آخرین شرایط فراوری داروی ضدکرونای ایرانی

به گزارش اخبار ورزشی، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سال جاری برای اولین بار واکسن ملی و ایرانی آنفلوانزا در کشور خواهیم داشت و امیدواریم پاییز سال جاری حدود یک میلیون دوز از این واکسن ایرانی فراوری گردد.

آخرین شرایط فراوری داروی ضدکرونای ایرانی

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی که امروز در وزارت بهداشت به صورت مجازی برگزار گردید گفت: علیرغم همه تذکراتی که داده شده مبنی بر این که باید دارو از شبکه رسمی کشور یعنی بیمارستان ها ، دانشگاه ها و معاونت های غذا و دارو در کشور تهیه گردد، دیدیم که هفته گذشته عده ای سوداگر و سود جو با سو استفاده ای که کردند اقلام دارویی که هنوز به تایید رسمی سازمان غذا و دارو نرسیده بود با قیمت های بسیار گزاف به فروش رساندند و متاسفانه آنالیز هایی که انجام شد نشان داد داروی که هزینه گزاف برای تامین آن پرداخت شده است (رمدسیویر)، اصلا مورد تایید نبود.

وی گفت: همانطور که از قبل نیز قول داده بودیم داروی فاویپیراویر چند ماهی است در کشور فراوری شده است و توزیع گسترده آن از هفته گذشته در دانشگاه های علوم پزشکی شروع شده است.

شانه ساز تاکید نمود قرار نیست داروهای درمان کرونا در خارج از بیمارستان ها و به صورت انبوه در مناطق دیگر عرضه شوند، این داروها به لحاظ حساسیتی که دارند و مصرف بی رویه این داروها می تواند موجب مقاومت ویروس گردد و تاثیر آن از بین برود در نتیجه در شبکه کاملا رسمی ضبط و ثبت شده توزیع انجام خواهد شد. بنابراین داروی رمدسیویر به همین شیوه و به صورت محدود در اختیار دانشگاه ها قرار گرفته است. مرحله دوم واردات این دارو نیز صورت گرفته است ظرف دو روز آینده در اختیار معاونت های درمان دانشگاه ها قرار خواهد گرفت. تا با هماهنگی های که بین این معاونت ها و بهداشت انجام می گردد مورد استفاده علمی قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: ماده اولیه داروی رمدسیویر هم در داخل کشور فراوری می گردد که این نشان از توانمندی داروسازان کشور دارد. بنابراین هر دارویی که در جهان عرضه گردد و احتمال این را داشته باشد که می تواند در درمان کرونا موثر واقع گردد، این دارو را به دلیل توانمندی هایی که در سیستم داخل کشور وجود دارد را تهیه و در اختیار کادر درمانی قرار می دهیم.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید نمود: مجددا به مردم اطمینان می دهیم که داروهای فوق در صورت تامین در اسرع وقت در اختیار مردم قرار می گیرد، اما لازمه توزیع و قرار دادن آن در اختیار مردم این است که مهر تایید مراجع رسمی و علمی کشور در مورد سلامت و اثر بخشی را داشته باشند.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین خاطر نشان کرد: در گذشته نیز این خواسته را از پزشکان داشتیم و از آنان خواسته بودیم که اجازه دهند مطالعات بالینی اثربخشی این دارو در کشور تمام گردد، اما عده ای توجه نکردند و به بازار سیاه داروی تقلبی رمدسیویر دامن زدند. این دارو البته هنوز در فهرست پوشش بیمه ای قرار نگرفته و امیدواریم این اتفاق زودتر بیفتد زیرا در دراز مدت هزینه سنگینی به دوش نظام سلامت تحمیل می نماید.

شانه ساز در مورد قیمت داروهای فوق نیز توضیح داد: داروی رمدسیویر در کمیسیون قیمت گذاری وزارت بهداشت قیمت گذاری می گردد و قیمت نوع داخلی آن قطعا کمتر از یک چهارم نوع خارجی خواهد بود.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین به برنامه وزارت بهداشت برای تامین واکسن آنفلوانزا برای پاییز نیز اشاره نمود و گفت: سال جاری برای اولین بار واکسن ملی و ایرانی آنفلوانزا در کشور خواهیم داشت و امیدواریم پاییز سال جاری حدود یک میلیون دوز از این واکسن ایرانی فراوری گردد. واردات این واکسن از خارج نیز سال جاری انجام می گردد و طبق برنامه از شهریور این واکسن را در کشور خواهیم داشت.

وی تاکید نمود: در مرحله اول دو میلیون دوز از این واکسن وارد می گردد و برای بیماران در معرض خطر توزیع می گردد و در مراحل بعد سعی می کنیم تا سه برابر این میزان واردات واکسن آنفلوانزا به کشور داشته باشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو در سرانجام اظهار کرد: واکسن آنفلوانزا در شبکه رسمی داروخانه های کشور توزیع خواهد شد و از همه مردم می خواهیم هر نوع واکسن و داروی مورد احتیاج خود را از شبکه رسمی و داروخانه های کشور تامین نمایند و به بازار قاچاق و تقلبی نروند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 997

به "آخرین شرایط فراوری داروی ضدکرونای ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط فراوری داروی ضدکرونای ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید