احتمال رشد مالی دو رقمی در صورت برداشتن تحریم ها

به گزارش اخبار ورزشی، شریف نظام مافی در خصوص امکان لغو تحریم ها علیه ایران و تاثیر آن بر اقتصاد کشور گفت: بر اساس اخباری که از وین می رسد، لغو تحریم ها وارد یک مرحله جدی شده است. برداشته شدن در مرحله اول می تواند ارتباطات بانکی ما را تسهیل کند و نهایتا پول های بلوکه شده ایران را آزاد کند. این پول ها می تواند به چرخه صنعت و اقتصاد کشور یاری کند. من این خبر را به فال نیک می گیرم و فکر می کنم اگر برداشته شدن تحریم ها واقعی باشد، گشایش بسیار خوبی در اقتصاد خواهیم داشت و رشد دورقمی در GDP را داشته باشیم.

احتمال رشد مالی دو رقمی در صورت برداشتن تحریم ها

وی در ادامه افزود: البته این موضوع حتما احتیاج به راستی آزمایی داریم تا شرکت ها و نهادهای بین المللی در ایران کار می نمایند بعدا مورد مواخذه قرار نگیرند و جریمه نشوند. این موضوع بسیار مهم است و مطمئنا شرکت های بین المللی نیز در این مورد حساسیت زیادی نشان خواهند داد. هر سرمایه گذاری که بخواهد وارد ایران گردد این دغدغه را خواهد داشت که در 2024 دولت آمریکا می تواند دوباره به طرف جمهوری خواه های افراطی برگردد که فشار حداکثری را مدنظر دارند.

مافی همچنین افزود: لایحه ای در سنای آمریکا وجود دارد که جمهوری خواستار در پی تصویب هستند، طبق این لایحه محدودیت هایی می تواند ایجاد گردد که دولت بایدن به هیچ عنوان نتواند تحریم ها را لغو کند. یعنی به نوعی تحریم ایران جزوی از قانون امریکا گردد و هیچ رییس جمهوری نتواند آنها را لغو کند مگر اینکه مجلس سنا به آن رای دهد. خوشبختانه الان جمهوری خواستار افراطی برای تصویب این لایحه رای کافی ندارند ولی هیچ دلیلی ندارد که در انتخابات بعدی در سنای آمریکا اکثریت نداشته باشند. این خطر همواره برای ما وجود دارد که فقط نیمی از حاکمیت طرف مقابل ما برجام را می خواهد و نیمی دیگر بسیار تحت نفوذ دشمنان منطقه ای ما هستند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس در خصوص واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی و نقدها مطرح شده در این مورد گفت: هر شرکتی حتی ماسک فروش هم بتواند واکسن وارد کند باید اجازه واردات دهیم، ما از نقطه بحرانی عبور نموده ایم، خانواده های ایرانی در حال از دست دادن عزیزانشان هستند، در این شرایط من فکر می کنم که باید مجوز واردات داده گردد.

وی در خصوص پولی بودن واکسن اعلام کرد: واکسن نباید پولی باشد و مانند باقی کشورها باید به رایگان در دسترس مردم قرار بگیرد، بخش خصوصی هم باید از سود خود بگذرد. مسلما اگر احتیاج باشد افراد دلسوز از سود خود می گذرند. من اعتقاد دارم که اگر بخش خصوصی واکسن وارد کند خودش نباید پخش کند بلکه باید در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد، اینجا باید حس ملی گرایی و نوع دوستی خود را به خوبی نشان دهیم.

مافی در ادامه توضیح داد: بنابراین دولت باید مجوز دهد که شرکت ها در حد ممکن واردات واکسن صورت بگیرد، واردنمایندگان نیز باید این واکسن ها را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند. البته نباید ضرر کند پول آن را باید بگیرند اما سود زیادی برای آن قرار ندهند. همچنین برای پخش باید در اختیار دولت قرار دهند. این حق مردم ایران است که واکسن به طور رایگان در اختیارشان قرار گیرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 31 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1400 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1490

به "احتمال رشد مالی دو رقمی در صورت برداشتن تحریم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال رشد مالی دو رقمی در صورت برداشتن تحریم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید