چند درصد ایرانی ها به کرونا مبتلا شدند؟ ، اکثریت جامعه هنوز در معرض خطرند ، سال جاری منتظر واکسن کرونا نباشیم

به گزارش اخبار ورزشی، رئیس اداره مبارزه با بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: تا به امروز کمتر از نیم درصد ایرانیان به ویروس کرونای کووید 19 مبتلا شده اند، بنابراین موضوع ایمنی انبوه در کشور مطرح نیست.

چند درصد ایرانی ها به کرونا مبتلا شدند؟ ، اکثریت جامعه هنوز در معرض خطرند ، سال جاری منتظر واکسن کرونا نباشیم

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، حسین عرفانی اظهار کرد: میزان بروز بیماری کووید 19 در ایران اکنون حدود یک در هزار نفر است. در حالی که برای ایمنی انبوه که بعضی مطرح می نمایند، باید 70 تا 75 درصد جمعیت به این ویروس مبتلا شده باشند.

او گفت: آمار وزارت بهداشت نشان می دهد که کمتر از یک دهم درصد از افراد جامعه به کرونا مبتلا شده اند و اگر بخواهیم موارد خفیف شناسایی نشده را هم در نظر بگیریم، می توانیم این عدد را در پنج ضرب کنیم که می گردد 5 در هزار یا نیم درصد جمعیت. پس حتی یک درصد جمعیت کشور هم به ویروس کرونا مبتلا نشده اند.

عرفانی تاکید نمود: هنوز با ایمنی انبوه در ایران خیلی فاصله داریم. بنابراین اینکه عده ای از مردم فکر نمایند ایمنی پیدا نموده اند و می توانیم وارد شرایط عادی زندگی شویم، درست نیست.

وی گفت: اکنون با توجه به اینکه این بیماری هنوز واکسن و داروی اختصاصی ندارد، ایمنی انبوه هم در جامعه ایجاد نشده است، اکثریت جامعه هنوز در معرض خطر هستند. حتی افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند هم ممکن است دوباره مبتلا شوند و احتمال عفونت مجدد در افراد مبتلا وجود دارد. چون در بدن بعضی افرادی که به بیماری مبتلا شده اند، ممکن است پادتن درست نگردد. ضمن اینکه وجود پادتن هم به معنای ایمنی قطعی نیست.

رئیس اداره بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به احتمال عفونت و ابتلای مجدد به کرونا در افراد کمی که مبتلا شده اند و اکثریت جامعه که مبتلا نشده و ایمنی ندارند و همچنان به بیماری حساس هستند و با توجه به اینکه بیماری کووید 19 واکسن و داروی اختصاصی هم ندارد، تنها راه پیش رو رعایت توصیه های بهداشتی و پیشگیری است.

  • فعلا واکسنی در کار نیست

این مسئول در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است همزمان با واکسن سال جاری آنفلوآنزا که حدود شهریور به بازار می آید، واکسن بیماری کووید 19 هم به بازار بیاید، گفت: هنوز واکسن بیماری کووید 19 در جهان فراوری نشده است. بعد از فراوری آن هم بین 6 ماه تا یک سال طول می کشد تا به فراوری انبوه برسد. بنابراین با توجه به شواهد موجود پاییز سال جاری به واکسن این بیماری دسترسی نخواهیم داشت. مگر اینکه معجزه ای رخ بدهد.

عرفانی در پاسخ به این پرسش که آیا سال جاری با توجه به همزمانی این دو بیماری در پاییز، آیا میزان واکسن آنفلوآنزای بیشتری وارد می گردد، گفت: درخواست واردات بیشتر واکسن آنفلوانزا را به سازمان غذا و دارو داده ایم تا حداقل تعداد بیشتری از مردم نسبت به آنفلوآنزا خیالشان راحت تر باشد.

رئیس اداره بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: واکسن آنفلوآنزا دو نوع سه ظرفیتی و چهارظرفیتی دارد که صرفا نوع آنفلوانزای A و B را پوشش می دهد و هیچ ربطی به کرونا ندارد. هیچ یک از انواع قدیمی ویروس کرونا هم تا به امروز واکسن نداشته اند. چهار نوع غیر خطرناک ویروس قدیمی کرونا که نیازی به واکسن نداشت، سارس و مرس هم واکسن ندارند، کرونای جدید که عامل کووید 19 هست هم که تازه پیدا شده و واکسن ندارد.

عرفانی درباره داروهای موثر در درمان کرونا از جمله رمدسیور عنوان نمود: آمپول رمدسویر جزو داروهایی است که در کارآزمایی های بالینی در کشور مورد آزمایش قرار گرفته و به عنوان کار تحقیقاتی در حال آنالیز است اما هنوز نتایج آن به صورت قطعی منتشر نشده و جزو پروتکل درمانی کووید 19 کشور ما نیست.

وی گفت: بیماری کووید 19 هنوز داروی اختصاصی ندارد اما برای موارد سرپایی داروی کلرکین تجویز می گردد. برای موارد بستری خفیف کلرکین را با کلترا می دهیم و در موارد شدید بستری در آی سی یو نیز ممکن است داروی ریباویرین نیز به این ترکیب اضافه گردد.

رئیس اداره بیماری های واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: تا به امروز 6 نسخه از دستورالعمل های کشوری تشخیص، مراقبت، کنترل و درمان بیماری کووید 19 را به جامعه پزشکی برای بخش دولتی وغیر دولتی، سرپایی و بستری ارائه نموده ایم و با توجه به تجارب و دانش درمان این بیماری که ممکن است هر روز تغییر کند در کمیته علمی کشور تجارب جدید آنالیز می گردد و ممکن است این پروتکل ها تغییر کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 889

به "چند درصد ایرانی ها به کرونا مبتلا شدند؟ ، اکثریت جامعه هنوز در معرض خطرند ، سال جاری منتظر واکسن کرونا نباشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند درصد ایرانی ها به کرونا مبتلا شدند؟ ، اکثریت جامعه هنوز در معرض خطرند ، سال جاری منتظر واکسن کرونا نباشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید