یادآوری برند چیست؟

به گزارش اخبار ورزشی، آیا تا به امروز پس از خراب شدن یک محصول یا تمام شدن سرویسی، سعی نموده اید تا محصول مورد نظر خود را دوباره از همان برند قبلی تهیه کنید؟ اگر پاسخ شما به این سؤال مثبت است، می توان نتیجه گرفت که تجربه خوبی از برند مورد نظر داشته و کیفیت سرویس یا محصولات آن را به خوبی به خاطر دارید. در حقیقت، این موضوع در حوزه برندینگ، تحت عنوان یادآوری برند شناخته می گردد.

یادآوری برند چیست؟

در این مقاله، قصد داریم تا مفهوم یادآوری برند را با جزئیات بیشتری توضیح داده و در ادامه 8 استراتژی کاربردی برای تثبیت برند، نظیر سرمایه گذاری روی توسعه برند، آنالیز رقبا، شناسایی آسیب شهرت و اعتبار برند و …، را معرفی خواهیم کرد.

تعریف یادآوری برند

Brand Recall یا یادآوری برند، معیاری کیفی است که ارتباط بین نام برند مورد نظر (یا نوعی محصول یا گروهی خاص از محصولات مرتبط با آن) را با مشتریان هدف مشخص می نماید.

یادآوری برند، معیاری است که نشان می دهد نام برند یک کسب وکار، چقدر در ذهن مخاطبین می ماند.

برای مثال، هنگامی که در خصوص محصولی مانند کفش صحبت می کنیم، شما چه برندی را به خاطر می آورید؟ هر برندی را به یاد بیاورید، یعنی برند مربوطه فاکتور یادآوری برند را به خوبی در دست دارد.

در حقیقت، مدیران کسب وکارهای مختلف، برای جذب مشتریان بیشتر و از همه مهم تر حفظ مشتریان پیشین خود، باید روی این معیار سرمایه گذاری نموده و در جهت ایجاد تجربه ای مثبت برای مخاطبین خود گام بردارند. در این صورت، مشتریان آن ها به احتمال زیاد محصولات یا خدمات برند محبوب خود را به خاطر داشته و مجدداً برای خرید سرویس یا تهیه محصول مورد نظرشان باز می گردند. به همین دلیل، در ادامه 8 استراتژی کاربردی برای بهبود معیار یادآوری برند در کسب وکارهای مختلف معرفی می کنیم.

8 استراتژی تأثیرگذار برای بهبود یادآوری برند

1. سرمایه گذاری کردن روی توسعه نام، پیغام و هدف برند

فرآیند ایجاد معیار یادآوری برند قدرتمند، با توسعه موثر در نام برند شروع می شود. در واقع، مشتریان یک برند برای به خاطر سپردن آن احتیاج به دلیلی قوی دارند تا در میان چندین برند با محصول یا خدماتی مشابه، یک برند خاص را انتخاب نمایند. بنابراین برای دستیابی به صندلی مناسب در بازار هدف، احتیاج است تا سؤالات هدفمندی همچون موارد زیر را از مخاطبین خود بپرسید:

  • آیا می دانید عظیم ترین هدف برند مورد نظر شما چیست؟ عظیم ترین سرویسی که ارائه می دهد چیست؟
  • برند مورد نظر شما چه امتیازهای منحصربه فردی برای بهبود زندگی مخاطبین خود دارد؟
  • برند مورد نظر خود را در یک جمله چگونه توضیح می دهید؟
  • به نظر شما برند مورد نظرتان چه پیغام، شخصیت و صندلیی در میان مخاطبین خواهد داشت؟

نتایج به دست آمده از تحلیل پاسخ های مخاطبین به هر یک از سؤالات فوق، فرآیند توسعه نام برند را تشکیل می دهد. همچنین این مرحله به عنوان پایه و اساس کلیه تصمیمات مرتبط با برندینگ و استراتژی های توسعه برند آینده به شمار می رود. شاید تعریف ایده و هدف هر برند، در نگاه اول پیچیده به نظر نرسد، اما نتایج حاصل از آنالیز پاسخ های مخاطبین به هر یک از سؤالات مهم فوق، نقشی مشخص نماینده در پیروزیت یا عدم پیروزیت کسب وکار مربوطه در آینده دارد.

2. ساختن داستان قوی برای برند

به طور معمول، برندهای پیروز درک عمیقی از نحوه تفکر، استانداردها و علایق مخاطبین اصلی خود دارند. به عبارتی، کسب وکارهای پیروز می دانند که چگونه به وسیله داستان پردازی خلاقانه، مصرف نمایندگان هدف را به سمت خود جذب نمایند. بنابراین با ایجاد یک داستان قانع نماینده و جذاب در خصوص تاریخچه شرکت، فلسفه و ارزش های اصلی برندتان می توانید ارتباط مثبتی بین برند کسب وکارتان و ایده آل های مورد نظر مخاطبین برقرار کنید.

برای درک قدرت یک داستان خوب برای برند، می توان به پیروزیت برند اپل اشاره نمود که به عنوان برندی منحصربه فرد در زمینه کیفیت، عملکرد و ارزش محصول در میان مشتریان شناخته شده است. در حقیقت، پس از گذشت سال ها از معرفی برند اپل، هنوز هم این شرکت با بکارگیری استراتژی های برندی تأثیرگذار، توانسته است تا گروه مخاطبین خود را با سلیقه ها، نژادها، جنسیت های مختلف و از نسل های متفاوت حفظ کند. به علاوه، داستان زندگی و کوشش استیو جابز برای ساخت این برند، به اندازه ای جذاب است که مخاطبین وفادار خود را پس از سال ها حفظ نموده است. (جوانی با استعداد، با ایده ای ناب که با غلبه بر سختی ها در نهایت پیروز به تأسیس یک امپراتوری عظیم در حوزه کاری خود شد.)

در نتیجه، می توان گفت که داشتن یک داستان عالی در ارتباط با برند، وسیله ای برای ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبان است. همچنین راهی عالی برای اعتماد مشتریان به برند مورد نظر می باشد. به علاوه، مطالعات نشان داده اند که 58 درصد از افراد در سراسر دنیا به اطلاعات درج شده در وب سایت شرکت مورد نظر خود و شبکه های اجتماعی مرتبط با آن اعتماد داشته و 50 درصد نیز به اطلاعاتی اعتماد می نمایند که در ایمیل خود و از جانب کسب وکار مربوطه دریافت می نمایند. بنابراین برای بهبود معیار یادآوری برند خود، احتیاج است تا داستانی قانع نماینده، دقیق و با روشی مناسب به مخاطبین خود ارائه دهید.

3. آنالیز کردن برندهای رقیب

آنالیز شرایط برند کسب وکارهای رقیب در حوزه کاری مربوطه، به عنوان یک ابزار و راهی برای ارزیابی از میزان مطلعی از برند، درک مشتریان و اثربخشی استراتژی فعلی برند کسب وکار مورد نظر به شمار می رود. به عبارتی، با ارزیابی مسائل، تهدیدهای احتمالی خارجی و فرصت های جدید مرتبط با بازار هدف، در خصوص کسب وکارهای رقیب می توان شکاف های موجود در بازار را شناسایی نموده و با پوشش دادن آن ها به نوعی از رقیبان پیشی گرفت. در نتیجه، آنالیز کامل برنامه های کسب وکار، مارکتینگ، ارتباط با مخاطبین، ارزش برند، مخاطبین مستقیم و غیرمستقیم، به شما یاری می نماید تا چشم انداز روشنی در خصوص مؤثرترین استراتژی برند و ساختار کسب وکار خود ارائه دهید.

یک شرکت برای توسعه برند خود، باید از آنچه که رقیبان اصلی و همچنین سایر برندهای پیروز در صنعت مربوطه انجام می دهند، مطلع باشد و آن ها را پیگیری کند. همچنین یکی از اصلی ترین کلیدهای بهبود معیار یادآوری برند، انجام تحقیقاتی در خصوص ترجیحات، احتیاجها، رفتارهای مخاطبین بر اساس خصوصیات دموگرافیک آن ها و توسعه پرسونای مشتری بر اساس این رفتارهاست. در حقیقت، این اطلاعات، مسئولین کسب وکار را قادر می سازد تا استراتژی های برندی متناسب با گروه مشتریان هدف را، به منظور پوشش شکاف های موجود در بازار و پیشی دریافت از رقبا توسعه دهند.

4. سرمای گذاری کردن در توسعه لوگوی برند

ایجاد لوگویی تأثیرگذار برای برند مورد نظر، چیزی بیش از طراحی یک تصویر کوچک روی محصولات، وب سایت و محتواهای تبلیغی آن کسب وکار است. از همین روی، هنگامی که اقدام به طراحی لوگویی منحصربه فرد برای برند کسب وکار خود می کنید، به خاطر داشته باشید که مد نظر قرار دادن هویت برند، در دستیابی به لوگویی به یادماندنی تأثیر به سزایی دارد. بنابراین در اینجا نیز می توانید به آنالیز پاسخ های مخاطبین به سؤالات مربوط به روش اول بپردازید.

در حقیقت، یک لوگوی خوب باید منتقل نماینده پیغام برند و ارزش های اصلی آن باشد و امکان برقراری ارتباط با برند کسب وکار مربوطه را برای مشتریان فراهم کند. به عبارت دیگر، لوگوی برند باید متناسب با بازار هدف و مخاطبین اصلی آن بوده، منحصربه فرد و به یادماندنی باشد؛ چراکه لوگوی برند اولین چیزی است که با فکر کردن به کسب وکار مورد نظر به ذهن مخاطبین می آید؛ بنابراین می توان گفت که نقشی اساسی در شناخت و یادآوری برند دارد.

به همین دلیل، برای طراحی لوگویی اثربخش، می توان جنبه هایی نظیر انتخاب رنگ مناسب یا اشکال مناسب جهت تأثیرگذاری روی درک مخاطبین از برند مربوطه را مد نظر قرار داد. به عبارتی، با در نظر دریافت روانشناسی رنگ ها در تبلیغات، بازاریابی و طراحی لوگویی متناسب با گروه مخاطبین هدف، می توان یک استراتژی قدرتمند برای برند تدوین نموده و در ذهن مصرف نمایندگان ماندگار شد.

بیشتر بدانید: تفاوت برند و نام تجاری و لوگو در چیست؟

5. نماینده برند خود بودن!

به طور کلی، برندهایی که با مخاطب هدف خود ارتباطی عاطفی برقرار می نمایند، به عظیم ترین پیروزیت ها دست می یابند. از سوی دیگر، بسیاری از محققان معتقد هستند که تکنولوژی در نهایت باعث انزوای انسان خواهد شد، اما به نظر می رسد که آمار رسانه های اجتماعی عکس چنین چیزی را نشان می دهند. به عبارت دیگر، انسان موجودی اجتماعی است و از همین روی تمایل دارد تا با افراد اطراف خود ارتباط داشته باشد. به بیان دیگر، مغز انسان برای برقراری ارتباطات فردبه فرد و چهره به چهره تمایل دارد. از همین روی، می توان گفت که بیشتر مصرف نمایندگان، معمولاً به سخنانی که از زبان بازاریابان یا سایر مسئولین کسب وکار مربوطه می شوند، بیشتر از استراتژی های بازاریابی رایج اعتماد دارند.

از سوی دیگر، میزان اعتماد عموم مردم به شرکت ها در طی یک دهه گذشته کاهش یافته است؛ اما راهی برای بازگرداندن اعتماد دوباره مشتریان وجود دارد. برای این منظور می توان کارمندان شرکت را به نماینده ای از برند کسب وکار خود تبدیل کرد. به عبارت بهتر، مطالعات دنیای نشان داده اند که مصرف نمایندگان به کوشش های تبلیغاتی برند از جانب کارمندان شرکت مربوطه اعتماد بسیار دارند.

به همین دلیل، با کوشش برای برقراری ارتباط مناسب با کارمندان خود و آموزش آن ها، می توانید آنان را به تدریج به سفیران برند خود تبدیل کنید. همچنین سرمایه گذاری روی شبکه های اجتماعی، ارتباط با مشتریان از این طریق و … نیز به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از جلب اعتماد مشتریان به برند مورد نظر بوده و به افزایش هواداران برند نیز یاری می نماید. به علاوه، دریافت فیدبک از مخاطبین هدف و ارائه خدمات منحصربه فرد به مشتریان وفادار، موجب برقراری ارتباطی انسانی و عاطفی مابین مشتریان و برند مورد نظر می شود.

6. آنالیز کردن عوامل خطر در ارتباط با شهرت و اعتبار برند

از جمله دیگر نکات مهم برای بهبود معیار یادآوری برند، شناسایی تمام خطرات احتمالی در ارتباط با شهرت و اعتبار برند مورد نظر است. در واقع، عدم مطلعی نسبت به این خطرات می تواند اعتباری که به سختی به دست آمده را تضعیف نموده یا از بین ببرد. در نتیجه، همه کوشش های گروه مارکتینگ برای بازاریابی آن کسب وکار نابود می شوند.

اگر مواردی مانند تهدیدات امنیتی را کنار بگذاریم، به عنوان مثال جاسوسی شرکت، حملات سایبری و …، اشتباهات رسانه های اجتماعی یکی دیگر از خطراتی است که می توانند به اعتبار برند آسیب برسانند. حتی عظیم ترین برندهای دنیا نیز با وجود سرمایه گذاری های عظیم در بخش بازاریابی آنلاین، به دلیل بعضی اظهارنظرهای نامناسب، استفاده نادرست از هشتگ ها و کوشش برای بهره برداری از بعضی اتفاقات ناخوشایند، به شهرت و اعتبار خود آسیب می رسانند.

با توجه به آن چه که مطرح شد، یک کسب وکار باید رویکرد پیشگیرانه ای برای مدیریت ریسک در ارتباط با اعتبار خود داشته باشد. بدین معنی که کسب وکارهای مختلف باید کوشش نمایند تا خطرات احتمالی را کشف نموده و آن ها را از بین ببرند، نه اینکه سعی نمایند تا بعد از آسیب رسیدن به اعتبار خود، عواقب ناشی از آن را بهبود دهند! در نتیجه، کوشش برای شناسایی خطرات احتمالی اعتبار برند، می تواند با تمرکز روی آنالیز کلیه عواملی باشد که پتانسیل آسیب زدن به شهرت برند مربوطه از جانب مدیران سطوح بالاتر را دارند. همچنین برای این منظور، انجام اقداماتی نظیر حضور فعال در فضای آنلاین، آنالیز خطرات احتمالی و اجرای استراتژی های مدیریت ریسک اعتبار برند نیز مؤثر واقع می شوند.

7. ارتباط داشتن با مخاطب به وسیله رسانه های اجتماعی

همان طور که اشاره شد، کوشش برای فعالیت کارمندان به عنوان نمایندگانی از برند کسب وکار مربوطه یا مشارکت فعال آنان در شبکه های اجتماعی، به ساخت تیمی قدرتمند، نماینده برند و مورد اعتماد مشتریان منجر می شود. به علاوه، شبکه های اجتماعی می توانند به عنوان ابزاری مستقیم برای جلب اعتماد مشتریان هدف و برقراری ارتباط منحصربه فرد با آنان یاری نماینده باشند. به طور کلی، استفاده از شبکه های اجتماعی برای برقراری ارتباط با مشتریان مزایای بسیاری دارد که بعضی از مهم ترین آن ها عبارت هستند از:

  • امکان دریافت بازخوردهای مفید از مشتریان
  • امکان ارائه تصویری از پشت پرده فعالیت های برند مورد نظر به مشتریان وفادار
  • ارائه هدایایی منحصربه فرد به مشتریان و همچنین محتوای مورد احتیاج آنان
  • بهبود و ارتقای سرویس دهی به مشتریان هدف
  • تشویق مشتریان وفادار برای اشتراک گذاری محتوای شبکه اجتماعی مورد نظر و تبدیل آنان به نمایندگان برند خود

به علاوه، رسانه های اجتماعی امکانی را برای کسب وکارهای مختلف فراهم می آورند تا از این طریق به سادگی داستان برند خود را برای مخاطبین و مصرف نمایندگان بازگو نمایند. همچنین بدین طریق مسئولین کسب وکار مربوطه می توانند مصرف نمایندگان و محصولات خود را بخشی از داستان برند کسب وکار جلوه دهند. به طور کلی، پلتفرم های بسیاری، برای بهبود معیار یادآوری برند وجود دارند که بسته به محصولات یا سرویس کسب وکار مورد نظر و همچنین گروه مخاطبین هدف می توان از ویژگی های مختلف آن ها برای برقراری ارتباط با مخاطب استفاده کرد.

8. ثابت قدم بودن در استراتژی برند

همان طور که می دانید، حتی اگر بعضی از شرکت ها هر چند سال یک بار برندهای خود را از نو بسازند، باز هم بعضی نام های ماندگار مانند برند نایک، ارزش های اصلی برند خود نظیر رسالت، وعده ها، لوگو و شعار تبلیغاتی خود را با وجود گذشت چندین سال حفظ نموده اند. در حقیقت، این برندها کمپین های تبلیغاتی و استراتژی های برند خود را متناسب با ترندهای بازار هدف تغییر می دهند؛ اما این در حالی است که اساس دی ان ای برند خود را حفظ می نمایند. (DNA شامل سه عنصر علل، راز ماندگار و اعداف بلند مدت هر برند است.) به بیان دیگر، برندهای پیروزی همچون نایک روی موارد ضروری در حفظ اصالت برند متمرکز هستند. بدین معنی که کفش های خود را در سطح بالایی از کیفیت و عملکرد به ورزشکاران عرضه می نمایند.

بنابراین برای دستیابی به برندینگی پیروز، احتیاج است تا در توسعه استراتژی برند خود ثابت قدم باشید. برای این منظور، سعی کنید تا از همان فلسفه اصلی برند، ارزش ها، رسالت، وعده ها، پیغام ها، طراحی های برند آنلاین، آفلاین و تمرکز روی یک نام برند به یاد ماندنی در برندینگ کسب وکار خود بهره ببرید.

جمع بندی

در این مقاله، به آنالیز مفهوم یادآوری برند پرداخته و استراتژی های کاربردی برای توسعه برندی ماندگار در ذهن مخاطبین را معرفی کردیم. در نتیجه، با به کارگیری هر یک از استراتژی های مطرح شده در این مقاله، در فرآیند برندینگ کسب وکار خود می توانید ارتباطی مناسب با مشتریان هدفتان برقرار نموده و در ذهن مخاطبین ماندگار شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و به منظور پیروزیت در حوزه برندینگ، توصیه می کنیم تا با هر یک از مفاهیم دارایی برند، قدرت برند و ارزش برند نیز در انگیزه آشنا شوید. در انتها، اگر نظر یا راهکاری در ارتباط با توسعه و بهبود معیار یادآوری برند دارید، آن را در پایین همین صفحه با ما و سایر کاربران انگیزه در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1081

به "یادآوری برند چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادآوری برند چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید