تور ارزان عمان: تالاب های حاشیه خلیج فارس و دریای عمان در جهت نابودی

به گزارش اخبار ورزشی، رئیس انجمن ارزیابی محیط زیست کشور شرایط تالاب های حاشیه خلیج فارس و دریای عمان را وخیم بیان کرد.

تور ارزان عمان: تالاب های حاشیه خلیج فارس و دریای عمان در جهت نابودی

با تور ارزان عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط عمان آشنا شوید.

مجید مخدوم پیش از ظهر شنبه در همایش دانشجویی روز بزرگداشت تالاب های ایران که در تالار شهید مطهری دانشکده منابع طبیعی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار گردید، اظهار کرد:

تالاب های حاشیه خلیج فارس و عمان که بیش از 40 درصد تالاب های ایران را تشکیل می دهند، اوضاع خیلی وخیمی دارند در حالی که خوزستان از لحاظ هوا تابع این تالاب ها است.

وی با اشاره به اینکه در جنوب کشور نقطه امیدی با مشارکت مردم با احیا و حفظ تالاب ها در بنادر گواتر و مانگرو به وجود آمده است، عنوان نمود:

عده ای برای توسعه کشاورزی خویش، تالاب ها را خشک می نمایند که این امر عاملی برای فراوری ریزگردها شده است.

مخدوم یادآور شد که خشک کردن تالاب ها در برخی منطقه ها سبب هجوم جانورانی نظیر قورباغه ها به شهرها شده است. موضوعی که نظیر آن چند سال پیش در ایذه رخ داد و در نهایت مسئولان شهر ناچار شدند برای دفع قورباغه ها 6.5 برابر عایدی برنجزارها هزینه نمایند.

وی در خصوص تالاب های استان گلستان نیز گفت:

تالاب گمیشان هم که تا هفته گذشته در استان گلستان باقی بود با طرح ساخت شهرک صنعتی در جنوب تالاب از دست رفت، در حالی که کوشش بسیاری صورت گرفت تا از وقوع این اتفاق جلوگیری گردد.

پدر علم محیط زیست کشور، تالاب را محلی دانست که خاکش غیرقابل نفوذ بوده و آب در آن پایین نمی رود و فراوری خالص طبیعی آن از بسیاری از زیست بوم ها حتی اقیانوس ها بیشتر است.

مخدوم با اشاره به اینکه بزرگترین تالاب ایران، تالاب انزلی است، عنوان نمود:

در سال 1357 عمق تالاب انزلی به هشت متر می رسید اما اکنون به 1.5 تا دو متر رسیده که علت آن کارفرماهایی هستند که به جای قاتق نان، قاتل جان شده اند.

وی در انتها یکی دیگر از مسائل تالاب ها را فروکش شدن سفره های زیرزمینی به علت بهره کشی بی حد برای مصرف شرب شهرها به خصوص تهران دانست و گفت:

سالانه یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب مصرف آب تهران که بنا به آمار پنچ تا هشت میلیون نفر جمعیت دارد، می گردد ولی بنا به این آب مصرفی، این اندازه آب برای 15 میلیون نفر صرف می گردد.

منبع: مهر

منبع: کجارو
انتشار: 16 دی 1400 بروزرسانی: 16 دی 1400 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1787

به "تور ارزان عمان: تالاب های حاشیه خلیج فارس و دریای عمان در جهت نابودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان عمان: تالاب های حاشیه خلیج فارس و دریای عمان در جهت نابودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید