشه به نسبت تراشه کوالکام) تصمیم گرفت با همکاری AMD پا به عرصه رقابت بگذارد و قطعا با توپ پر سال تازه را آغاز خواهد نمود.

به صورت کلی تراشه کوالکام به نسبت نسل گذشته از 30 درصد توانایی گرافیکی بیشتر و 25 درصد مصرف بهینه از این حیث بهره می برد که کاملا قابل توجه و محسوس به نظر می رسد. بعلاوه در انجام بازی های سنگین شبیه ساز هم پیشرفتی حدودا 60 درصدی را به ادعای کوالکام شاهد خواهیم بود.

کوالکام بعلاوه قابلیت آدرنو فریم موشن انجین را نیز به تراشه خود اضافه نموده است تا بدین ترتیب عملکرد پردازنده با همان قدرت سخت افزاری در انجام بازی ها بهبود پیدا کند. به طور دقیق تر با یاری این قابلیت، تراشه با همان قدرت سخت افزاری قادر است بازی را با دو برابر نرخ فریم بیشتر به نمایش بگذارد. اگر هم قرار باشد بازی در نرخ فریمی ثابتی اجرا گردد، مصرف انرژی تا 50 درصد کاهش پیدا می نماید. بنابراین در هر دو صورت کاربران می توانند سود نمایند. البته وان پلاس هم پیش از کوالکام در گوشی های خود از قابلیت MEMC استفاده نموده بود که باعث بهبود کیفیت انجام بازی ها می شد. به نظر می رسد این اقدام کوالکام و وان پلاس می تواند باعث گردد شرکت های دیگر هم قابلیت های مشابه را به گوشی های خود اضافه نمایند تا شاهد پیشرفتی چشمگیر در زمینه گیمینگ روی موبایل باشیم.

از دیگر قابلیت های تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 می توان به پشتیبانی از موتور Unreal Engine، رندرینگ حجمی، Variable Rate Shading (نرخ شیدینگ متغییر)، پشتیبانی از رفرش ریت 144 هرتز حتی در وضوح +QHD و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود.

4. اسنپدراگون 8 نسل 1 نمی گذارد کسی به گوشی شما نگاه کند

منظور از اینکه این تراشه نمی گذارد کسی به گوشی شما نگاه کند در واقع این است که کسی نمی تواند در حالی که شما متوجه نیستید، از کنار دستان شما به صفحه گوشی نگاه کند. این اتفاق به خصوص در محیط های شلوغ نظیر مترو، اتوبوس و … رخ می دهد و کوالکام هم با علم بر این موضوع قابلیتی را در تراشه تازه خود بکار گرفت که اجازه نمی دهد افراد از این طریق به صفحه گوشی شما نگاه نمایند.

این اولین باری نیست که می بینیم شرکتی برای مقابله با چنین مسئله ای، قابلیت مشابه را طراحی می نماید. پیش از کوالکام، بلک بری در گوشی های مبتنی بر اندروید خود این قابلیت را در بکار گرفته بود اما اینکه کوالکام در یک تراشه چنین قابلیتی را قرار داد باعث می گردد شرکت های بیشتری از آن در گوشی های آینده خود استفاده نمایند. همین قابلیت که از پردازش تصویر قدرت می گیرد می تواند در بازگشایی قفل صفحه هم بسیار موثر و کارآمد باشد.

5. سرعت بسیار بالای اینترنت داده

کوالکام از لحاظ طراحی مودم های پرسرعت مجهز به اینترنت 5G در حال حاضر فزونین عملکرد را دارد. بنابراین جای تعجبی نیست که می شنویم قدرتمندترین تراشه این شرکت از مودمی با بالاترین سرعت اینترنت داده بهره می برد. اتفاقا یکی از فزونی های این تراشه به نسبت مدیاتک Dimensity 9000 که تراشه بسیار توانمندی نیز به شمار میرود بهره مندی از همین مودم پرسرعت است. همین موضوع هم سبب شد گوشی های پرچم داری که با تراشه مدیاتک راهی بازار می شوند نتوانند به آمریکای شمالی ارسال شوند چرا که در آن نقطه از بالاترین سرعت اینترنت 5G استفاده می گردد و طبیعتا کاربران در پی محصولی هستند که بتواند نیازشان را رفع کند.

کوالکام برای اسنپدراگون 8 نسل 1 از مودم X65 استفاده کرد که اوایل امسال هم از آن رونمایی شد. سرعت دانلود این مودم به رقم شگفت انگیز 10 گیگابیت بر ثانیه می رسد که معادل 1250 مگابایت بر ثانیه است. در مقایسه با تراشه قدرتمند کنونی یعنی اسنپدراگون 888 با سرعت دانلود 7.5 گیگابیت بر ثانیه (حدودا 937 مگابایت بر ثانیه)، تراشه تازه پیشرفت محسوسی داشته است. از سایر قابلیت های اسنپدراگون 8 نسل 1 در بخش اتصالات بی سیم می توان به پشتیبانی از وای فای 6E، بلوتوث 5.2 و فناوری بی سیم اسنپدراگون Sound اشاره نمود.

6. گوشی های مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 1 چه زمانی راهی بازار می شوند؟

مورد آخر البته خیلی مرتبط با 5 مورد دیگر نیست که در بالا اشاره شد. در واقع اطلاعاتی از این تراشه به ما نمی دهد اما نکته ای وجود دارد که حتما باید در رابطه با آن بدانید. اول اینکه به نظر می رسد تنها گوشی که با این تراشه قدرتمند در سال 2021 راهی بازار شده است موتورولا موتو X30 Edge باشد. محصولی که فقط می توان تجهیز به این پردازنده را به عنوان برگ برنده آن به نسبت پرچم دارهای امسال در نظر بگیریم.

باقی شرکت ها نظیر شیائومی، ویوو، اوپو، سامسونگ و … قرار است در اولین سه ماه سال آینده از نماینده های مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 1 خود رونمایی نمایند. شیائومی البته سال گذشته قبل از آغاز 2021 از گوشی مجهز به اسنپدراگون 888 خود رونمایی کرد اما به نظر می رسد امسال میخواهد تغییری در این فرایند ایجاد کند تا شرکتی که فکر می کردیم اولین نماینده را با این تراشه راهی بازار کند، در واقع به دومین یا حتی سومین شرکت در این زمینه تبدیل گردد. به طور کلی این تراشه قرار است در تمام گوشی های اندرویدی که سال آینده راهی بازار می شوند به عنوان قلب تپنده ایفای نقش کند. البته شاید کوالکام نسخه پلاس آن را هم فراوری کند اما به طور کلی منظور این است که تمام گوشی های پرچم دار مجهز به این تراشه سال آینده راهی بازار می شوند.

اما نکته ای که باید در رابطه با این تراشه بدانید این است که قابلیت هایی که در بالا گفته شد لزوما قرار نیست در گوشی های پرچم دار مورد استفاده قرار بگیرد. برای مثال این تراشه شاید از لحاظ عکاسی پیشرفت زیادی داشته باشد اما اینکه شرکت ها تا چه میزان از پتانسیل آن استفاده نمایند کاملا به خودشان بستگی دارد. اگر به خاطر داشته باشید تمام گوشی های سری گلکسی S20 از امکان فیلم برداری با وضوح 8K و سرعت 24 فریم بر ثانیه برخوردار بودند اما گلکسی S20 فن ادیشن اگرچه از اسنپدراگون 865 یعنی همان قلب تپنده سری گلکسی S20 بهره می برد اما در فیلم برداری، توانایی های آن به 4K در نرخ 60 فریم بر ثانیه محدود می شد. بنابراین به خاطر داشته باشید بهره مندی از این تراشه لزوما به معنای بهره مندی از تمام امکانات و قابلیت های مجذوب کننده آن نیست.

منبع: AndroidAuthority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 فروردین 1401 بروزرسانی: 6 فروردین 1401 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1873

به "6 نکته مهم که درباره اسنپدراگون 8 نسل 1 باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 نکته مهم که درباره اسنپدراگون 8 نسل 1 باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید