عزم تاجیکستان و ترکیه برای افزایش مبادله تجاری تا یک میلیارد دلار

به گزارش اخبار ورزشی، تاجیکستان و ترکیه قصد دارند از طریق توسعه همکاری در زمینه های اولویت دار اقتصادی تجارت دوجانبه را در سال های آینده به یک میلیارد دلار افزایش دهند.

عزم تاجیکستان و ترکیه برای افزایش مبادله تجاری تا یک میلیارد دلار

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در دوشنبه، تاجیکستان و ترکیه قصد دارند گردش اقتصادی بین دو کشور را در سال های آینده به طور قابل توجهی افزایش دهند.

در این مورد در جریان جلسه ای در زمینه اجرای توافقات به دست آمده در نتیجه یازدهمین نشست کمیسیون بین دولتی همکاری های اقتصادی تاجیکستان و ترکیه که با مشارکت معاون وزاری صنایع و فناوری دو کشور در آنکارا صورت گرفت، اعلام شد.

در این اجلاس مقامات دو کشور افزایش تجارت دوجانبه تا یک میلیارد دلار از طریق ایجاد همکاری در زمینه های اولویت دار اقتصادی، به طور ویژه صنایع نساجی و فرآوری آلومینیوم، از طریق تولید محصولات نهایی را یکی از مهم ترین اهداف خود در سال های نزدیک، عنوان کردند.

سفارت تاجیکستان در ترکیه با اعلام این مطلب گفت که در اجلاس مذکور همچنین مقامات رسمی وزارتخانه ها، ادارات و نمایندگی های دیپلماتیک دو کشور به صورت آنلاین نیز حضور داشتند.

شرکت کنندگان این جلسه راه های اجرای به موقع و موثر اقدام مشترک در زمینه های مهم روابط دوجانبه در حوزه های تجاری و سرمایه گذاری، حمل و نقل، صنعت، آموزش و علوم، کشاورزی، مهاجرت، انرژی، بهداشت و فرهنگ، گردشگری و همچنین اسناد به امضا رسیده را بررسی کردند.

شایان ذکر است که 13 اکتبر سال جاری در شهر دوشنبه و تحت ریاست شیرعلی کبیر وزیر صنایع و فناوری های نو تاجیکستان و مصطفی وارناک وزیر صنایع و فناوری ترکیه و با مشارکت نمایندگی های دیپلماتیک دو کشور، سرمایه گذاران و همچنین بخش خصوصی، یازدهمین دور نشست کمیسیون بین دولتی دو کشور، برگزار شد.

همچنین با در نظر گرفتن بهترین تجارب و به عنوان یک نوآوری، برای اولین بار علاوه بر صورت جلسه کمیسیون، همچنین برنامه اقدامات مشترک تدوین شد. این سند مشتمل بر 26 فصل و 117 بند است و اقدامات مشترک وزارتخانه و ادارات ذیربط تاجیکستان و ترکیه را برای توسعه همکاری های دو کشور در بخش های مختلف اقتصادی تعیین می کند.

جلسه آینده کمیسیون بین دولتی همکاری های اقتصادی تاجیکستان و ترکیه سال 2022 میلادی در آنکارا برگزار می شود.

در نیمه اول سال جاری میلادی گردش اقتصادی تاجیکستان و ترکیه 177 میلیون دلار برآورد شده است.

در حال حاضر از طریق دو کشور حدود 60 شرکت صنعتی مشترک ایجاد شده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 دی 1400 بروزرسانی: 4 دی 1400 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1771

به "عزم تاجیکستان و ترکیه برای افزایش مبادله تجاری تا یک میلیارد دلار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عزم تاجیکستان و ترکیه برای افزایش مبادله تجاری تا یک میلیارد دلار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید