جهانپور: مصونیت واکسن های کرونا موقتی است

به گزارش اخبار ورزشی، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هنوز برای قضاوت درباره مدت زمان ایمنی زایی و مصونیت پس از تزریق واکسن های کرونا زود است، اما در خصوص همه واکسن های موجود در جهان مدت زمان بیش از هفت یا هشت ماه مصونیت پیش بینی نمی گردد.

جهانپور: مصونیت واکسن های کرونا موقتی است

کیانوش جهانپور روز آدینه در تبادل نظر با ایرنا در پاسخ به این پرسش که واکسن های کرونا چند مدت ایمنی و مصونیت ایجاد می نمایند، اضافه کرد: در خصوص همه واکسن های کرونا موجود در جهان تصور ایمنی و مصونیت بیش از چند ماه وجود ندارد البته قضاوت در این مورد هنوز زود است و نمی توان اظهار نظر قطعی در این مورد داشت.

وی شرح داد: یک نوع ایمنی هومورال داریم که بر اساس وجود آنتی بادی های خنثی نماینده است و یک نوع ایمنی سلولی داریم قاعدتا در خصوص کووید19 ایمنی همورال مثلا بعد از تزریق واکسن چند ماه پیش بینی می گردد و ایمنی سلولی نیز بیش از هفت تا هشت ماه پیش بینی نمی گردد.

البته واکسن های کرونا همگی در یکی دو ماه اخیر تزریق شده اند و هیچ مطالعه ای در خصوص مدت زمانی ایمنی زایی آن ها هنوز انجام نشده و اکنون هیچ کس نمی تواند اظهار نظر قطعی درباره مدت زمان ایمنی زایی این واکسن ها داشته باشد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: همه پیش بینی ها درباره مدت زمان مصونیت و ایمنی زایی واکسن های کرونا در حد حدس و گمان است. امیدواریم حداقل واکسن اسپوتنیک وی روسیه که یکی از بهترین واکسن های جهانست و میزان اثربخشی و ایمنی زایی آن حتی برای افراد بالای 65 سال حدود 92 درصد برآورد شده و سایر واکسن هایی که وزارت بهداشت تایید نموده و به آن ها مجوز مصرف اضطراری داده، مدت زمان قابل توجهی ایمنی ایجاد نمایند. اما ممکن است برای ادامه ایمنی زایی این واکسن ها به دوز یادآور احتیاج باشد.

جهانپور پیش از این گفته بود: فقط واکسن هایی به کشور وارد می شوند که از کمیسیون تشخیص صلاحیت دارو و مواد بیولوژیک سازمان غذا و دارو مجوز داشته باشند.

سازمان غذا و دارو تا به امروز برای پنج واکسن خارجی مجوز مصرف اضطراری صادر نموده است، اولین آن ها واکسن اسپوتنیک وی بود که تا به امروز دو محموله این واکسن شامل یک محموله 20 هزار تایی و یک محموله 100 هزار تایی وارد کشور شده است. بعد از آن مجوز مصرف اضطراری برای سه واکسن دیگر شامل واکسن کوواکسین ساخت موسسه باهارات بیوتک هند، واکسن آسترازنکا - آکسفورد فراوریی R-pharm روسیه و واکسن آسترازنکا - آکسفورد ساخت شرکت SKBio کره جنوبی را صادر کرد.

آخرین واکسن خارجی که سازمان غذا و دارو برای آن مجوز مصرف اضطراری در ایران صادر نموده، واکسن شرکت سینوفارم چین است. سازمان غذا و دارو چهارم اسفند مجوز ورود و مصرف اضطراری مشروط واکسن BBIBP-corV ساخت شرکت سینوفارم چین را صادر کرد تا سبد خرید مستقیم واکسن کرونا در کشور از پنج منبع خارجی تعیین گردد.

قرار است هفته آینده 250 هزار دوز از این واکسن چینی نیز وارد کشور گردد. علاوه بر کوشش برای فراوری واکسن کرونا در کشور که به گفته وزیر بهداشت بهار سال آینده وارد بازار می گردد. واردات حدود 16.8 میلیون واکسن از سبد کوواکس نیز قرار است در بهار سال آینده به کشور انجام گردد.

واکسیناسیون کرونا در ایران همزمان با دهه فجر و از روز 21 بهمن با واکسیناسیون حدود 10 هزار نفر از کادر درمان با اولویت کارکنان بخش های آی سی یو آغاز شد. بعد از آن بر اساس اعلام وزیر بهداشت، واکسیناسیون حدود 100 هزار نفر از کادر درمان از هفته گذشته در مرحله دوم واکسیناسیون آغاز شد که البته در این مرحله قرار است علاوه بر کادر درمان گروه های آسیب پذیر دیگری از جمله سالمندان، معلولان و جانبازان نیز مشمول این واکسیناسیون قرار گیرند. بر همین اساس واکسیناسیون سالمندان نیز از روز پنجشنبه هفتم اسفند با حضور وزیر بهداشت در آسایشگاه سالمندان کهریزک آغاز شد.

منبع: فرارو
انتشار: 30 اسفند 1399 بروزرسانی: 30 اسفند 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1376

به "جهانپور: مصونیت واکسن های کرونا موقتی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهانپور: مصونیت واکسن های کرونا موقتی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید