ورود واکسن کووپارس به چرخه واکسیناسیون در نیمه آبان، واکسن 16 بیماری در ایران فراوری می گردد

به گزارش اخبار ورزشی، سخنگوی پروژه فراوری واکسن رازی کووپارس گفت: واکسن کووپارس رازی وارد فاز سوم آزمایش ها شده است و 5 میلیون دز فراوری نموده ایم و امیدواریم در نیمه آبان ماه به زنجیره واکسیناسیون وارد گردد.

ورود واکسن کووپارس به چرخه واکسیناسیون در نیمه آبان، واکسن 16 بیماری در ایران فراوری می گردد

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، محمدحسین فلاح مهر، معاون تحقیقات و سخنگوی پروژه فراوری واکسن رازی کووپارس در برنامه صبح پارسی شبکه جام جم، گفت: در ایران دو مرکز مهم واکسن سازی با یک قرن تجربه وجود دارد، اولین مرکز آن پاستور است و برای کنترل وبا در سال 1299 تشکیل شد و واکسن های دیفتری و آبله را هم فراوری کردند. بعد از آن انستیتو رازی برای کنترل طاعون گاوی تشکیل شد و بعد به واکسن های انسانی برای کنترل ویروس ها در بین انسان ها روی آوردیم.

وی توضیح داد: در حال حاضر دو واکسن اصلی کشور یعنی سل و هپاتیت در موسسه پاستور فراوری می گردد؛ موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در حال حاضر از 10 واکسن اجباری در کشور 7 واکسن را فراوری می نماید، هپاتیت نوع دو به یاری واکسن های موسسه رازی کاملا ریشه کن شده است.

فلاح مهر بیان داشت: واکسن فلج اطفال و عفونت های پزشکی هم در این موسسه فراوری می گردد. فلج اطفال درمان ندارد و ما در منطقه ای قرار داریم که به خاطر مسائل بهداشتی در کشور های اطراف، در کشور های همسایه گزارش هایی را از این بیماری داریم و این واکسن را در اطراف مرزهایمان هم به افراد تزریق می کنیم.

معاون تحقیقات و سخنگوی پروژه فراوری واکسن رازی کووپارس افزود: واکسن ویروس های سرخک، سرخه و اوریون هم به وسیله فراوریات رازی فراوری و این بیماری کنترل شده است. دو واکسن باکتریایی دیفتری و کزاز به وسیله این مرکز فراوری و هم در خردسال و هم در بزرگسال استفاده می گردد.

وی افزود: دو فراورده آنتی سرم مار گزیدگی و عقرب گزیدگی را فراوری می کنیم؛ زیرا ایران دومین کشور از نظر مار و عقرب گزیدگی است. سالانه حدود 100 هزار مورد گزارش گزیدگی داریم که با استفاده از محصولات رازی از بروز اتفاقات بد پس از گزیدگی جلوگیری می گردد.

فلاح مهر ادامه داد: همزمان با شروع کرونا در جهان این موسسه واکسن سازی را شروع نموده و حالا واکسن کووپارس رازی وارد فاز سوم آزمایش ها شده است که امیدواریم تا دو هفته آینده نتایجی را در این زمینه جهت اخذ مجوز به وزارت بهداشت ابلاغ کنیم.

وی گفت: زمانبندی ساخت واکسن بر اساس دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی و دستورالعمل هایی که به تبع آن در کشور ما حاکم بود به دو بخش قبل از کرونا و بعد از کرونا تقسیم می گردد.

معاون تحقیقات و سخنگوی پروژه فراوری واکسن رازی کووپارس ابراز داشت:قبل از کرونا به طور میانگین هر واکسن به مدت 5 تا 10 سال مطالعات آن تکمیل می شد که 2 تا 3 سال مطالعات پیش بالینی و حیوانی و ایمنی زایی در حیوان انجام می شد، در ادامه یک سال واکسن وارد فاز یک مطالعات در جمعیت محدود زیر صد نفر و پس از آن یک سال فاز دوم برای ایمنی زایی انجام می شد.

وی توضیح داد: در خاتمه نیز دو تا سه سال برای اثر بخشی واکسن ها آنالیز می شدند، اما بعد از شیوع کرونا با توجه به اتفاقی که در جهان افتاد سازمان بهداشت جهانی دستور العملی را ایجاد کرد که همه این کار ها به صورت موازی پیش برود.

وی فاز پیش بالینی، فاز یک، دو و سه را از مراحل فراوری واکسن معرفی کرد و افزود: در فرایند تازه سازمان بهداشت جهانی درصورتی که بین سه تا شش ماه در فاز پیش بالینی مسئله ای در مطالعات ایجاد نشد فاز یک به موازات آن شروع می گردد، پس از دو ماه فاز دو و بعد از آن فاز سوم را شروع می کنیم. این فرایند حداقل شش تا نه ماه زمان می برد و همه مطالعات در موازات هم انجام می گیرد تا در زمان صرفه جویی گردد.

معاون تحقیقات و سخنگوی پروژه فراوری واکسن رازی کووپارس گفت: اولین افرادی که در فاز اول واکسن را دریافت نموده اند تا انتهای مطالعات در فاز سوم مورد آنالیز و تحت نظر قرار می گیرند، بعد از طی همه این فرایند ها واکسن وارد فاز مصرف اضطراری می گردد و مجوز این تزریق را دریافت می نماید.

وی توضیح داد: دو سال از این موضوع گذشته و بیشتر واکسن های موجود همین فرایند را طی نموده اند. ضایعات کرونا که داریم می بینیم مثل ضایعات روحی، گوارشی، کلیوی و ریوی بسیار بیشتر از عوارضی است که واکسن ممکن است در جمعیت کمی از مردم ایجاد کند.

فلاح مهر توضیح داد: اینکه می گویند مجوز اضطراری به این علت است که در شرایطی این مجوز صادر می گردد که اوضاع کشور ها در شرایط بحرانی واقع شده است و در شرایط کنونی نیز به خاطر مسائل مالی، فرهنگی و سیاسی که کرونا در پی داشت شرایط بحرانی را ایجاد کرد؛ به همین علت مجوز مصرف اضطراری گرفته است.

معاون تحقیقات و سخنگوی پروژه فراوری واکسن رازی کووپارس افزود: این در حالی است که بسیاری از شرکت هایی که توانسته اند فاز های مطالعاتی را به درستی پشت سر بگذارند مجوز تزریق همگانی گرفته و مجوزشان از حالت اضطراری خارج شده است. هیچ کدام از واکسن های موجود در جهان در این دو سال تا کنون عوارض جدی سال نداشته است.

وی توضیح داد: در کشور هایی که واکسن را تزریق نموده و به حالت عادی بازگشته اند اگر شرایط تلفات کرونا را آنالیز کنیم با عوارض واکسن قابل مقایسه نیست. به همین علت بیشتر کشور ها 70 درصد مردم خود را در دو نوبت واکسینه نموده اند و در پی نوبت سوم هستند تا دربرابر واریانت های مختلف این ویروس بتوانند مقابله نمایند.

سخنگوی پروژه فراوری واکسن رازی کووپارس اعلام کرد:معمولا با تزریق دو دز واکسن، ایمنی نسبی در برابر واریانت های مشابه ایجاد می گردد. اولین بار که کرونا در جهان شناسایی شد واریانت ووهان آن بود و حالا بیشتر واکسن ها بر اساس سویه اولیه پکن طراحی شده اند.

معاون تحقیقات و سخنگوی پروژه فراوری واکسن رازی کووپارس افزود: در حال حاضر واکسن های مختلف 60 تا 92 درصد در برابر سویه اصلی ایمنی ایجاد می نمایند، اما این عدد در برابر سویه های غالب در هر کشور فرق دارد؛ معمولا در برابر کرونا ویروس ها 60 درصد برای واریانت ها و واکسن در نظر می گیرند. اگر واریانت موجود 60 درصد تشابه با سویه واکسن داشته باشد احتیاج به تغییر سویه واکسن نیست.

فلاح مهر با اشاره به اینکه از دز سوم به بعد تزریق واکسن دز یادآور نامیده می گردد افزود: واکسن ها طول دوره ایمنی زایی دارند که حداقل ایمنی نسبی را ایجاد نمایند.

وی افزود:مطالعات بین 6 تا 9 ماه در واکسن های مختلف را پیش بینی نموده اند و با دز یادآوری که با فاصله شش تا نه ماه از دوز دوم تزریق می گردد می تواند ایمنی نسبی ایجاد کند.

معاون تحقیقات و سخنگوی پروژه فراوری واکسن رازی کووپارس ادامه داد: اینکه واکسیناسیون در سال های آینده تداوم داشته باشد یا نه به شرایط بستگی دارد و معلوم نیست. ممکن است مانند واکسن آنفولانزا افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند و پر خطر و در معرض بیماری هستند حداقل سالی یک بار دوز واکسن را دریافت نمایند.

سخنگوی پروژه فراوری واکسن رازی کووپارس اظهار داشت: برخی از واکسن ها 100 درصد ایمنی زایی دارد و اگر درست استفاده گردد ایمنی زایی قطعی ایجاد می نماید مثل واکسن فلج اطفال. برخی از واکسن ها این ایمنی زایی را به اندازه کمتر دارند و این موضوع به نوع باکتری و ویروس بستگی دارد.

وی یادآور شد: درباره ویروس کرونا، چون واریانت های آن متفاوت و متغیر است نمی توان اطمینانی حاصل کرد، اما درباره فلج اطفال یا سرخک چنین نیست. به طبیعت آن جرم بستگی دارد که تغییر پذیر هست یا نه.

فلاح مهر گفت: واکسن یک تکنولوژی بالا حساب می گردد و کشور ها هم به راحتی تکنولوژی فراوری آن را در اختیار دیگران قرار نمی دهند. خوشبختانه از یک قرن گذشته این تکنولوژی بومی شده و بیشتر واکسن هایی که احتیاج داریم را در کشور فراوری می کنیم.

معاون تحقیقات و سخنگوی پروژه فراوری واکسن رازی کووپارس گفت: حدودا 16 واکسن انسانی که مهمترین واکسن های مورد احتیاج کشور است در داخل فراوری می گردد و بیشتر آن ها بیماری را در کشور کنترل نموده است. در حال حاضر دانش فراوری این واکسن ها هم هم بومی شده است.

وی گفت: در فرایند فراوری واکسن، بحث طراحی و پلن فراوری واکسن، چینش فرمول واکسن و اجرای آن، فراوری صنعتی و ارزیابی های کنترل کیفی مطرح است که این زنجیره در کشور ما بومی سازی شده و دانش آن در اختیار دانشمندان داخلی است.

فلاح مهر اظهار داشت: بر اساس همین دانش فنی موجود، واکسن های تازه فراوری می گردد و معدود واکسن هایی وجود دارد که به دلایل خاصی از جمله جمعیت کم مصرف نماینده، اجباری نبودن و تجاری نبودن در کشور ما فراوری نمی گردد و در سال های گذشته به کشور وارد شده است. کرونا به این تکنولوژی و زیرساخت های لازمش در کشور یاری های شایانی کرد.

معاون تحقیقات و سخنگوی پروژه فراوری واکسن رازی کووپارس توضیح داد: چند شرکت در حال فراوری واکسن هستند که در مرحله فراوری صنعتی یا کارآزمایی بالینی وجود دارند. اولین واکسن برکت بود که کارآزمایی و فراوری صنعتی آن انجام و ده میلیون دز در اختیار وزارت بهداشت نهاده شد.

وی ادامه داد: واکسن دوم پاستور است که با همکاری کوبا یکی از مراکز مهم واکسن سازی جهان فراوری شده و 1.2 میلیون دوز آن در اختیار وزارت بهداشت نهاده شده است. واکسن بعدی رازی کووپارس است که حالا اواسط فاز سوم آزمایش های آن هستیم و 5 میلیون دز فراوری نموده ایم و امیدواریم در نیمه آبان ماه به زنجیره واکسیناسیون وارد گردد.

فلاح مهر متذکر شد: واکسن بعدی هم فخرا است که به احتمال زیاد تا خاتمه آبان ماه به زنجیره واکسیناسیون عمومی وارد می گردد و یاری شایانی به فراوری واکسن برای کرونا و دیگر بیماری ها خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 آبان 1400 بروزرسانی: 28 آبان 1400 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1735

به "ورود واکسن کووپارس به چرخه واکسیناسیون در نیمه آبان، واکسن 16 بیماری در ایران فراوری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود واکسن کووپارس به چرخه واکسیناسیون در نیمه آبان، واکسن 16 بیماری در ایران فراوری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید