کرم گوش چیست و چگونه از شر آن خلاص شویم؟

به گزارش اخبار ورزشی، حتما برای شما هم پیش آمده که بخش هایی از یک آهنگ مدام در فکرتان تکرار شده و نتوانستید تا مدت ها آن را از فکر خود خارج کنید.

کرم گوش چیست و چگونه از شر آن خلاص شویم؟

آیا تا به حال آهنگی داشته اید که نتوانید آن را از فکر خود خارج کنید؟ حتی ممکن است آهنگ را آنقدر دوست نداشته باشید یا اصلا به یاد نیاورید که آن را کجا شنیده اید، اما چیزی در آن وجود دارد که مدام در سر شما پخش می گردد.

اگر مسیری در فکر شما می گذرد که نمی توانید آن را متوقف کنید، به احتمال زیاد دچار کرم گوش شده اید، به این معنا که یک قطعه موسیقی مجذوب نماینده به طور غیرارادی درون سر شما می چرخد.

این تجربه کاملا رایج است و ممکن است یک پدیده تقریبا جهانی باشد. بعضی تحقیقات نشان می دهد تا 98 درصد از ما کرم گوش یا تصویرسازی موسیقی غیرارادی (INMI) را تجربه نموده ایم که در اصطلاح موسیقی شناخته می گردد.

محققان موسیقی در پی راز های پشت این آهنگ های مجذوب نماینده در تمپو ها و آهنگ هایشان بوده اند. اما تحقیق جدیدی که در مجله Music & Science منتشر شده است، شرح متفاوتی را برای انواع موسیقی هایی که به نظر نمی رسد از آن ها دوری کنیم، نشان می دهد.

پروفسور امری شوبرت، نویسنده مطالعه مروری سیستماتیک از آزمایشگاه موسیقی شناسی تجربی در دانشکده هنر و رسانه گفت: به نظر می رسد یک ویژگی ضروری برای یک آهنگ وجود دارد که کرم های گوش را بچرخاند، خود موسیقی باید مقداری تکرار در آن داشته باشد. بیشتر کرم های گوش، گروه کر آهنگ هایی هستند که به ناچار قطعات موسیقی هستند که بیشترین تکرار را دارند.

به گفته کارشناسان، مفهوم این است که کرم های گوش ممکن است به هیچ وجه ربطی به ویژگی های موسیقی نداشته باشند. تا زمانی که تکرار بخشی از ساختار موسیقی باشد، تا حد زیادی مهم نیست که موسیقی چیست؛ اما تکرار در یک آهنگ تنها بخشی از معادله است. چندین پیش شرط برای ایجاد کرم گوش وجود دارد از جمله تازگی و آشنایی با موسیقی، اما بر اساس این مطالعه، برای فعال کردن کرم گوش، باید در حالتی نیز باشیم که به آن حالت کم توجهی می گویند.

شوبرت می گوید: گاهی اوقات به آن سرگردانی فکری گفته می گردد که حالتی از آرامش است. به عبارت دیگر اگر عمیقا درگیر محیطی باشید که در آن هستید و واقعا روی یک کار تمرکز کنید، در این صورت کرم گوش نخواهید داشت.

در درون فکر آرام خود، لازم نیست ساختار دقیق موسیقی را دنبال کنید. فکر شما آزاد است تا هر کجا که دوست دارد سرگردان گردد و راحت ترین مکان برای رفتن، قطعه تکرار شده و به سادگی تکرار آن است.

تغییر مسیر

در حالی که کرم های گوش گاهی اوقات می توانند باعث حواس پرتی ناخواسته شوند، بسیاری از مردم آن را لذت بخش می دانند.

پروفسور شوبرت می گوید: این یک تصور اشتباه است که آن ها یک مشکل تلقی شوند. ما تحقیقات بیشتری انجام داده ایم که نشان می دهد بسیاری دریافت کرم گوش را بسیار خوشایند می دانند و این موضوعی نیست که احتیاج به حل داشته باشد.

پروفسور شوبرت می گوید در مواردی که افراد از کرم گوش می ترسند زمانی است که خود موسیقی مورد پسند نیست.

کرم گوش به لذت بردن اهمیتی نمی دهد، به این اهمیت می دهد که موسیقی چقدر آشنا است، اخیرا چیزی شبیه به آن شنیده شده است و آیا موسیقی دارای تکرار است یا خیر.

در حالی که کرم گوش در بیشتر موارد یک بیماری پزشکی نیست یا خطری محسوب نمی گردد، برای کسانی که امیدوارند یک آهنگ ناخواسته را از فکر خود خارج نمایند، تئوری های زیادی برای خلاص شدن از شر آن ها وجود دارد.

به گفته پروفسور شوبرت، شما ممکن است بتوانید با انتها دادن به موسیقی، فکر کردن آگاهانه به یک قطعه موسیقی دیگر، یا با حذف خود از محرک ها، مانند کلمات یا خاطراتی که به موسیقی یا اشعار مربوط می شوند، کرم گوش را بپوشانید.

وی می گوید: ما در پی کرم گوش نیستیم، اما کرم های گوش ما را پیدا می نمایند. هنوز چندین معما وجود دارد که باید آن ها را حل کنیم تا نه تنها ماهیت آن ها را بفهمیم، بلکه به معنای آن برای شناخت و حافظه نیز پی ببریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 20 فروردین 1402 بروزرسانی: 20 فروردین 1402 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 2103

به "کرم گوش چیست و چگونه از شر آن خلاص شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرم گوش چیست و چگونه از شر آن خلاص شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید